2014.07.24. 13:02
Engedmény a drótszamaraknak
Nyíregyháza - Lehet biciklizni főútvonalon alkoholfogyasztás után, ha a kerékpáros biztonságos vezetésre képes.
Nyíregyháza - Lehet biciklizni főútvonalon alkoholfogyasztás után, ha a kerékpáros biztonságos vezetésre képes.Szombattól a főutakon is lehet kerékpározni alkoholfogyasztás után, amennyiben a biciklista biztonságos vezetésre képes állapotban van — derül ki a KRESZ-t módosító rendeletből, amely a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg. A kerékpárosokat ezután nem lehet megbírságolni alkoholfogyasztás miatt, főúton és mellékúton sem.
A közúti közlekedésről szóló rendelet eddig úgy szólt, hogy járművet csak az vezethet, aki a vezetési képességére hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és a szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. Viszont ha az illető kerékpáros, és a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, csak a főúton nem ülhetett nyeregbe.
Ha képesnek érzi magát…
A módosítás szerint viszont ha a kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, akkor lehet a szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
Megpróbáltuk körbejárni a témát és megkérdezni a szakembereket, mi a véleményük a módosításról. – Eddig sem volt szabályszerű, amit sok esetben a biciklisek műveltek a városban és a közutakon. Most, hogy még az alkoholos közlekedés is engedélyezett nekik, attól félek, még nagyobb lesz a baj – fogalmazott Tar Béla közlekedési szakember.
– A magyarról köztudott, hogy ha meg van engedve neki egy sör, akkor iszik minimum ötöt. Persze ez erős túlzás és élcelődés, viszont tény, hogy ittasan bátrabbnak érzi magát a biciklis, gátlástalanabbul, merészebben vált irányt, ezzel pedig megnehezíti az autósok helyzetét és megnő a balesetek esélye is. A kerékpár nyomtartása alaphelyzetben is bizonytalan, de ha még a kerékpáros fogyaszt is előtte, akkor könnyen elvesztheti uralmát kétkerekűje felett. Amit az autósok biciklis környezetében tehetnek, hogy nagyobb ívben kerülik ki az út szélén kerekezőt – folytatta Tar Béla, majd hozzátette: további probléma, hogy bár a kerékpárosok kilencven százalékának van jogosítványa, legtöbbjük kerékpárral nem tartja be a szabályokat.
– Egyre többen vannak a kerékpárosok, főleg mióta a bicikliutak kiépültek Nyíregyháza-szerte. Ez részben jó dolog, viszont a kereszteződésekbe érve egyáltalán nem figyelnek, meggyőződésük, hogy az autós akkor is lassítani fog, amikor elsőbbsége van – meséli tapasztalatait az egyik nyíregyházi taxitársaság rutinos tagja, Attila.
– Előfordul, hogy fél napokat vagyok szolgálatban, és a mostani viszonyokat nézve biztos vagyok benne, hogy ha még alkoholt is ihatnak a kerékpárosok, sokkal több lesz a baleset. Mi lesz az országúton, vagy a kisebb falvakban, ahol bicikliút híján az út mentén kerekeznek? Bele se merek gondolni, mekkora kockázattal jár egy ittas kerekes az autósokra – figyelmeztetett a nyíregyházi taxis.
Zajácz Ferenc hosszú évek óta buszsofőr, távolsági járatokat vezet a megyében. Kérdésünkre elmondta: nagyon nehéz állást foglalni a rendelet kapcsán, ugyanis nincs törvényben rögzítve, hogy miből mennyit fogyaszthat a kerékpáros, a magyar ember pedig olyan, hogy ha egy kis engedményt kap, rögtön többet akar.
Kétélű döntés
– Úgy gondolom, hogy egyfelől pozitív a KRESZ-változás, mert például egy kistelepülésen belül még biztonságosan biciklizhet bárki, aki megivott egy-két sört vagy néhány pohár bort. Másfelől azonban helytelen, mert így a közutakon is megjelennek az ittas, rosszabb esetben részeg kerékpározók, akik az autók között kacsázva nem csak a saját, de mások épségét, életét is veszélyeztetik. Nemegyszer tapasztaltam magam is a Tiszavasvári úton, mennyire meggondolatlanok az ittas kerekezők. Igyekszik vigyázni rájuk az ember, de egy-egy erősebb fékezés során az utasok is megsérülhetnek – tette hozzá a tapasztalt buszvezető.
Több bringa, több baleset
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság megyei közgyűlés elé beterjesztett 2013-as évértékelője szerint az elmúlt években jelentősen bővülő megyei gyalog- és kerékpárút-hálózat megnövelte a kerékpárosok, és ezzel a balesetek számát. A beszámoló kitér arra is, hogy a járműszám (kerékpár, segédmotor-kerékpár) emelkedését a szabályok megismerése, a közúti jelzések utasításainak betartása nem követi.
Ez az ittas állapotban elkövetett járművezetések számának emelkedésében, szándékos KRESZ-szabályszegésekben, a gyalog- és kerékpárút és közút találkozásánál történő közlekedési fegyelmezetlenségekben mutatkozik meg.
KM