Tápanyag-kincsesbánya

A tojás könnyen emészthető fehérjeforrás
A tojás könnyen emészthető fehérjeforrás
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A tojás alapvető, és értékes élelmiszer, helye van az étrendben.


Tojásrántotta (szalonnás, kolbászos), tükörtojás, főtt tojás a sonkás szendvics tetején, és bundás kenyér. A vizuális típusú emberek máris elképzelték, s (talán) a nyál is összefutott a szájukban a finom, ám igencsak kalóriadús ételekre gondolván. A hagyományosan október második péntekére eső, és több mint 40 ország által ünnepelt tojás világnapja alkalmából a hazai tojástermelőket tömörítő szervezetek a gyerekek „hiányos” reggelizési szokásaira hívják fel a figyelmet.

Alapvető élelmiszer

A táplálkozás minőségéről tartott felfogás és az étkezési szokások is változnak, ebben nincs vita, s abban sem, hogy van egy, a dietetikusok által javasolt egészséges étrend, amely heti 3–4 tojást javasol. A tojás alapvető élelmiszer, egy időben egészségügyi kockázatnak tartották túlzott fogyasztását, majd eltelt néhány évtized, és homlokegyenest mást hangoztattak: tápláló, vitamindús fehérje, a tojás a divatfogyókúrák alapkövévé vált.

Mértékekkel fogyasszuk

– Úgy a ’90-es évektől kezdődően kezdett el visszaesni hazánkban a tojásfogyasztás, elsősorban a magas koleszterintartalom miatt, ugyanis egy tojás sárgájában 200 mg koleszterin van. A felnőttek átlagosan a heti 5–6 tojást is elfogyasztják, a mennyiségekbe természetesen a tojásos vagy azzal készült ételek is beleszámítanak – tájékoztatott Horváth Judit dietetikus.

– A dietetikusok a közép­utat javasolják, mértékkel – az értékes tápanyagok miatt – a család étrendjébe be kell illeszteni a tojást, ez különösen a gyerekek számára lenne fontos, mert teljes értékű és könnyen emészthető fehérjeforrást biztosít. Tehát bátran fel lehet venni a heti menübe a korszerű konyhatechnológiákkal elkészített verziókat. A zsírszegényen, kerámia edényben megsült tükörtojás, tojásrántotta zöldségekkel, salátával, paprikával, paradicsommal laktató, energiát biztosító reggeli – mondta el Horváth Judit.

Összetétele révén a tojás jelentős biológiai értékkel bír: létfontosságú fehérjéket és zsírokat, valamint vasat, cinket, A-, B- és D-vitaminokat tartalmaz. A benne lévő lecitin védi a májat, javítja az emlékezés és a koncentrálás képességét. Az idegsejtek fontos építőanyaga.

– Manapság a reggelizőpelyhek, gabonafélék, szendvicsek felváltották a tojás helyét a napindító étkezésnél. A legfontosabbat ne feledje senki: fő, hogy változatos ételek kerüljenek az asztalra, s ebben jó, ha helye van a tojásnak is!– emelte ki a szakember.

Hozzáfűzte: – Az egyre több embert érintő, és ma már népbetegségnek számító allergiák közé a tojásallergia is felsorakozott, a gyerekek körében is gyakori, emiatt egy időre (van, akiknél végleg) száműzni kell az értékes élelmiszert az étrendből.

KO








hirdetés