2009.06.12. 13:32
Ínyencségek: ritkán játszott operák
<p>Miskolc - Kairói lúd, Apolló és<br /> Jácint: két Mozart-opera, amit nagyon kevesen<br /> láthattak. Miskolcon megnézhetőek.</p>
Két olyan Mozart-operát
is láthat a közönség az
operafesztivál idei
műsorán, amelyet nagyon ritkán
játszanak világszerte a
társulatok. Az egyik a Kairói
lúd című, mondta lapunknak
Bócz Sándor. A
zenetörténész
utánanézett a legpontosabb zenei
lexikonban is, ott is azt írják,
még sosem, legalábbis
Mozart életében biztos,
hogy nem állították az
operát színpadra. A
zeneszerző ugyanis csak egy részét
írta meg, aztán elment a kedve tőle,
így csak néhány jelenet
létezik belőle. – A
nyitányát viszont gyakran műsorra
tűzik, azt én is nagyon kedvelem –
árulta el szakértőnk.
A szegediek műsorán akkor hogyan
kerülhet most mégis műsorra?
Bócz Sándor a
színpadra állító
szegediektől maga is megkérdezte
ezt, ők azt mondták, valakik
rekonstruálták a töredékeket
– nos, így. A Szegedi Tudomány
Egyetem Zeneművészeti Kara
Magánének Tanszakának
növendékei vállalkoztak rá, s
mutatják most be
vendégjátékként e
változatot Miskolcon. –
Zenetörténeti kuriózum lesz, igazi
ínyencség – vallja a
zenetörténész.
A kairói lúd
egyébként két másik
művel, Haydn: Az
énekesnő és Gluck:
A rászedett kádi
címűekkel látható
hétfőn este a
kamaraszínházban.
A másik ritkán játszott
Mozart-mű az
Apolló és Jácint
című opera. Most szombaton lesz
repertoáron a nyári
színházban a Moszkvai Helikon
Opera
vendégjátékaként. – A
zeneszerző 12-13 évesen komponálta
– magyarázta Bócz
Sándor. – Csak utána
utazott Itáliába, ahol
aztán megismerte az
operakészítés
csínját-bínját.
Gyermeki naivitás
A zenetörténész elismeri, ő
maga nem látta ezt az operát még.
Annyit tud róla, hogy jellemző rá a
gyermeki naivitás, a bátor
gátlástalanság. És persze a
géniusz. Ne feledjük,
Mozartot csodagyerekként
tartották számon, már 5-6
évesen komponált. S bár 34
éves korára már
korszakalkotó műveket írt, a korai
években komponált alkotásai is
jelentősek. Bócz
Sándor még megjegyezte, sok
zenetörténész fogalmaz úgy,
hogy Mozart előtt „nem
írtak operát.” Igaz, ezrével
születtek e műfajban művek, de az a
fajta drámai opera, ami az ő nevéhez
fűződik, rakta le az alapokat a
későbbi olasz és német
operákhoz. Újdonsága abból
fakad, hogy jellemzi a figuráit (még a
hengneműkkel is!), az áriák pedig
részei a cselekménynek. Idézet: Az
Apolló és Jácint
így még a gyerek kezenyomát
viseli, lehet, nem annyira jó, mint a
későbbi művei, de akkor is az
övé.
Bócz Sándor
A lett Varázsfuvola
Megkérdeztük Bócz
Sándort, neki melyik
Mozart opera a legkedvesebb.
Elárulta, a Don Giovanni (ez a
mű nem látható az idén
Miskolcon, csak az operafilm
nézhető meg a
zenetörténész
játékszínbeli sorozatában),
de az idei fesztiválon elhangzó
operákra is nagyon
kíváncsi. A Figaró
házassága szerinte a valaha
írt legjobb vígopera, a bukaresti
társulat előadásában pedig
igazán ígéretes. (Az
előadás tegnap este volt.)
Bócz Sándor szerint a
bukarestiek nagyon magas színvonalat
képviselnek, hatalmas sztárokat
képeznek ki iskolájukban. A másik
Mozart-előadás, amit
különösen vár, az a
Varázsfuvola –
kétrétegű operának tartja,
amely a gyerekek számára is
élvezhető, de amellett erkölcsi
tanulsággal is szolgál –, a Lett
Nemzeti Opera vendégjátéka lesz
június 20-án, szombaton.
Mozart hat legismertebb operája:
– Titusz kegyelme (1791)
– Don Giovanni (1787)
– Figaró házassága
(1786)
– Varázsfuvola (1791)
– Cosi fan tutte (1790)
– Szöktetés a szerájból
(1782)
operafesztiváli képeinket!: