Téli kirándulás, utasbiztosítás – Vigyázzunk, az ördög télen sem alszik!

Téli kirándulás, utasbiztosítás – Vigyázzunk, az ördög télen sem alszik!
© Illusztráció: getty images
Nyíregyháza – Márton Csaba fontosnak tartja, hogy megfeleljenek a szigorodó szabályoknak, hisz tudja, első a biztonság.

Sajnos sok olyan esettel találkoztunk már, amikor baleset vagy váratlan betegség áldozatai lettek szabadságuk, külföldi pihenésük során a vakációzók. Legutóbb például Ausztriában egy hölgy nem sokkal a lesiklás megkezdése után elesett, a síléc nem oldódott le a lábáról, ennek következ­ményeként térdszalag szakadás vetett véget a kirándulásnak, és hegyi mentésére is szükség volt. Több százezer forintos költsége keletkezett, amit természetesen kifizetett a biztosító, de utasbiztosítás nélkül a fájdalom mellett még a súlyos anyagi teher is beárnyékolta volna az utazást. Társaságunk is rendszeresen felhívja a kikapcsolódni vágyók figyelmét, hogy egy távolabbi kirándulás során, legyen az télen vagy nyáron, egy súlyosabb egészségügyi probléma kezelése akár a több millió forintot is elérheti – mondta lapunknak Kovács Gergő, a pénzügyi tanácsadással foglalkozó OVB nyíregyházi irodájának munkatársa.

Rendkívül magas ellátás

Hozzátette: sok utasbiztosítás eleve nem terjed ki a téli sportokra, vagy ha igen, akkor sem fedezi minden esetben a síbalesetekre jellemző rendkívül magas ellátási költségeket, például hegyi, helikopteres mentés, műtétek. A hazai árakhoz szokott magyar utazók sokszor nem is gondolják, hogy külföldön már egy kisebb sportbaleset is milyen magas költségekkel járhat a megfelelő biztosítás nélkül.

Európán belül egy apróbb ambuláns ellátásért is több százezer forintot kell fizetni, amit sok esetben nem fedeznek az olcsóbb utasbiztosítások. Nem érdemes az utasbiztosítás díján spórolni, hiszen a szomszédos Ausztriában is több százezer, de akár több millió forintra rúghat egy helikopteres mentés és a kórházi kezelés költsége.

Ha síelni indulunk, ne kizárólag az ár alapján válasszunk biztosítást, hanem arra figyeljünk, hogy az adott termék milyen szolgáltatásokat és fedezeteket takar.

– Az OVB Magyarország legutóbbi online felméréséből kiderül, hogy a válaszadóknak jellemzően 100-200 ezer forintba kerül a téli vakáció, és tisztában vannak azzal is, hogy egy főre naponta már 5-800 forintért is köthető Európán belüli, téli sportokra érvényes utasbiztosítás – így Kovács Gergő.

Negyedszázada táboroztat

Bakosiné Szenczi Erika negyedszázados „praxissal” büszkélkedhet, már ami a sítáboroztatást illeti. A nyíregyházi Vasvári Pál Gimnáziumban öt éve tanító pedagógus még a Zelk-iskola oktatójaként Szolvákiában és Ausztriában kezdte a táboroztatást, februárban újra az északi szomszédaink felé veszi az irányt.

– Harmincnyolc diákkal és tíz felnőttel, köztük egy orvossal és négy tanárral indulunk Chopok-ra, az út várhatóan három és fél órán keresztül tart majd. Egy debreceni cég szervezésében vágunk neki a tábornak. Az autóbuszunk a CsabaBusz egyik járműve lesz, mely minden jogszabályi előírásnak megfelel – mondta Bakosiné Szenczi Erika, majd hozzátette: elővigyázatosak, épp ezért minden gyerekre megkötik az utasbiztosítást.

Jövőre újra eljött

– A huszonöt év alatt csak egy alkalommal árnyékolta be a táborunkat baleset: a csoport egyik diákja sajnos figyelmetlen volt. Éppen a lesiklás közben kezdett el pakolászni a hátitáskájában, emiatt pedig elvesztette az egyensúlyát és egy oszlopnak csapódott. Nagy volt a baj, mentőhelikoptert kellett hívni. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a diák rendelkezett biztosítással. Megműtötték, hál’ Istennek rendbe jött. Sőt, a következő évben is elutazott velünk, persze addigra tanult a történtekből és sokkal körültekintőbben síelt – emlékezett vissza a vasváris tanár, aki szólt arról is: a negyedszázad alatt a közúti balesetek ezidáig elkerülték őket. Bakosiné Szenczi Erika reméli, ez a jövőben is így marad.

 

Extra szolgáltatások

A legtöbb téli utasbiztosítást kifejezetten a népszerű sportokra (sí, snowboard, szánkó, korcsolya, hórafting) állítják össze, és olyan extra szolgáltatásokat tartalmaz, mint a síbérlet visszatérítését betegség esetén, a (saját és kölcsönzött) sí- és snowboard felszerelés biztosítását, de akár emelt szintű jogvédelem- és felelősségbiztosítást is magában foglalhat. Utóbbi azért nagyon hasznos, mert ha mi okozunk balesetet egy síelő társunknak, akkor a közúti balesetekhez hasonlóan nekünk kell helytállnunk az okozott károkért.

Tilos éjszaka vezetni, kell az igazolás

– Egy budapesti cég megbízásából 2008 óta viszünk csoportokat Franciaországba. Egy síszezonban átlagban nyolc utunk van, mindegyik „telt házas”, azaz 50 fővel indulunk el. A veronai tragédia okán tavaly komoly szigorításokat léptettek életbe. Az ide vonatkozó EMMI rendelet legfontosabb módosításai az országhatáron túli utazások esetében: ha a busz diákokat szállít, akkor este 23 és hajnal 4 óra közt pihenőt kell tartani. A nemzetközi forgalomban közlekedő autóbusz nem lehet 13 évnél idősebb, a digitális menetíró készülék használata pedig kötelező.

Az utazást szervező cégnek olyan sofőrt kell biztosítania, aki rendelkezik szakorvosi igazolással arról, hogy nem szenved alvászavarban (obstruktív alvási apnoe szindrómában) – tájékoztatta lapunkat a változtatásokról Márton Csaba, a nyíregyházi CsabaBusz tulajdonosa.

KM-TG








hirdetés