Tényleg rákot okoz a hús? – névtelenül nyilatkozott a hentes

Akt.:
Jávor János személye a garancia arra, hogy igazán minőségi a hústermék
Jávor János személye a garancia arra, hogy igazán minőségi a hústermék - © Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – A húsok kizárása az étrendünkből ugyanakkora hiba, mint a szénhidrátok megtagadása.


Hatalmas vihart kavart az Egészségügyi Világszervezet bejelentése, amelyben a vörös húsokat a valószínűleg rákkeltő, a feldolgozott hústermékeket pedig a bizonyítottan rákkeltő kategóriába sorolta.

Mértékkel és változatosan

– Nincs tiltott élelmiszer, csak kerülendő mennyiség – hangsúlyozta lapunk megkeresésére Horváth Judit dietetikus –, ugyanis az egészséges táplálkozás sokoldalú, de mértékletes étrendet feltételez. Szó sincs arról, hogy ezentúl teljesen törölni kell a táplálkozásunkból a felvágottakat, sonkákat, de úgy kell összeállítani az étrendünket, hogy változatos legyen, tartalmazzon megfelelő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt, valamint teljes kiőrlésű gabonából készült pék­árut – nyugtat meg mindenkit a táplálkozástudományi szakember. A húsok kizárása az étrendünkből pedig ugyanakkora hiba, mint a szénhidrátok teljes megtagadása.

– A húsok és a húsfélék értékes, az emberi szervezet számára fontos tápanyagokat, teljes értékű fehérjét, B-vitaminokat, vasat és cinket tartalmaznak – sorolja Horváth Judit. – Éppen ezért lehetnek veszélyesek az olyan új táplálkozási irányzatok, amelyek bármilyen élelmiszer fogyasztását kategorikusan elutasítják.

A dietetikusok körében nem új hír, hogy bizonyos húsfélék túlzott fogyasztása rákkeltő hatású.

– A pácolt, valamint a füstölt húsfélék nagymértékű bevitele káros hatásokkal járhat, ennek hátterében a nitrites pácsó, illetve a füstöléskor, füstaroma használatakor az ételbe kerülő heterociklikus vegyületek állhatnak – állítják a szakemberek. A húsokat érdemes citromlében pácolni sütés előtt, mert az csökkenti a heterociklikus aminok keletkezését. Megjegyzik azt is: önmagában a vörös húsokat a magas zsírtartalmuk miatt inkább a koleszterinszint emeléséért, az érrendszeri betegségekért tették felelőssé, ám heti 2–3 alkalommal 5–10 dkg vörös hús fogyasztása nem tilos, a heti étrendbe vegyük bele a zsírszegény szárnyasok, fehér húsok fogyasztását, és egy-két alkalommal a halat is. A rostokban, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étkezések megfelelő védelmet adhatnak számtalan betegség, így a rák ellen is.

Kettős a felelősség

– Valóban húsba vágó kérdés, hogy a bizonyos húsfélék rákkeltőek-e, de a nevemet ne írják le, mert árthat az üzletnek! – mondta lapunknak egy anonimitásba burkolódzó nyíregyházi hentes.

– Van igazság abban, amit a világszervezet az egészségügyi kockázatokról mondott. Mielőtt azonban egymást hibáztatná a gyártók és a fogyasztók tábora, elárulom: mindkét oldal egyaránt felelős az esetleges megbetegedésekért, illetve egyaránt tehetnének is ellene.

– Szüleink, nagyszüleink még tiszta konyhasóval pácoltak, ma viszont már majd’ minden gyártó nitritsót használ, ami rákkeltő. A miértre egyszerű a válasz: a piszkos haszon, mivel ettől tetszetősebbek, jobban eladhatóak a füstölt áruk. Gondoljunk csak bele, mi nem a legínycsiklandozóbb kolbászra, szalonnára szoktunk rámutatni, amikor sorban állunk a húspultnál?

– A füstölés minderre csak rátesz egy lapáttal. Magam is szívesen eszem füstölt húsokat – kolbászt, tarját, kolozsvárit – de csak mértékkel, visszafogottan, és ügyelek a változatos – zöldségben, gyümölcsben, halban gazdag – étrendre is. Sokan sajnos nem minőség-, hanem mennyiségpártiak, nem tudják, hol a határ, nem csoda, hogy idővel a szervezetük „bosszút áll” rajtuk – fogalmazott némi éllel a nyíregyházi hentes.

KM

,,Kerülök mindenféle húskészítményt”

A nyíregyházi születésű Mészáros Tímea akkor világosodott meg, mikor elolvasta Szendi Gábor Paleolit táplálkozás című könyvét. – Teljes mértékben meggyőzött arról, hogy nincs szükségem tejtermékekre, gabonafélékre. Ekkor jött egy mély elhatározás, hogy elkezdek eszerint az étrend szerint étkezni, valamint beiktatom a napi rutinomba a testmozgást is.A paleo szerinti engedélyezett ételek: bármilyen hús, bármilyen gyümölcs, zöldségek (kivéve a hüvelyesek és a burgonya), magok, tojás. – Ezekből bármilyen ételt el lehet készíteni, nem kell lemondani semmiről, csak ki kell cserélni a hozzávalókat. Például a cukrot helyettesíteni kell eritritollal, a búzalisztet mandulaliszttel, a napraforgóolajat kókuszolajjal – mondta lapunknak Tímea, aki nem gondolja minden húsról, hogy rákkeltő, viszont ő a hús kategóriába csak a tiszta, színhúsokat sorolja, amik még nincsenek feldolgozva.– Kerülök mindenféle húskészítményt, legyen szó felvágottról, szalámiról, virsliről, mivel úgy gondolom, hogy ezekben nagyon sok az adalékanyag, és a tartalmuk teljesen meghatározhatatlan; ezek már nagyon messze állnak attól, ami húsnak nevezhető. A vörös húsokat sem részesítem előnyben, mivel nincs akkora fehérjetartalmuk, mint a csirkének – mesélte Tímea, aki hét hete vett részt élete első fitnessversenyén.








hirdetés