„Versenypálya” a vasúton

Egy magán-vasúttársaságnak az a fuvar is megéri, ami az államinak egyelőre nem.

Debrecen – A Train Hungary Magánvasút Kft. nemrégiben kapta meg a vasúti árufuvarozási engedélyt. Egyelőre vasúti pálya rekonstrukciójához kívánnak zúzott követ és egyéb anyagokat szállítani, s tárgyalásokat folytatnak németországi, romániai és szlovákiai partnerekkel konténervonatok Magyarországon keresztüli továbbításáról.

Gyorsan, rugalmasan

A magyar tulajdonban lévő Train Hungary Magánvasút Kft. az 1998-ban alapított, tervezéssel és szaktanácsadással foglalkozó Train Hungária Kft. szolgáltató és vasúti mérnökirodából „nőtt ki” 2005-ben.
Annak dacára, hogy az utóbbi években visszaszorult a vasúti árufuvarozás, látunk benne üzletet, s bízunk benne, hogy meg tudják találni azt a szegmenset, ahol piacképesek tudunk lenni – indokolta lépésüket Filep Csaba, a Train Hungary ügyvezető igazgatója.

Az árufuvarozás összességében mindig is nyereséges tevékenység volt, de a MÁV viszonylag rugalmatlan a nem villamos vontatású vonalakon. Ezért a debreceni cég főleg a mellékvonali dízelvontatás terén kíván tevékenykedni komplex szolgáltatással: a berakodást és a kirakodást is vállalva. A cég egyelőre egy dízelmozdonnyal és néhány tartály-, valamint alacsony oldalfalú teherszállító kocsival rendelkezik. További három dízelmozdonyt, illetve kocsikat kívánnak bérelni.

A tranzitszállításokat a MÁV Cargo Zrt-vel együttműködve, bérelt villanymozdonyokkal oldanák meg. Filep Csaba szerint külföldi megrendelők körében van igény arra, hogy komplett szerelvényeket magán-vasúttársaságok segítségével továbbítsanak Magyarországon keresztül. Az ügyvezető elmondta: a gyorsaság és a rugalmasság reményében ez még úgy is megéri a megrendelőnek és a szolgáltató magánvasút-társaságnak, ha netán a mozdonyt is a MÁV-tól kell bérelni, s természetesen a pályahasználati díjat is ki kell fizetni.

Vasúton gazdaságosabb

A Train Hungary Magánvasút Kft. márciustól már vasúti pályaépítéshez szállít zúzott követ, sódert, beton talpfákat, síneket. A pályaépítés hosszadalmas munka, s a magán-vasúttársaság szükség esetén a helyszínen is tudja tartani a mozdonyt, a kocsikat, ami szintén egyfajta versenyelőnyt jelent az állami vasúttársasággal szemben.


Kevesebbet vittek
– Hazánkban 2005-ben vasúti áruszállítás 6 százalékkal csökkent.
– Az árutonna-kilométerben mért teljesítményt tekintve a vasúton 3 százalékos visszaesés volt.
– Az összes teljesítményből a 2004. évi 24 százalékról 21 százalékra esett vissza a vasúti szállítás részesedése – jelentette a KSH.

Filep Csaba szerint derűlátásra adhat okot az is, hogy például építőanyagokat szállíttató megrendelők visszatérni látszanak a vasúthoz. Nagy mennyiségű árut ugyanis ma már talán újra gazdaságosabb vasúton mozgatni. A közutak ugyanis egyre zsúfoltabbak, a közlekedés lassul, míg a vasúti szolgáltatók már garantálni tudják a szállítási határidőt. Az árumennyiséget tekintve az összes vasúti szállításnak tavaly azonban még csupán 1 százalékát bonyolították le a magán-vasútársaságok.

Újraéledhetne a Ro-La

A Train Hungary Magánvasút Kft. a kombinált fuvarozás kelet-magyarországi újraélesztésében is gondolkodik. Évekkel ezelőtt Berettyóújfaluban voltak Ro-La (kamionszállítás vasúton) kísérletek, de ezek kudarcba fulladtak.

Rentábilis lenne-e?

A kft. most vizsgálja, hogy rentábilis lenne-e vagy nem ennek az újraindítása. Kormányzati szándék is kell azonban hozzá, hogy a kamionosokat vasútra kényszerítsék. Svájcban például nincs tranzit közúti kamionforgalom – környezetvédelmi okokból az országon csak vasúti kocsikra rakva kelhetnek át a nehéz teherjárművek. Ausztriában is egyre kevesebb a kamion a közúton. Nálunk a Kiskundorozsma – Budafok-Háros– Sopron vonalon működik a Ro-La, s viszonylag jól. Hazánkban nagy lenne e megoldás létjogosultsága, mert a rossz műszaki állapotú – elsősorban ukrán és román – kamionok jelentősen szennyezik a környezetet, és útjaink túlterheltek.

P.Cs.









hirdetés