A vízügyi igazgatóság flottájában is hasznos egy légi jármű

A Beregi árapasztó tározó beeresztő műtárgya a magasból
A Beregi árapasztó tározó beeresztő műtárgya a magasból - © Fotó: FETIVIZIG
Szabolcs-Szatmár-Bereg – Ár- és belvízvédekezés idején, de „békeidőben” is jó szolgálatot tesz a vízügy drónja.

Napjainkban a pilóta nélküli légi járművek fokozatosan elveszítik különlegességüket, a terepi adatgyűjtés megszokott eszközeivé válnak – nincs ez másként a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóságnál (FETIVIZIG) sem.

– A FETIVIZIG tulajdonában lévő merev szárnyú drónt nagy területek, tározók, töltések állapotfelmérésére, illetve tervezési alaptérképek készítésére használjuk. Minderre a hosszú repülési idő teszi alkalmassá. A felmérések során a több száz fénykép eredményeként nemcsak egy pontos ortofotót – perspektivikus torzításoktól mentes képet – kapunk, hanem a mérési eredményeket szoftveresen feldolgozva egy térbeli modellt is előállíthatunk, amelyből egy műtárgy vagy terület paraméterei lekérdezhetők – magyarázta lapunk kérdésére Horváth Gábor, a vízügyi igazgatóság geodéziai és térinformatikai referense.

Gyorsabban, olcsóbban

– A drónba épített kamerák a magasból mérik fel a kijelölt földterületet, ideális alapanyagot szolgáltatva a nagy pontosságú alaptérképek elkészítéséhez. Ezzel jelentősen csökkenthető a geodéziai mérések időráfordítása, ráadásul a hagyományos légi járművekhez képest számottevően olcsóbban.

– Ez a technológia a hagyományos adatgyűjtéssel, méréssel összehasonlítva azt a lehetőséget kínálja a földmérők számára, hogy a munkájukat a terep helyett az irodából végezhetik – folytatta a szakember, aki kitért a pilóta nélküli légi járművekkel szemben támasztott elvárásokra is.

– A légi térképezésnél használt drónnak alkalmasnak kell lennie arra, hogy adott magasságban egymással párhuzamos sorokban repüljön a terület fölött, miközben adott távolságonként vagy időintervallumokban fényképeket készít, lehetőleg teljesen automatikusan. Az eredmény egy olyan térbeli modell, amelynek részletességével a hagyományos módszerekkel nem lehet felvenni a versenyt.

– Igazgatóságunk területén eddig a Rétközi-, a Harangodi-, a Rohodi- és a Beregi-tározót, valamint a tivadari híd környékét mértük fel drónnal, s a szerkezetet többször bevetettük az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság területén is.

Jégtorlódások feltérképezése

– Ár- és belvízvédekezés idején a légifelvételezés elsőbbséget élvez a napi munkavégzés során. Különösen nagy hasznát vettük a drónnak a tavalyi jeges árvíznél – a Tisza Záhony–Györöcske közötti szakaszán – a jégtorlódások helyzetének feltérképezésében. Ugyanilyen prioritást élvez belvízvédekezéskor az elöntött területek, belvízfoltok felmérése, nagyságának meghatározása, így az esetleges károk megállapítása. Az idei terveink között szerepel a Szamos–Kraszna-közi és Szamos-menti tározó felmérése – tette hozzá Horváth Gábor.

KM



Tiszalök.
SZON.HU






hirdetés