Vespa-konvoj a Balkánon át

Vespa-konvoj a Balkánon át
Vespa-konvoj a Balkánon át
Nyíregyháza – Tíz nap alatt 3400 kilométert motoroztak Horvátországon, Bosznián, Montenegrón keresztül egészen le Albániáig, majd haza.

Maga az út, az utazás a fontos, s nem a megérkezés a végállomásra. Az igazi élményt nem a száguldás jelenti, hanem a természet szépsége, a települések hangulata és arculata. Ez a hitvallása a Nyíregyházán élő Major Jánosnak, s ezért indul évről évre újabb és újabb hazai és külföldi utakra Vespa robogójával. Messzire kerüli az autópályákat, a mellékutakat részesíti inkább előnyben, még akkor is, ha esetleg eltévedhet a vele együtt túrázó társaival.

motorok

Egyszerre tankolnak

A Vespájával elrobogott már többek között a Zempléni-hegységbe, a Dunakanyarba, a Balaton-felvidékre, San Marinoba, Szicíliába, Párizsba, Prágába, Korzikára, de járt az Alpokban és a Tátrában is. Ezek a szebbnél szebb utak azt bizonyítják, hogy kis robogóval is lehet nagyot álmodni és el lehet jutni Európa legszebb helyeire. A motorozás iránti szenvedélyét az sem lohasztotta le, amikor pár éve Svájcban a szakadó esőben megcsúszott a vizes úton, s a bal lábára zuhanó jármű darabokra törte a csontját.

A Balkánon még sohasem járt, s amikor oly sokat hallott Montenegro gyönyörű vidékeiről, tavaly ősszel eldöntötte: a következő út déli irányba vezet majd.
A terv az idén szeptemberben vált valóra, s végül hat fős csapat indult el a balkáni kirándulásra: Major Jánoshoz csatlakozott ugyanis még két vespás Nyíregyházáról, velük tartott továbbá egy budapesti testvérpár, s egy szombathelyi jó barát is.

motorok 3

Tíz nap alatt 3400 kilométert motoroztak Horvátországon, Bosznián, Montenegrón keresztül egészen le Albániáig, majd haza.

– Nagyon szép időt fogtunk ki szeptemberben, eső nem volt, csak bárányfelhő. Ráadásul olyankor már nincs az a nagy tömeg, ami a nyári turisztikai szezonra jellemző – elevenítette fel az emlékeket a túra főszervezője. – Azért praktikus hat egyforma motorral túrázni, mert mindegyik motor hasonló sebességgel halad, s tulajdonképpen egyszerre kell megállnunk tankolni is, vagyis a társaság is jobban összekovácsolódik. Természetesen nem mindennapi látvány volt, ahogy követte egymást a három piros és a három fekete Vespa GTS a hegyi utakon, illetve a falvakon, városokon keresztül. Külön-külön talán nem, de így együtt a hat egyforma géppel már sokak érdeklődését felkeltettük és sokan integettek – még az albán rendőr is olyan lelkesen, akár egy gyerek.

Mostarban

Muszlimok, keresztények

– Természetesen rengeteg élményben vol részünk, napokon keresztül tudnánk mesélni róluk. Melegünk volt a tengerparton, dideregtünk a hegyekben, nagyszerű szállásokat sikerült találnunk. Dubrovnikban például a szobaablakból éppen az óvárosra láttunk – folytatta Major János. – Két alkalommal tanakodtunk, hogy módosítsunk-e az előre eltervezett programon és útvonalon, de aztán maradtunk az eredeti terv mellett. Nem bántuk meg, mert például kár lett volna kihagyni a Peljesac-félszigetet. Gyönyörű tájakon haladtunk keresztül. Általában kiváló utakon motoroztunk, kivéve egy 19 km-es szakaszt, ami alaposan meggyötört bennünket és a motorokat is, ám az ostrogi kolostorhoz vezető meredek kaptató viszont pályaminőségű új utat kapott. Bosznia igen kellemes benyomást tett ránk. Feledhetetlen marad Mostar különleges atmoszférája az újjáépített Öreg Híddal, Szarajevó a nyüzsgő sokszínűségével. Békében megfér egymással muszlim és keresztény kultúra, de a háború nyomai még most is észrevehetőek, s a borzalmakra emlékeztetnek a fehér fejfák tízezrei, amik beborítják a hegyoldalt.

Befejezésül nem lehetett kihagyni a kérdést: Hová lesz jövőre a Vespa-túra?

– Mantovában rendezik 2014-ben a Vespa motorok világtalálkozóját, szeretnénk azon részt venni. Ám az még maradjon titok, hogyan is jutunk majd el oda…

M. Magyar László








hirdetés