Tavasz a télben: balesetokozó körülmény

Egy halott és huszonhárom sérült – ez az egyenlege 2007 első heti baleseti statisztikájának.

A felsorolásban pedig a csupán anyagi káros baleset nem szerepelnek. Jó néhány olyan este történhetett még, amiről a rendőrség nincs tudomása, mert nem hívtak helyszínelőt. Inkább egymás között, a biztosító bevonásával rendezték a dolgot.

Kockázatnövelő gumi


Indulás előtt ellenőrizni kell
Levegőnyomás a kerekekben, van-e folyadék
az ablakmosóban, működik-e az ablaktörlő, a világító berendezések, a fék,
a hűtőfolyadék mennyisége és minősége megfelelő-e

Kerülni kell: A hirtelen fékezést és kormánymozdulatot, rendszeresen
meg kell tisztítani a lámpákat.

Matyi István százados, a B.-A.-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezető helyettesét a baleseti okokról faggattuk. Mint megtudtuk, elsősorban abból lett baj, hogy tavaszt gondolnak gépjárművezetők a hóhiány miatt. Csakhogy az utakon kicsapód pára, nedvesség egyik pillanatról a másikra megfagy az aszfalton a völgyekben, a szélárnyékos helyeken. Vékony, filmrétegszerű nyálkás felületen pedig alapvetően megnő a fékút, megváltozik a nyomtartás. Ha pedig nem téli gumit használ a sofőr, a vészhelyzet kockázata nagyobb lesz.

Relatív gyorshajtás

A halálos kimenetelű baleset során is az elsődleges adatok arról szólnak, hogy nem a látási és útviszonyoknak megfelelően, relatív gyorshajtással haladt a gépkocsivezető. Ráadásul az út síkossága mellett a látási távolság is gyakran lecsökken a mostani ködös időben.


Hosszabb út előtt legyen a
kocsiban
Takaró, ivóvíz, vagy szomj oltó
folyadék, párátlanító, törlő anyag, lehetőleg tele tankkal induljunk el,
tervezzük meg az útvonalat, fejben "hajtsunk végig" a célállomásig
(hol van völgy, emelkedő, stb.), hóláncot több ország is megkövetel belépéskor.

Kedden reggel ennek itta meg levét egy vétlen autós is, aki a ködfüggöny mögül “kilépő” autóstársával találta szembe magát. Próbálta ugyan menteni a menthetőt, de a félfrontális ütközést megakadályozni már nem lehetett. Megtévesztő a mostani időben az útfelület színe is – fogalmazott a százados. Bár fekete színűnek látszik az aszfalt, de valójában fagyos a felszíne. A többszörös baleseti kockázati tényezőt akkor lehet minimalizálni, ha kipihenten ül volán mögé a sofőr, tisztában saját- és járműve képességeivel Sem a saját, sem a mások testi épségét nem teszi kockára vad és kamikáze vezetéssel.

– Puskár Tibor –








hirdetés