Védőhatás a Tiszától a Túrig – “Nem kell majd homokzsákok millióit a töltésekre hordani”

A kivitelezés már tavaly elkezdődött (felvételünk Uszkán készült)
A kivitelezés már tavaly elkezdődött (felvételünk Uszkán készült) - © Fotó: a szerző
Nagyar – A töltésfejlesztés közben sem csökken megyénk árvízi biztonsága.

– A Felső-Tisza Magyarország legveszélyeztetettebb szakasza árvízvédelmi szempontból – mondta dr. Tilki Attila azon a projektnyitó rendezvényen, amelyet a nagyari Luby-kastélyban tartottak hétfőn. A 14 milliárd forintból megvalósuló program fő célja az árvízi biztonság növelése a meglévő töltések magasításával és erősítésével, s mivel a munka már tavaly elkezdődött, a térség országgyűlési képviselője személyes tapasztalataira alapozva jelenthette ki: jó ütemben halad.

A fejlesztés Milota, Tiszacsécse, Tiszabecs, Tiszakóród, Uszka és Magosliget közigazgatási területén valósul meg, védőhatása ugyanakkor a Tisza és Túr közötti teljes területre kiterjed.

Kisebb erőforrásigény

– Egy nagyon fontos beruházás, amelynek eredményeképpen nem kell majd homokzsákok millióit a töltésekre hordania a lakosságnak és a honvédségnek – fogalmazott Bodnár Gáspár, a Felső–Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (FETIVIZIG) igazgatója, aki felidézte: az elmúlt negyedszázadban tíz rendkívüli árhullámmal kellett itt megküzdeni.

Láng István kiemelte: a környék lakossága egy irányba húz, a társadalmi viták minimálisak, ami a jó szakmai munka alapja. – A művek megépülése jelentős fejlődés a térség számára, s hamarosan elkezdődhet a Tisza–Túr-közi árapasztó tározó kivitelezése is. A tivadari híd viszont egyelőre rizikópont marad, mert bár az új átkelő engedélyes tervei elkészültek, az építkezést nem lehet uniós forrásból finanszírozni – tette hozzá az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) műszaki főigazgató-helyettese.

– A mértékadó árvízszint egy–két méterrel emelkedett a Huszt–Dombrád szakaszon – emlékeztetett a 2012-ben szimulációs modellezéssel végzett felülvizsgálat eredményére Kató Sándor, az okok között pedig megemlítette a klímaváltozás miatti időjárási szélsőségeket és a külföldi árvízvédelmi fejlesztések hatását. A FETIVIZIG műszaki igazgatóhelyettese rávilágított a töltésfejlesztés nagyságrendjére is: több mint 1,1 millió köbméter a beépítendő földmennyiség.

Jövőre elkészül

– Tavaly nyáron kezdődött a kivitelezés, az idén júliusban érjük el az 50 százalékot, a befejezés tervezett ideje pedig 2019 júliusa – ismertette a „menetrendet” Gacsályi József területi felügyelő, s hangsúlyozta: a munkát úgy végzik, hogy a térség árvízi biztonsága közben ne csökkenjen.

Műszaki tartalom

Az Árvízvédelmi védvonalak kiépítése mértékadó árvízszintre, védvonalak terhelésének csökkentése a Felső-Tisza tivadari híd feletti szakaszán című projekt műszaki tartalma: a Batár bal parti töltésének fejlesztése 6,14 kilométeren Tiszabecs és Magosliget között, a Tisza bal parti töltésének fejlesztése 16,1 kilométeren Tiszabecstől Tiszakóródig, négy zsilip átépítése, négy partvédelmi mű rekonstrukciója Milota és Tiszabecs térségében, két gátőrház, illetve védelmi központ, vízrajzi állomások korszerűsítése, modern fenntartógépek beszerzése. Az Európai Unió és a magyar állam támogatásával megvalósuló fejlesztés összhangban van a legfrissebb szakmai irányelvekkel, illeszkedik a Tisza-völgyi árvízvédelmi fejlesztési programhoz és a magyar–ukrán árvízvédelmi koncepcióhoz.

HP








hirdetés