2025.05.18. 06:00
Ez a közösségi média platform a legszennyezőbb – szó szerint
Ha évente csak egy órát tiktokozunk, azzal több, mint 21 kilogramm CO2e-t generálunk. A videós tartalmak térnyerése még nagyobb energiaigényt követel, ami a karbonlábnyom növekedését fogja előidézni.

Forrás: Shutterstock
Fotó: Antonio Guillem
A Carbon.Crane magyar startup weboldalán a 10 legtöbbet használt közösségi média felület karbonlábnyomát mérhetjük le. Nincs más dolgunk, mint beírni, hogy naponta hány percen keresztül görgetünk az Instagramon, a YoutTube-on vagy épp a TikTokon.
A legszennyezőbbnek a TikTok bizonyult, mert egy órás használat 57,6 g CO2e-t termel – ez nagyjából annyi, mint egy 400 méteres autóút egy benzines autóval. A legkörnyezetbarátabb platform a Linkedin, amellyel ugyanennyi idő alatt csupán 28,2 g CO2e-t bocsátunk ki.
Ennek valószínűsíthető oka az, hogy a TikTok videós tartalmai a legkevésbé fenntarthatóak, ezzel szemben a Linkedin hagyományosan szöveges posztokra épít. Az elmúlt időszakban azonban ezen a platformon is egyre több kép és videó jelenik meg, így várhatóan nőni fog a kibocsátása is. A TikTokhoz hasonlóan kiemelkedően szennyező az Instagram. Ha egy év során minden nap egy órán át használjuk, azzal két Budapest-Bicske közötti oda-vissza autóút kibocsátását termelhetjük ki teljesen észrevétlenül.
Egyes platformok karbonlábnyoma óránként:
• TikTok: 57.6 g CO2e
• Reddit: 55.2 g CO2e
• Youtube: 52.2 g CO2e
• Instagram: 52.2 g CO2e
• Pinterest: 39.6 g CO2e
• Snapchat: 39 g CO2e
• Facebook: 37.8 g CO2e
• X (Twitter): 31.2 g CO2e
• Twitch: 30.6 g CO2e
• Linkedln: 28.2 g CO2e
Ingyenesen kiszámolhatjuk saját közösségimédia-használatunk karbonlábnyomát
A carbonclass.io/socialmedia oldalon elérhető online kalkulátor segítségével bárki megnézheti, hogy a személyes közösségimédia-használata mekkora környezeti terhelést jelent. Az eszköz június 13-ig ingyenesen használható, az eredményeket a cég a platformjain fogja közölni. Így szeretnének képet adni arról, hogy milyen arányban és átlagosan mennyi ideig használják a magyarok az egyes közösségi média platformokat és azok mennyi CO2e kibocsátással járnak.
Láthatatlan(nak) hitt probléma
Ha a tömegközlekedésen egy pillanatra felnézünk a mobilunkból, láthatjuk, hogy minden utas mélyen belemerül a képernyőbe. Bár a legtöbben azt hisszük, hogy nem függünk a mobilunktól, a számok mást mutatnak.
Az Oberlo kutatása szerint átlagosan 34 óra 15 percet töltünk a TikTokon egy hónapban, ezt szorosan követi a YouTube havi 29 óra 21 perccel. A dobogó harmadik fokára a Facebook került, havi 18 óra 44 perccel. Csak a legnépszerűbb platformokon egy átlagos felhasználó több, mint 3 napot tölt el egy hónapban, ami önmagában is ijesztő adat. A TikTok ennyi idő alatt közel 2 kg, a YouTube 1,5 kg, a Facebook pedig 700 g CO2e kibocsátást eredményez. Ez azt jelenti, hogy csak a három legtöbbet használt közösségi média felületen keresztül egy hónapban annyi CO2e-t bocsátunk ki, mintha 6 nagymosást indítanánk el 40 fokon.
Hogyan termelnek szén-dioxidot az online platformok?
Minden alkalmazás, vagy weboldal szervereken fut, ezeknek a működéséhez áramra van szükség. Jelentős különbség van aközött, hogy egy fekete-fehér szöveges weboldalt szeretnénk betölteni, vagy egy színes, hangot is lejátszó videót, hiszen utóbbinak sokkal nagyobb a szerver- és tárhelyigénye. Minden egyes kattintással, betöltéssel információt kérünk le a szerverekről, ezáltal folyamatosan energiát használunk fel. Emellett nem elhanyagolható az sem, hogy az eszközeinket is árammal működtetjük: ha folyamatosan TikTok vagy YouTube videókat pörgetünk, sokkal többször kell töltenünk a telefonunkat, mintha csak az eredeti funkciójára használnánk.
Digitália
- Címvédésre készülnek a Széchenyi István Egyetem elektromos autót fejlesztő hallgatói
- Készítsen filmet egy perc alatt – az otthonában, kamera és színészek nélkül
- Kipróbáltuk a „Semmit”, egy kifizethető és eredeti mobilt
- Tervezze meg tökéletes gyermekét! Géntesztet készítenek
- Humanoid robotokat alkalmaznak, mert azoknak nem kell üvegbe vizelniük