Visszaveszik a karácsonyi ajándékot? Többnyire a hibátlan terméket is cserélik

Visszaveszik a karácsonyi ajándékot? Többnyire a hibátlan terméket is cserélik
© Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – Üzletben vásárolt hibátlan termék cseréjét vagy vételárának visszatérítését a törvény értelmében a vásárlók nem követelhetik meg a kereskedőktől – figyelmeztet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete.

– Egyedi elbírálás után, amennyiben a vásárló a számlát vagy a nyugtát magával hozza, a termék és a csomagolása pedig nem sérült, abban az esetben ki tudjuk cserélni, legyen az tévé vagy mikrohullámú sütő. Sokszor a vevőnek csupán a szín okoz gondot vagy pedig már a második kenyérpirítót kapta karácsonyra a megajándékozott – mondta lapunknak Mikó Gedeon, a nyíregyházi Expert Elektro Műszaki Áruház vezetője.

– Valójában már 20 éve nincs olyan szabály, ami arra kötelezné az üzleteket, hogy hibátlan árut visszavegyenek, ám a legtöbb üzlet jóindulatúan áll a vásárlókhoz az ünnep után – mutatott rá dr. Morvai Gábor, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) jogásza, eloszlatva azt a közkeletű tévhitet, miszerint karácsony után, ha valamelyik – amúgy jól működő, kifogástalan állapotban lévő – termékkel nem vagyunk elégedettek, akkor a vásárlás helyszínén követelhetjük annak cseréjét, a vételár levásárlását, illetve visszafizetését.

„Nem tetszik a ruha színe, nem jó a lábbeli mérete, felesleges kacatot kaptam…” A kereskedő ilyen okok miatt nem köteles visszavenni az árut, illetve levásárlási lehetőséget felkínálni, sokan mégis így tesznek, hogy a vásárlóik kedvében járjanak.

Üzletenként változhat

A FOME félszáz üzletet vizsgált meg, köztük ruházati, cipő-, sport-, bútor- és játékboltot, hipermarketet, parfümériát, ezek 30–60 százaléka saját elhatározása alapján visszaveszi a terméket, s az árat visszaadja. Van olyan üzlet, amely ezt csak 15–30 napon belül hajlandó megtenni, a visszavétel határideje tehát változhat. Amennyiben hibás a termék, más szabályok vonatkoznak a visszavételre. Hatvan napon belül kérhetjük a termék kijavítását vagy a cseréjét akkor is, ha akciósan vettük a terméket, de nem azért volt leárazva, mert hibás volt. Ha netes áruházból rendeltünk, 14 napon belül a kibontott és tökéletes terméket is visszaküldhetjük, s visszautalják a vételárat.

A Marketing Commando marketing-tanácsadó cég friss kutatása alapján ajándékcsere invázióra számítanak a vállalkozások karácsony és szilveszter között. Sok esetben csak fogyasztóbarát megfontolásból cserélnek vissza árukat, dacára annak, hogy vannak, akik visszaélnek ezzel.

Wolf Gábor, a cég vezető tanácsadója szerint az a cég, amelyik elégedett vevőket szeretne, annak rugalmasnak és nagyvonalúnak kell lennie a visszáru kezelésénél. A vevőknek azt kell éreznie, hogy bármit visz vissza, nem vitatkoznak vele, hanem segítik.

– Én internetes áruházból rendeltem ezt-azt még a novemberi Black Friday keretében. Az egyik csomag egészen más terméket rejtett, mint amit kifizettem. Utánaolvastam, mi a teendő ilyen esetben, a napokban visszapostázom a téves küldeményt – mesélte Danó Péter.

Dr. Pastrovics Norbert Zoltán szerint sok félreértés és bosszankodás elkerülhető lenne, ha a kereskedők mindegyike világosan kommunikálná az ajándékcsere feltételeit, a vásárlók pedig idejében tájékozódnának a jogaikról és a lehetőségeikről. – Előfordul, hogy egyesek visszaélnek a garancia és a csere feltételeivel, például akik túlköltekeztek az ünnep előtt, így akarják „visszanyerni” a kiadásaik egy részét. Sok türelmet kívánok az elkövetkezendő napokban, hetekben mind a kereskedőknek, mind a visszatérő vásárlóknak! – tette hozzá a fiatalember.

Ugyanaz névnapra és karácsonyra is

– Mi a blokk ellenében december 30-áig visszacseréljük a nálunk vásárolt, karácsonyi ajándéknak szánt ékszereket, legyen szó egy októberben vett nyakláncról vagy akár egy szenteste előtt pár nappal megvásárolt gyűrűről – tájékoztatta lapunkat dr. Móráné Bíró Margit, aki két nyíregyházi (az egyik a belvárosban, a másik a Nyír Plázában üzemel) ékszerboltot is vezet.

Hozzátette: karácsony előtt természetesen nagyobb náluk a forgalom, hiszen sokan ilyenkorra időzítik a lánykérést, s persze nem ritka, hogy nem találják el a megfelelő gyűrűméretet.

– Olyan is előfordult már, hogy valaki azért hozott vissza hozzánk egy ékszert, mert az allergiás tüneteket okozott a viselőjének. A lánykérésre visszatérve: gyakran megesett, hogy nem csak a gyűrű kiválasztásában segítettünk, hanem a koreográfiában is tanácsot kértek tőlünk. De az a szituáció is örökre emlékezetes marad, mikor valaki az ünnepek elmúltával, azért hozott vissza cserére egy fülbevalót, mert kedvesének hónapokkal ezelőtt pont ugyanolyat vásárolt a névnapjára – emlékezett vissza dr. Móráné Bíró Margit.

KM-PI,TG








hirdetés