Jobb a sofőrnél

2020.09.13. 06:00

Négy tech biztonsági funkció az autóbalesetek megelőzésérért

Miközben a forgalom háromszorosára nőtt, az európai utak sokkal biztonságosabbá váltak az elmúlt 30 évben.

Az uniós közúti halálesetek száma 2001 és 2019 között több mint a felével csökkent, ami nagy mértékben köszönhető a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) elterjedésének.

Az autóbalesetek több mint 90 százalékát a vezetők figyelmetlensége okozza,

akik időnként rosszul mérik fel a körülményeket, nem megfelelően reagálnak a veszélyhelyzetekre, vagy nem tartják be a közlekedési szabályokat. A LeasePlan összegyűjtötte az egyre kifinomultabb ADAS rendszerek legfontosabb funkcióit, amelyek a közlekedésbiztonság javításával akár életeket is menthetnek.

A mesterséges intelligencia egyszerűen gyorsabb

Az ADAS nem csupán egyetlen technológiát jelent, hanem a járműbe épített teljes elektronikus rendszerre vonatkozik, amely segíti a sofőrt a vezetésben. A mesterséges intelligenciát (AI), csúcstechnológiás érzékelőket és HMI (human-machine) kezelőfelületet használó vezetéstámogató rendszer legfontosabb előnye, hogy hamarabb ismeri fel az esetleges veszélyeket, mint az emberi agy, és a megfelelő biztonsági beavatkozással gyorsabban is reagál rájuk.

A megoldás nyomon követi, elemzi és felismeri a potenciálisan kockázatos vezetési magatartásokat (álmosság, figyelemhiány, sávelhagyás), és valós idejű riasztással figyelmezteti a sofőrt ezekre, illetve segíti őt a balesetek megelőzésében vagy enyhítésében. A vezetéstámogató rendszer emellett automatizálja a nehéz vagy ismétlődő műveleteket, valamint csökkenti a koncentrációt befolyásoló tényezőket, amelyek gyakran vezetnek karambolhoz. Így nemcsak a járművezetők, az utasok és a gyalogosok biztonságát növeli, de csökkenti a biztosítási kárigények, illetve a szervizelések számát is, és összességében növeli a jármű értékét.

Az ADAS 4 legfontosabb biztonsági eleme

Számos kutatóintézet és egyetem vizsgálja az ADAS balesetek súlyosságára és gyakoriságára gyakorolt hatását. A rendőrségi jelentések és a biztosítási igények alapján végzett kutatások mindegyike hasonló eredményt mutat. A legfrissebb és legátfogóbb tanulmány az alábbi fő vezetéstámogató funkciókat határozza meg:

ADAS kategória és a funkciója

1. Ráfutásos ütközések megelőzése • Figyelmeztetés ráfutásos ütközésre

• Automatikus vészfékezés

• Fékrásegítő asszisztens

2. Sávkövető asszisztens • Figyelmeztetés sávelhagyásra

• Sávkövető asszisztens

• Sávközéptartó asszisztens

3. Holttérészlelés • Holttér-figyelmeztetés

• Holttér-beavatkozás

• Sávváltási és besorolási segéd

4. Tolatási balesetek megelőzése • Automatikus fékezés tolatáskor

• Figyelmeztető jelzés tolatáskor

• Kitolatást segítő asszisztens

A funkciók működését ezek az eszközök teszik lehetővé

1. Érzékelők: A leggyakrabban használt ADAS-érzékelők a kamerák, valamint az ultrahangos, a radar- és a lézeralapú távérzékelők (LiDAR). Ezek többnyire az autó első és hátsó lökhárítójában, valamint az oldalsó tükrökben találhatók.

2. Szoftver és adatok: Az autóban lévő intelligens szoftver az érzékelők által továbbított adatokat tárolja és dolgozza fel, valamint aktiválja a hardvert. Az algoritmus alapú gépi tanulás és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerése lehetővé teszi a járművek számára, hogy saját maguk „döntsék el”, mit tesznek az adott szituációban. Ezért is játszik az ADAS kiemelt szerepet az önvezető autók fejlesztésében.

3. Processzorok: A processzorokat, amelyeken a szoftver fut, elektronikus vezérlőegységeknek (ECU) vagy mikrovezérlő egységeknek (MCU) hívjuk. Mivel ezek csak szűk körben látnak el feladatokat, az ADAS-alkalmazások bővülése várhatóan növeli majd a járműben lévő processzorok számát. Ezért a gyártók jelenleg arra törekszenek, hogy kifejlesszenek egy központi ECU-n vagy MCU-n futó, fejlettebb szoftvert.

4. Kapcsolók: Az adott típusú ADAS-tól függően a kapcsoló végrehajtja a rendszer által hozott döntéseket, például információt jelenít meg az autó kijelzőjén, vagy a motort és a kormányzást vezérli adaptív sebességtartó automatika, illetve sávkövető asszisztens használata esetén.

Az ADAS rendszerek további elterjedését és ezáltal a közlekedésbiztonság fejlődését az új európai uniós jogszabályok is támogatják, 2022-től kötelezővé téve ezek használatát. A törekvéshez a LeasePlan célkitűzésével is hozzájárul, melynek értelmében 2030-ra nullára kívánja csökkenteni a lízingautókban történő súlyos testi sérülések számát, hogy ezáltal flottáját a legbiztonságosabbá tegye az iparágban.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában