Télen sem pihen a kátyúkommandó

A kátyúk sok bosszúságot okoznak, ezért is fontos, hogy minél kevesebb legyen az utakon
A kátyúk sok bosszúságot okoznak, ezért is fontos, hogy minél kevesebb legyen az utakon - © Fotó: KM
Nyíregyháza – A magyar fő- és mellékúthálózat átlagéletkora 40 év felett van. Több mint 4 millió jármű járja az utakat, amiket a mainál eleve kisebb teherbírásra és forgalomra terveztek. Országos tünet: az elöregedett burkolatokon a hideg és csapadékos teleken időszakosan megnő a kátyúk száma.

Nyíregyházán télen sem állnak le, eddig 146 helyszínen végzett útjavításokat a NYÍRVV Nyíregyházi Városüzemeltetési és Vagyonkezelő Nonprofit Kft.

Ütemezett munkálatok

– A szélsőséges időjárás az utakat sem kímélte az elmúlt időszakban, több kátyú is keletkezett. Társaságunk célja, hogy minél hamarabb biztonságosabbá tegyük ezeket az útszakaszokat, erre megoldásként a hidegaszfaltos kátyúzást választottuk – közölte Horváth Kíra PR-menedzser. – Szakembereink valamennyi nyíregyházi utat felülvizsgálják, és ennek megfelelően folyamatosan végezzük az önkormányzati tulajdonban lévő utak javítását. A helyreállításnál az utak forgalmának megfelelő sorrendet alkalmazzuk. Először a főbb tömegközlekedési útvonalakat, majd az egyes és kettes kategóriába sorolt utakat, illetve gyűjtőutakat állítjuk helyre, ezután következhetnek a kis forgalmú lakóutak, szervizutak. A munkálatok ütemezésénél a jelentős, balesetveszélyes úthibákat az utak besorolásától függetlenül javítjuk. A helyreállításnál az úgynevezett hideg kátyúzási technológiát alkalmazzuk, melynek célja a jelentősebb úthibák javításával a balesetek és károk elkerülése.

Eddig 75 tonna hidegaszfaltot használtunk fel az úthibák javítására, melynek értéke nettó 3 millió forint. Évente átlagosan 150 tonna hidegaszfaltot használ fel társaságunk az útburkolatok helyreállítására, melynek értéke közel 6 millió forint. A tartósabb, melegaszfaltos eljárásos helyreállításokat előreláthatóan júniusban kezdjük el az időjárásnak megfelelően.

Amennyiben valakinek a gépjárművében az út hibájából kára keletkezik, az út kezelőjénél kell bejelentést tennie. Önkormányzati utak esetében a NYÍRVV-nél kell jelezni a kárt, a továbbiakat a biztosítótársaság határozza meg.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától átfogó képet kaptunk az országos kátyúhelyzetről.

„A téli időszakban a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet különbségek alakulnak ki rövid időn belül, amire az elmúlt napokban, hetekben is számos alkalommal volt példa. A téli időszakban is folyamatosan, ütemezetten végezzük a lokális burkolatjavítási munkákat. Erre akkor van lehetőségünk, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 fok feletti. A téli hónapokban alapvetően speciális kátyúzó anyagot használunk, egyes kiemelt útszakaszokon pedig korlátozottan télen is végzünk tartósabb, melegaszfaltos javításokat. Ezekben a hónapokban is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk lokális javítási munkákat, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget.

Újabb útfelújítások

– A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg. 2018-ban például az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indíthattuk el, melynek során csaknem 88,404 kilométernyi út újult meg a megyében. Ezen program idén is folytatódik 76,518 kilométeren, kiegészülve a Magyar Falu Programban szereplő újabb útfelújítási projektekkel. Társaságunk a 2019-ben elinduló új útfelújítási programokat az illetékes szaktárca elrendelése alapján végezheti és indíthatja el, az idei felújítások előkészítése jelenleg is tart, a tervezési, közbeszerzési eljárásokat folytatják le szakembereink. A Magyar Közlöny 2018. december végi számában kormányhatározat született arról, hogy 2019-ben és 2020-ban a Magyar Falu Program keretében 50-50 milliárd forint értékben indulhassanak el új útfelújítási programok.

Lokális javítások

– A megyei közutakon a költségvetési forrásokból megvalósuló útfelújítási programokon kívül a társaságunk számára biztosított éves forrásokból a lokális és nagy felületű javításokat ütemezetten végezzük idén is. Ezen munkáink során 2018-ban mintegy 14388 tonna aszfaltot használtunk fel Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, idén a tervek szerint 14551 tonna anyagot használhatunk majd fel, az elmúlt három hétben pedig mintegy 336,62 tonna aszfaltot dolgoztunk be a kátyúzási munkáink során. Jelenleg hideg aszfalt felhasználásával tudunk lokális javításokat végezni, a tartósabb javítási munkák márciustól októberig tartanak majd. Itt is fontos szempont, hogy a kátyúzási munkákat a legforgalmasabb szakaszokon végezzük el első körben, ezt követik az alacsonyabb forgalmú mellékutak”.

KM








hirdetés