2009.12.31. 13:11
„Gázos helyzet" a Gázvezeték utcán
<p>Ördögi körnek nevezi Adorján<br /> Zoltán a kialakult debreceni salakos<br /> szituációt.</p>
Adorján Zoltán, Tihanyi
Sándor és Tabaka
József. Három név, mely
szinte egyenlő a
salakmotorozással, előbbiek szinte
fél életüket a debreceni
salakpályán töltöttek,
míg Tabaka az utóbbi
években „talált otthonra” a
Gázvezeték utcában. A
két tapasztalt salakos és az ifjú
tehetség vallott érzéseiről,
nézeteiről a pálya
esetleges bezárásával
kapcsolatosan.
Összefogás
– Amióta az eszemet tudom motorversenyekre
jártam, amióta megokosodtam, versenyzek,
ez az életem. Úgy gondolom, ha
bezárják a debreceni
pályát, hatalmas űr keletkezik
Debrecen sportéletében;
megfosztják az embereket a
szórakozástól, a
szurkolástól, ettől a
kiváló sporttól. Debrecen
a fellegvára a motorozásnak, itt
a legjobb az
utánpótlás-nevelés –
mondta Adorján, aki szerint az
utolsó tréningen olyan
pánikszerű volt a jókedv, mint mikor
az ember kínjában nevet. – A
szurkolók is mellettünk állnak,
aláírásgyűjtésbe
kezdtek, annak érdekében, hogy
próbálják életben tartani
ezt a sportot. Meglepően sokan szeretik a
salakmotort, a debreceni labdarúgás, azaz
a Loki után, ennek a sportágnak
van a legnagyobb rajongói bázisa, egy-egy
versenyre 4-5 ezren is kilátogatnak –
vélekedett a vaspapucsos.
Na de mégis mi lesz? Mi lehet? –
tettük fel a kérdét. – Ez egy
ördögi kör, hiszen ha nincs
utánpótlás-nevelés, akkor
nincs verseny, ha nincs verseny, akkor nem
fejlődnek az ifjak, ha nincs
élversenyző, nincsenek topversenyek, s
akkor nincs nézőbázis, mert ugye a
szurkolók is kellenek, hogy egy kis pénzt
tudjanak a klubok magukra fordítani, és a
kör bezárul. Abban
reménykedünk, hogy a város
észbe kap, és azok az emberek, akik
megtehetik, összefognak, és
csinálnak egy olyan pályát, melyet
idővel fel lehet futtatni annyira, hogy versenyek
is legyenek. Persze ez egyelőre csak egy
álom, de remélem, valóra
válik – zárta bizakodóan
mondandóját Adorján
Zoltán.
A kezdet, és a vég
Tihanyi Sándor, a
veterán salakos még 1979-ben
kezdte pályafutását a
Debreceni Volánnál. – Ha
jól tudom, ’72-ben volt az első
verseny a Gázvezetéken,
én ugye ’79-ben kezdtem, tehát
akkor még nagyon kezdetleges volt a
pálya, és rengeteg munka
árán vált ilyené, amilyen
most. Nagyon sok élmény köt ide: itt
tettem meg az első köreimet, itt volt az
első versenyem, az első bukásom, az
első sikerem. Sőt, előtte
gyerekként is már kijártunk ide
Adorján Zolival, csak akkor
még biciklivel – mesélte
Tihanyi, aki nagyon
sajnálná, ha megszűnne ez a
stadion.
– Egy olyan sportág szűnne meg
Debrecenben, amit már hosszú
évtizedek óta magas szinten művelnek
a hajdúsági versenyzők. Olyan
sportolókat nevelt ki ez a sportág,
és ez a pálya, akikért nagy
kár lenne. Érthető módon
külön nehézség, ha száz
kilométereket kell utaznia az embernek ahhoz,
hogy tudjon egy kicsit motorozni, illetve edzeni,
pláne most, a válság
idején. Biztos vagyok benne, hogy mindenkit
megvisel az esetleges bezárás, és
itt nem csak a versenyzőkre kell gondolni, hanem a
kiszolgáló személyzetre és
a szurkolókra is – sajnálkozott
Tihanyi.
Pálya kell
– Én körülbelül öt
évvel ezelőtt kerültem közel
ehhez a sporthoz: kijöttünk egy
versenyre, s akkor eldöntöttem, hogy
motorozni fogok, s szerencsémre a
szüleim mindenben támogattak –
mesélt a karrierje elejéről
Tabaka József. – Ez a
debreceni pálya azért nagyon jó,
és fontos nekem, mert egy kilométerre
lakom tőle, tehát nagyon kényelmes,
közel van, nem kell több száz
kilométert utaznom, hogy tudjak motorozni egy
kicsit. Ráadásul Debrecenben
nagyon sokan ismernek, és amikor elindulok egy
hazai viadalon, ahol 3-4 ezer ember értem
szurkol, az óriási élmény
– mondta a fiatal salakos, aki szerint borzalmas
a tény, hogy megszűnik a
debreceni pálya.
– Nem is értem, hogy egy ekkora
városban, egy ilyen népszerű sportot
hogyan lehet csak úgy megszűntetni.
Természetesen azt is tudjuk, hogy a város
ebben az évben is megtett mindent,
támogatott minket, és ezt
köszönjük, de ez valahogy mégis
csak így alakult. Most mindenki a
jövőn gondolkodik, hogyan tovább,
ugyanakkor sejthető, ha nem lesz pálya, a
feltörekvő fiatalok nem tudják
folytatni a motorozást, hiszen
több mint száz kilométerre kellene
elmenniük edzeni.
- Tamás Nándor -