Több mint kétszázan idézték fel az elmúlt ötven év emlékeit

Több mint kétszázan idézték fel az elmúlt ötven év emlékeit
© Fotó: Pusztai Sándor
Nyíregyháza – Hol is találkozhattak volna a nyíregyházi pilótaképzés elmúlt ötven évére emlékező jubileumi konferencia résztvevői, ha nem a repülőtéren?


Több mint kétszázan jöttek el a pénteki találkozóra, amelyen nyugdíjas pilótákkal, jelenlegi hallgatókkal, a Légügyi Hivatal, a katonai és mezőgazdasági repülés, illetve több légitársaság képviselőjével is találkozhattunk. 1971-ben végeztek az első évfolyam hallgatói, közülük kilencen vettek részt a rendezvényen. Ők az 1970-es években elfogadott forma szerint jelentést tettek az oktatójuknak, majd mindenki az eget kémlelte, ahol Veres Zoltán műrepülő világbajnok tartott bemutatót. Azok, akik egy időben jártak az intézménybe, természetesen azonnal megtalálták a kapcsolódási pontokat, de igaz volt ez a hetven- és húszévesekre egyaránt: hivatásuk és egyben szenvedélyük a repülés, amely kifogyhatatlan témát biztosított a jóízű beszélgetésekhez. Akár napokig is folytatták volna, de sietniük kellett a Nyíregyházi Egyetemre, ahol az intézmény és a Tréner Kft. közös eseménye konferenciával folytatódott.

DSC_8670

Pilóta-egyenruhába öltözött, fess úriemberek töltötték meg a Nyíregyházi Egyetem nagy előadóját az volt az ember érzése, hogy egy hatalmas repülőtéren van, stewardessek és a csomagfelvételi pult nélkül. Látszott, hogy a résztvevők örülnek egymásnak, egyik sztori követte a másikat. Szó esett arról, ki hol repül(t), jöttek a malévos történetek, de persze meséltek a gyerekekről, unokákról, feleségekről – a mellettem ülő egykori pilóta úgy fogalmazott a szomszédjának: „még mindig az eredeti asszonnyal élek, és ugyanolyan boldog vagyok, mint amikor még idejártunk”. A hangulatra nem lehetett panasz, ami persze nem volt véletlen. A konferencia célja ugyanis nem a tudományos ismeretek gyarapítása volt, sokkal inkább szólt a találkozás öröméről, arról, ahogy az egymással évtizedek óta nem találkozó egykori iskolatársak hogyan találták meg percek alatt a beszélgetés fonalát.

Folyamatos képzés

A résztvevőket köszöntő Vassné dr. Figula Erika, a Nyíregyházi Egyetem rektora azt mondta: az itt végzett pilótákat mindenhol szívesen látták és látják, nekik köszönhető, hogy a pilótaképzés és a város neve összeforrt. Galambos Ildikó, a Nyíregyházi Járási Hivatal vezetője arról beszélt, hogy bár fontos a jó hozzáállás, a sikerhez lehetőségre is szükség van, Nyíregyházán pedig mindkettő adott. Dr. Székely Tibor megyei aljegyző úgy fogalmazott: mindenben támogatják a Nyíregyházi Egyetemet, hiszen a képzett megye megteremtése stratégiai cél.

DSC_8735

– Hogy miben áll az ötven éves jubileum jelentősége? Pontosan az ötven évben: abban, hogy 1968 óta egyetlen esztendőben sem szakadt meg a folyamat és minden ősszel el tudtuk indítani a képzést Nyíregyházán – mondta el dr. Kovács Zoltán, a Nyíregyházi Egyetem Műszaki és Agrártudományi Intézetének vezetője. – Nem csak arra lehetünk büszkék, hogy 633-an szereztek az intézményben felsőfokú repülős végzettséget – közülük 610-en pilóták –, hanem arra is, hogy a világ valamennyi légitársaságánál megállták és megállják a helyüket, és hogy Ázsiától Amerikáig, Afrikától Ausztráliáig repülnek. Az itt végzettek legnagyobb része a szakmában marad: oktatóként vagy pilótaként dolgozik, és viszi a Nyíregyházi Főiskola, illetve jogutóda, a Nyíregyházi Egyetem hírét. A képzés tartalma a kezdetektől igazodik a piaci igényekhez: az 1980-as évek végéig mezőgazdasági pilótákat képeztek, majd elindult a repülőmérnöki képzés, 2006-tól pedig közforgalmi pilótákat képeznek.

– Ilyen formában csak Nyíregyházán folyik pilótaképzés: kizárólag nappali tagozatos rendszerben oktatjuk a hallgatókat, mert e szak esetében csak ez biztosítja a minőségi oktatást. Ez egy keresett és jól fizetett szakma, és bár a képzés viszonylag drága, mivel a végzett diákjaink szinte azonnal el tudnak helyezkedni valamelyik légitársaságnál, néhány év alatt megkereshetik az önköltséges képzés árát – mondta dr. Kovács Zoltán és hozzátette: az oktatás minőségének a jövőben is olyan kiemelkedő színvonalúnak kell lennie, mint ami az elmúlt ötven évben összeforrt a nyíregyházi intézménnyel.

DSC_8739

A világ legjobbjai között

Dr. Szilágyi Dénes szakfelelős arról beszélt, hogy a nemzetközi normákhoz már az alapításkor is igazodni kellett és természetesen ma sincs ez másként. – Annak idején sokan úgy vélték, hogy a nyíregyházi főiskola egyike volt a világ öt legjobb képzésének, és a rossz nyelvek szerint azért került a keleti országrészbe, mert itt senkinek sem jutott eszébe repülővel disszidálni. Ezt nem tudom megerősíteni, de az tény: itt két megyényi szabad légtér áll a pilóták rendelkezésére, ami a gyakorlatok szempontjából hatalmas előny. Európai uniós csatlakozásunkkor komoly repülős múlttal rendelkező országok közé kerültünk, és ez nagyon szigorú szabályozási környezetet is hozott magával. A képzésben igazodunk a légitársaságok elvárásaihoz és a maximumot nyújtjuk, ami a humán erőforrásainkat alaposan próbára teszi, de kötelező a legjobbnak lennünk, hiszen elődeink is azok voltak – mondta.

Biztos megélhetés

Horváth Péter, a gyakorlati képzést 27. éve végző Tréner Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, aki motivált, céltudatos, jó matematikából, fizikából, angolból, van térlátása, rendelkezik a megfelelő logikai képességekkel, és persze kiváló az egészségi állapota, jó pilóta lehet. – Nagyon sok minden kell ahhoz, hogy valaki pilóta lehessen, de aki végül az lesz, biztosan talál állást. Ez a kadétoknak jó hír, ám ha az oktatói utánpótlást tekintve kevésbé – tette hozzá.

SZA








hirdetés