“Tölteni kell” a repteret utasokkal

“Tölteni kell” a repteret utasokkal
Május elsejétől heti huszonnégy járat közlekedik Debrecen és a Ferihegyi reptér között. A charter-járatok számának növelésével a menetrend szerintiek bevezetését lehet előkészíteni.

Tíz charterjárat indul majd hetente a debreceni repülőtérről, miután március 27-én az Airport-Debrecen Kft. és az IBUSZ Utazási Irodák Kft. stratégiai partnerségi együttműködést kötött egymással. A Virág László ügyvezető (Airport-Debrecen Kft.), Kósa Lajos polgármester, Kovács Gáspár elnök-vezérigazgató (IBUSZ), illetve Komora Zoltán igazgató (IBUSZ) által szignózott megállapodás szerint az IBUSZ az általa üzemeltetett nyári charterjáratok mellett a téli időszakban síutakat, valamint egzotikus területekre induló járatokat tervez indítani a debreceni nemzetközi repülőtérről.

Hosszú távú partnerség készül tehát, amelynek – mint Kovács Gáspár említette – a menetrend szerinti járatok előkészítése is a célja. Újságírói kérdésre Virág László elmondta: tavaly 34 ezer utas fordult meg a repülőtéren (ebből 27 ezer vett igénybe charter-járatot), ám idén ezt a számot körülbelül 60-70 ezerre szeretnék növelni.

Negyven perc alatt Budapestre

Május elsejétől heti huszonnégy járat közlekedik Debrecen és a Ferihegyi reptér
között. Attól a pillanattól, hogy a Fokkaer 70-es repülőgép hétfőn elindult
a Ferihegyi reptér gurulóútján a futópálya felé, addig a pillanatig, hogy megállt
a debreceni repülőtér fogadóépülete előtt, pontosan 40 perc telt el. Ennyi –
vagy ennél némileg kevesebb – idő kell majd ahhoz, hogy a 200 kilométeres utat
4000 méteres utazómagasságban a május elsejétől menetrend szerint közlekedő,
33 személyes Saab 340-es típusú turbólégcsavaros gép is megtegye.

A hétfőn Budapestről felszálló gép a debreceni sajtótájékoztatóra hozott külföldi
és hazai vendégeket, valamint újságírókat. A Kölcsey Központban rendezett eseményen
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere kiemelte: a város repüléstörténetében újabb
mérfölkőhöz érkeztünk. 1968-ban közlekedett ugyanis utoljára komoly, menetrend
szerinti repülőgépjárat Debrecen és Budapest között.

A kora reggel induló a reggeli nemzetközi járatokat éri el, a kora délutáni
járattal a Budapestre délelőtt érkezők jöhetnek Debrecenbe, a délután közepén
a fővárosba induló járat a tengerentúli és más esti járatokhoz csatlakozik,
a késő esti visszatérő pedig a külföldről este érkezőket szállítja haza. Lehetőség
lesz arra, hogy valaki Debrecenben szálljon először gépre, s legközelebb – ha
az az úticélja – csak New Yorkban kelljen cipelnie a csomagjait. Debrecen önkormányzata
a Debrecen-Budapest járat üzemeltetését az elkövetkezendő 3 évben évi 100 millió
forinttal támogatja, azzal a reménnyel, hogy a 4. évtől ez a befektetés elkezd
megtérülni.

Kósa Lajos kiemelten megköszönte Szanyi Tibor államtitkár segítségét, aki –
függetlenül attól, hogy nem mindenben vallanak azonos nézetet – sokat tett azért,
hogy ez a járat megvalósulhasson. A polgármestere szerint nagyon fontos, hogy
olyan ügyben, melynek megvalósulása közös érdek, közösen tudtak dolgozni.

A Debrecen-Budapest járatnak nemzetstartégiai jelentősége is van azáltal, hogy
az utaslétszám növelésével Ferihegy, valamint a nemzeti légitársaság, a Malév
nemzetközi rangját lehet erősíteni. Kósa Lajos szerint ebben az évben ennek
a járatnak a révén is meg lehet duplázni – 60-70 ezerrre növelni – a debreceni
repülőtér utasforgalmát. A polgármester a majdani kormányzat segítségét is kérte
ahhoz, hogy a debreceni reptér megkaphassa a schengeni határátkelőnek járó akkreditációt.

A debreceni önkormányzat és az OLT közösen kereste meg a Malévet azzal, hogy
működjenek együtt. Nyolc-tíz hónappal ezelőtt a Malév erre azt mondta, hogy
szó sem lehet róla – idézte vissza a korábban történteket Gönci János, a Malév
Rt. vezérigazgatója. Olyan jó árat adott azonban az OLT a Budapest-Ljubjana
menetrend szerinti járat alvállalkozóként való üzemeltetésére, hogy a Malév
úgy döntött, az északnémet légitársaságtól rendeli meg ezt a szolgáltatást.
Mivel az OLT Debrecenben kívánta állomásoztatni a ljubjanai járat működtetéséhez
szükséges repülőgépet, immár gazdaságosnak mutatkozott, hogy a gép a köztes
időben a Debrecen-Budapest útvonalon is menetrend szerinti közlekedjen.

Ez utóbbi járat működtetése a Malév számára anyagi kockázatot nem jelent, ugyanakkor
a kelet-magyarországi utazóközönség számára lehetővé teszi a Ferihegyi repülőtérről
induló összes járat elérését. Gönci János reméli, hogy viszonylag jó telítettséggel
fognak üzemelni, s így számára nyereségesek lesznek a Debrecen-Budapest járatok,
melynek segítségével négy óra alatt el lehet érni szinte minden európai nemzetközi
repteret. A Debrecen-Budapest járathoz belföldi árként oda-visszaútra, reptéri
illetékkel együtt 20-25 ezer forintos árat szeretnének kialakítani.

Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára
azt említette: fél évvel ezelőtt Münchenben volt egy olyan kormányzati bemutató,
melynek során Debrecent ajánlották a potenciális befektetők figyelmébe. Akkor
ott sokan még csak érdeklődhettek arról, hogy mikor lesz Budapest-Debrecen repülőjárat.
Most már el lehet nekik mondani: van. Ez a légi járat európai üzletemberek sokaságát
fogja elhozni Debrecenbe, s európai léptékű konferenciák sorozatát lehet majd
itt megrendezni. „Hajrá, Budapest-Debrecen járat!” – zárta köszöntőjét Szanyi
Tibor.


A menetrend
Hétköznapi járatok:
Debrecen-Budapest:
indulás 6.00 óra, érkezés 6.35 óra
indulás 16.00 óra, érkzés 16.35 óra
Budapest-Debrecen
indulás 13.00 óra, érkezés 13.35 óra
indulás 23.00 óra, érkezés 23.35 óra

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere is személyesen üdvözölte a Debrecen-Budapest
járat indítását, többek közt abból a szempontból, hogy Budapest a legkorszerűbb
közlekedési eszköz révén is be tudja tölteni hazai regionális központ szerepét.
A belföldi járat léte a gazdaság fejlődésének fokmérője. Mint azt a főpolgármester
elmondta, Budapest csak a vidékkel együtt teheti igazán naggyá az országot,
s ezt az együttműködést jelképezi ennek a járatnak az elindítása is.

A terjeszkedés eszköze is

A tavalyi Debrecen-München menetrend szerinti járat kapcsán egyaránt szereztek
pozitív és negatív tapasztalatokat – mondta Gerd Weber, az OLT légitársaság
vezérigazgatója. Pozitív tapasztalatként most már pontosan tudják, kik lehetnek
a partnereik, s mit várnak el tőlük. A negatív tapasztalat az volt, hogy az
utasok figyelme csak Münchenre koncentrálódott, onnan nem nagyon utaztak tovább.
Gerd Weber nagy bizakodással tekint a mostani új együttműködés elé, amely további
terjeszkedésük egyik eszköze.

Ősztől Civis Air

Takács László, a Debreceni Vagyonkezelő Rt. igazgatósági tagja bejelentette,
hogy az OLT idén őszre Cívis Air néven – amely egyelőre kereskedelmi név – debreceni
székhelyű légitársaságot kíván létrehozni. Ebben a Malév-pilótákat tömörítő
részvénytársaság is részt vesz, melynek eredményeként ősztől debreceni személyzettel
működtethető majd a Debrecen-Budapest járat.








hirdetés