Borsod-Abaúj-Zemplén

2011.09.17. 12:39

Több rendőrt szorgalmaz a megyei eseti bizottság

Miskolc - Szeptember 23-i ülésén tárgyal a közrendvédelmi programról a megyei önkormányzat.

Miskolc - Szeptember 23-i ülésén tárgyal a közrendvédelmi programról a megyei önkormányzat.A megyei önkormányzat közrendvédelmi bizottsága által összeállított program szerint „szükséges a körzeti megbízotti státuszok számának további emelése, illetve a folyamatos közterületi járőrszolgálat biztosítása a veszélyeztetett, bűnügyileg fertőzött településeken. Az elgondolás a jelenlegi szervezeti struktúra fejlesztésével, a rendszeresített státuszok számának növelésével valósítható meg.” A programban középtávon 26 körzeti megbízotti és 216 járőri, azaz összesen 242 új hivatásos státusz rendszeresítését tartják indokoltnak a megyében.

Rendőrséggel, polgárőrséggel

A megyei közgyűlés tavasszal döntött a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Középtávú Közrendvédelmi Programját kidolgozó Ideiglenes (eseti) Bizottság életre hívásáról. Az eseti bizottság feladatául a megye középtávú közrendvédelmi programjának kidolgozását szabták meg, azzal a kitátellel, hogy az elkészített programot a szeptemberi közgyűlési ülésre nyújtsák be.

A bizottság meghatározta a program kidolgozásának menetét, szakmai beszámolókat hallgatott meg a közbiztonság helyzetéről, a polgárőrség tevékenységéről, a közrendvédelmi program alapját képező javaslatokról. Az elkészítésében részt vevő szervezetektől érkező javaslatokat beépítették a programba, a végrehajtás során pedig stratégiai partnerként számítanak a megyei rendőr-főkapitányságra, valamint a megye rendőrkapitányságaira, a rendőrséggel együttműködő polgárőr szervezetekre, a megye települési önkormányzataira, a cigány kisebbségi önkormányzatokra és a civil szervezetekre.

A bizottság arra alapozta munkáját, hogy a megyénkben az elmúlt évtizedben fokozatosan romlott az állampolgárok szubjektív biztonságérzete, annak ellenére, hogy a bűnügyi statisztikák kevés helyen jeleznek negatív tendenciákat, általában stagnálást, helyenként javulást mutatnak.

„A vagyon elleni bűncselekmények, az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények, a fiatalkorú bűnözés előtérbe kerülése azonban azt eredményezik, hogy a lakosság biztonságérzete csökken, és mind fokozottabban jelenik meg a közbiztonság erősítésének és szubjektív biztonságérzetünk javulásának igénye. Igaz ez megyénk minden településére, de kiemelten azokra a településekre, amelyek a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén lévő kiemelten veszélyeztetett vagy veszélyeztetett települések kategóriájába tartoznak.”

Járőrök és körzeti megbízottak

A közrendvédelmi program kiemelten fontosnak tartja, hogy a közterületen végzett rendőri ellenőrzési tevékenység óraszámát növelni tudják megyénk településein. Több figyelmet kell fordítani a vonat- és autóbusz pályaudvarok, valamint a vasúti csomópontok ellenőrzésére. Nagyon fontos az éjszakai járőrözés is, amikor a települések passzív állapotban vannak, sokkal jobban kiszolgáltatva a bűnözőknek, mint az aktív, nappali órákban. A lakosság döntő többsége ilyenkor kevésbé tapasztalja, nem érzékeli a rendőri jelenlétet.

Javasolják a rendőrkapitányságoknak, hogy a megye egész területén vegyék át a Kazincbarcikai Rendőrkapitányságnak azt a - polgárőrség által kialakított - gyakorlatát, amelynek lényege, hogy az éjszaka közterületi szolgálatot ellátó állomány egy értesítést helyez el a házak, lakások postaládáiban, amelyen az alábbi üzenet szerepel: „Tájékoztatom, hogy a Kazincbarcikai Rendőrkapitányság munkatársai (időpont megjelölése) az ön közvetlen lakókörnyezetét ellenőrizték, amely során rendkívüli eseményt nem tapasztaltak.” A kezdeményezés az állampolgárok részéről rendkívül pozitív fogadtatásban részesült.

Javasolják, hogy a települési az önkormányzatok - szerény lehetőségeikhez képest is - egy bizonyos összeget a rendőri szervek támogatásának céljára tervezzenek a költségvetésükben, így segítve a fokozott rendőri jelenlét biztosítását. A rendőrség pedig jelenítse meg ezt a támogatást olyan formában, akár üzemanyagköltségre vagy túlórára fordítva az összeget, hogy a szokásos rendőri jelenléten felül, a támogatás mértékéig többlet időt tölt közterületen az adott település vonatkozásában.

A programban javasolják a települések önkormányzatainak, hogy ahol még nincs körzeti megbízotti iroda, és az önkormányzatnak van lehetősége ilyet létrehozni, ott tegyék meg. A jól látható, kitáblázott körzeti megbízotti iroda szintén a lakosság biztonságérzetét erősíti, a körzeti megbízotti fogadóórák egy adott, mindenki által megszokott, közismert helyen történhetnek, és jó szolgálatot tesznek ezek az irodahelyiségek a lakosság és a rendőrség szorosabb kapcsolatának is. A települések frekventált helyén álló iroda mindemellett az átmenő bűnözés visszaszorításában is fontos szerepet játszik.

Érdekében áll a körzeti megbízotti iroda létrehozása a települések azon vállalkozóinak is, akik értékeik védelmében készek áldozatot hozni, és akár az önkormányzattal közösen készek biztosítani a helyiséget és annak fenntartási költségeit. Ilyen együttműködésre több jó példa is van már megyénkben. Javasolják az önkormányzatoknak, hogy segítsék elő a településeken az állami, az önkormányzati, az üzleti, és a civil szféra összefogását, együttgondolkodását a közbiztonsággal kapcsolatos kérdésekben is. A közterületen való jelenlét szorosan összefügg a rendelkezésre álló rendőri létszámmal. A szolgálatot ellátó állomány létszámát egyrészt hatékony szolgálatszervezéssel, a túlórák pénzbeli megváltásával, másrészt az állománytábla szerinti létszám teljes feltöltésével lehet növelni.

Plusz létszám kell

A rendőrség szakmai tapasztalata az, hogy amennyiben egy bűnügyileg fertőzött területen nagyobb létszámú rendőri erőt biztosít – átcsoportosításokkal, megerősítő erőkkel – akkor rövid időn belül jelentősen csökken az elkövetett jogsértések száma, ennek eredményeként nő az állampolgárok biztonságérzete, a rendőrségbe vetett bizalma. Az állomány egy területre történő összevonása azonban biztonsági deficitet okozhat azon területek közbiztonságában, ahol a rendőri erő kisebb létszámban van jelen. Ezért hosszútávon a létszámbővítés és a túlórák pénzbeli ellentételezése jelenti a megnyugtató megoldást.

A rendőrkapitányságok helyzetértékelése és szakmai indokai alapján, középtávon 26 körzeti megbízotti és 216 járőri, összesen 242 új hivatásos státusz rendszeresítését tartják indokoltnak.

- ÉM-SZB -


Létszám, járműpark, eszközök

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság rendszeresített létszáma 2011. május 1-jén 1836 hivatásos, 11 kormánytisztviselő és 375 közalkalmazott, összesen 2222 státuszból állt. A ténylegesen meglévő létszám 1767 hivatásos, 4 kormánytisztviselő és 348 közalkalmazott, a betöltetlen státuszok száma mintegy 145. A várható kinevezések és a szolgálati nyugdíjba vonulás feltételeinek tervezett szigorítása összességében kedvező hatást gyakorolnak a rendőrkapitányságok feltöltöttségére. 

A létszámhiány pótlásával egyidejűleg szükséges biztosítani a megfelelő eszközöket – gépjárműpark, éjjellátók –, illetve a térfigyelő rendszerek kiépítését. Ez utóbbi rendszer üzemeltetése megyénkben kedvezően alakul és a már működő közterületi kamerarendszerek segítségével, több alkalommal is sikerült az elkövetőket elfogni, illetve az elkövetett jogsértést felderíteni.


Az eseti bizottság

Az eseti bizottság elnöke: Vadnai Zoltán Géza 

Tagjai: Farkas Félix, Szamosvölgyi Péter, Kisgergely András és Szitka Péter.

Az eseti bizottság a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitánysággal, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Polgárőr Szövetséggel, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Cigány Kisebbség Területi Kisebbségi Önkormányzatával szoros együttműködésben végezte munkáját, ülésein állandó meghívottként részt vett Dr. Vereckei Csaba dandártábornok, megyei rendőrfőkapitány, Dr. Mecser Tamás ezredes, a megyei rendőrfőkapitányság bűnügyi igazgatója, Karl Márton, a megyei polgárőrszövetség alelnöke, és Barna Attila, a területi cigány kisebbségi önkormányzat vezetője.

Segítette az Eseti Bizottság munkáját Csampa Zsolt országgyűlési képviselő, az országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának alelnöke, a megyei önkormányzat közbiztonsági ügyekért felelős tanácsadója


A Közrendvédelmi Program felépítése

1. Bevezetés, a program céljainak meghatározása 

2. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat közös prioritásai

A. Párbeszéd és kapcsolattartás

B. Rendőri jelenlét és rendőri létszám a településeken (rendőrkapitányságok, illetve rendőrőrsök szerinti bontásban)

C. A rendőrség technikai eszköztárának szükséges fejlesztése

D. Javaslat a Borsod-Abaúj-Zemplén Megye Közbiztonságáért Alapítvány

létrehozására

E. Bűnmegelőzés (fiatalkorúak, idősek védelme)

F. Kiemelt Közbiztonsági Program megvalósítása a kiemelt területeken

3. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei polgárőr szervezetek és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat közös prioritásai

4. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei települési önkormányzatok és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat a közös prioritásai

5. Javaslatok a jogalkotók felé

6. A program követése


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!