Számla nélkül nem cserélnek

Akkor is érvényesíthetőek a garanciális igények, ha leárazási akcióban vásároltuk a terméket
Akkor is érvényesíthetőek a garanciális igények, ha leárazási akcióban vásároltuk a terméket - © Illusztráció: Racskó Tibor
Nyíregyháza – Tévhit, hogy 3 napon belül a hibátlan termékeket is kötelesek visszavenni a kereskedők.

Megtörtént a karácsonyi ajándékbontás, újabb „vásárlói rohamra” számíthatnak a kereskedők – ezúttal azokra, akik ilyen-olyan okból visszaviszik a „Jézuskától” kapott cipőt, ruhát, elektronikai cikkeket.

– Mindenkinek jó tisztában lennie azzal, hogy ha a vásárolt vagy ajándékba kapott termék később elromlik, használhatatlanná válik, úgy hova fordulhatnak kifogásukkal és milyen követeléssel léphetnek fel – figyelmeztet a Fogyasztóvédők Országos Egyesülete, mely szervezet – csokorba gyűjtve a legfontosabb tudnivalókat – így összegzett.

Blokk nélkül minden hiába

– Az első és legfontosabb az, hogy mindig őrizzük meg a kereskedőtől kapott nyugtát. Ha nem kaptunk, akkor kérjük el, ha ugyanis később meghibásodna az adott árucikk, ennek hiányában nem vagy csak nehezen tudjuk bebizonyítani azt, hogy a terméket valóban az adott üzletben vettük. Hibás termék esetén kérhetjük annak kijavítását vagy kicserélését, másodsorban vételára leszállítását vagy a teljes vételár visszatérítését. Azonban ehhez mindenképpen szükséges a nyugta, illetve a számla!

Akkor se hagyjuk magunkat, ha az árucikkel kapcsolatos igényünket azért utasítják el, mert ahhoz a nagy leárazási akciók során sokkal olcsóbban jutottunk hozzá. Ettől függetlenül ugyanis érvényesíthetjük az előbbi igényeket!

Régi tévhit az, hogy a fogyasztók a vásárlás után három napon belül bármikor visszavihetik a hibátlan terméket is, és minden további nélkül kérhetik annak cseréjét vagy vételárát. Ugyanakkor legyünk tisztában azzal, ha tartós fogyasztási cikket vásároltunk (például: mosógép, bruttó 10.000 Ft vételár feletti mobiltelefon), és az meghibásodik a vásárlástól számított 3 munkanapon belül, akkor azt a kereskedő köteles számunkra kicserélni, és ebben az esetben nem hivatkozhat arra, hogy ez számára túl nagy költséggel járna. Ne fogadjuk el azt az érvelést sem, hogy a csere csak az eredeti csomagolás megléte esetén lehetséges.

Cserelehetőség: adja írásba!

– Fontos tudni azt is, hogy jogainkat csak minőségi kifogás esetén tudjuk érvényesíteni – nyilatkozta dr. Horváth György, a Fogyasztóvédők Országos Egyesületének elnöke. Tehát ha egy termék nem hibás, és azzal csupán annyi a gond, hogy a méret vagy szín miatt nem tetszik a megajándékozottnak, úgy a kereskedő nem köteles a kijavításra, cserére, vételár-leszállításra vagy annak visszafizetésére.

Gyakori „trükk”, hogy a kereskedők az ünnepekre való tekintettel megígérik azt, hogy visszaveszik a terméket akkor is, ha az nem tetszik, majd hárítanak. Bölcsen tesszük, ha az ígéretet ráíratjuk a nyugtára vásárláskor, így később a vásárlónak jó esélye van „behajtani” ezt a vállalást. A személyes vásárlás mellett az is egyre gyakoribb, hogy a fogyasztók az internetről szerzik be az ajándékba szánt terméket. Ez esetben a vásárlót speciális jogok illetik meg: ekkor ugyanis az árucikk átvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől. Azaz nem szükséges, hogy az árucikk hibás legyen, ha nem tetszik neki, úgy minden további nélkül meggondolhatja magát, de e joggal csak akkor lehet élni, ha nem internetes árverésen vettük meg a terméket és az eladó nem magánszemélyként értékesítette azt!

Kopogtasson a kamaránál!

Ha nem jutunk dűlőre a kereskedővel és igényünket elutasítja, akkor forduljunk a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez, amelyek gyors és ingyenes eljárása által könnyen egyezségre juthatunk a vállalkozással!

KM








hirdetés