Több körforgalom, kevesebb konfliktus?

Akt.:
A nyíregyházi Szarvas utca, Kígyó utca és Arany János utca találkozásánál bevált a körforgalom
A nyíregyházi Szarvas utca, Kígyó utca és Arany János utca találkozásánál bevált a körforgalom - © Fotó: KM-archív
Budapest, Nyíregyháza – Az elmúlt öt évben 166 körforgalom épült Magyarország közútjain.

Esküdöznek a körforgalomra azok, akik a biztonságot helyezik előtérbe. Ott ugyanis kisebb a kockázat a kereszteződésjellegű csomópontokhoz képest. Kevesebb a baleset, ha mégis előfordul, akkor annak súlyossága is lényegesen kisebb. Az egyirányú körpályán lecsökken a konfliktusforrás. Az elsőbbségi viszonyok egyértelműek. Az alacsonyabb sebesség miatt a becsatlakozáshoz szükséges határidőközök kisebbek.

Előnyök és hátrányok

– A körforgalom-típusú csomópont alkalmazásának több előnye is van, egyszerű döntési helyzetet teremt a sofőrnek, folyamatos haladást és visszafordulási lehetőséget biztosít, biztonságosabb a normál csomópontoknál. Ugyanakkor körforgalom kiépítése nem minden helyszínen lehetséges, és bizonyos hátrányai is vannak: helyigényesek, nem jelölhető ki kiemelt irány, nem élvezhet előnyt a közösségi közlekedés, a gyalogos és kerékpáros átvezetések kényelmetlenek – taglalta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

– Többféle körforgalom létezik: vannak például jelzőlámpás körforgalmak, ilyen például az M0 és 11-es főút kereszteződésében tavaly átadott csomópont, amely idén az év körforgalma lett a többsávos kategóriában. A körforgalom lehet egysávos vagy kétsávos, háromágú vagy ötágú. Egy jelzőlámpás csomóponthoz képest kisebb üzemeltetési feladatokat igényel, de így folyamatos beavatkozás szükséges: burkolat, középsziget, elválasztó szigetek, vízelvezetés tisztítása, növényzetgondozás, téli síkosságmentesítés.

Öt év: 166 körforgalom

A körforgalmat a KRESZ nagyon röviden, szűkszavúan határozza meg mint fogalmat. A jobboldali közlekedés irányából és a jobbratartási kötelezettségből adódóan a körforgalomba behajtás adott, de esetenként más szabályozás is érvényesülhet. A körforgalomban – a körfogalmú út szélességétől függően (például: kétsávos) – a párhuzamos közlekedés szabályai mérvadóak. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve – jobb oldalra besorolva – irányjelzéssel kihajthat. Aki már a körforgalomban közlekedik, csak akkor élvez elsőbbséget a körforgalomba belépő járművekkel szemben, ha minden behajtásnál szerepel az „elsőbbségadás kötelező” tábla is (melynek kitétele a vonatkozó rendelet szerint Magyarországon kötelező). A tábla hiányában a körforgalomba behajtók élveznek elsőbbséget („jobbkéz-szabály”), összhangban az európai szabályozással.

Az elmúlt 5 évben 166 körforgalom épült országos közúton. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az országban összesen több mint 130 ezer kilométernyi útból társaságunk 32 ezer kilométerért felel, mintegy 100 ezer kilométer önkormányzati kezelésben van, melyeken szintén számos körforgalom található – mondta az osztályvezető.

Kötelezettségek a körforgalomban

A jobbratartási kötelezettség, ha a jogszabályból más nem következik, vonatkozik a körforgalomban haladásra is.

Az irányváltoztatást ide nem értve a körforgalmú útra bekanyarodást a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig tartó, folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról letérés esetében is, tehát a körforgalmat elhagyó járművet is menetirány-változtatónak kell tekinteni, és így ezt a műveletet is irányjelzéssel kell jelezni. Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a ­körforgalmú útra bekanyarodást a jobb oldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a ­járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.

A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.

Tilalmak a körforgalomban

Körforgalmú úton megfordulni és hátramenetet végezni tilos!

Tilos megállni és várakozni körforgalmú úton!

Bár útkereszteződésben tilos előzni (kivétel ezen szabály alól, ha a forgalmat rendőr, vagy fényjelző készülék irányítja, és az előzés nem jár a menetirány szerinti bal oldali forgalmi sáv igénybevételével; kivétel továbbá, ha a jármű főútvonalon, vagy olyan más úton halad, ahol az elsőbbséget jelzőtábla jelzi, valamint körforgalomban, vagy ha csak jobbról szabad előzni; tehát ezekben az esetekben is lehet előzni, ha az útkereszteződésben a forgalmat jelzőlámpa irányítja, vagy rendőr, és az út párhuzamos közlekedésre alkalmas; előzni lehet továbbá jelzőtábla rendelkezésén alapuló fölérendelt helyzetben, körforgalomban, az útkereszteződésben balra kanyarodó járművet jobbról, villamost, ha az az úttest közepén, vagy egyirányú út bal oldalán közlekedik), de körforgalmú úton, ha az előzés feltételei adottak, végrehajtható előzés.

A villamosnak körforgalomban mind a belépő, mind a kilépő ponton áthaladási elsőbbsége van a körforgalomban haladó más járművekkel szemben.

LTL








hirdetés