HAON Sziréna

2011.08.17. 18:42

A motor és debreceni gazdája, amelyből csak egy létezik a világon

Debrecen - A debreceni Nagy Sándor több, mint egy habókos öreg, aki él-hal a patinás motorkerékpárokért, hiszen gyűjteményében számos olyan darab szerepel, amelyeknek nem csak hazánkban, de a világon sem biztos, hogy akad párjuk. Sanyi bácsi munkatársunknak megmutatta egyik féltett remekét, egy 1924-es Dr. Frohner és Pásztélyi (F.P.) motorkerékpárt.

Debrecen - A debreceni Nagy Sándor több, mint egy habókos öreg, aki él-hal a patinás motorkerékpárokért, hiszen gyűjteményében számos olyan darab szerepel, amelyeknek nem csak hazánkban, de a világon sem biztos, hogy akad párjuk. Sanyi bácsi munkatársunknak megmutatta egyik féltett remekét, egy 1924-es Dr. Frohner és Pásztélyi (F.P.) motorkerékpárt.

Sanyi bácsi, a nyugdíjas debreceni buszsofőr szinte az egész életét a szenvedélyének áldozta, hiszen odahaza számos ritka motorkerékpárt és autót őrizget. Éppen ezért nem is csodálkoztunk, amikor ottjártunkkor felfedeztük, hogy a kis műhely mellett, ahol most is a javítás alatt álló motorok sorakoztak, egy kis szoba nyílt, ahová alkalomadtán lepihenhet a megfáradt mester. Odabent a számos antik holmi mellett azonban egy igazi kincs is pompázik, mégpedig egy 1924-es Dr. Frohner és Pásztélyi motorkerékpár.

 

Csak egy készült belőle a világon

 

A jármű, egy 250 köbcentis mintamotor, feltételezhetően ez az egy darab készült belőle, s legálisan közúti forgalomba soha nem is került. A vázon és a motoron kívül a motorkerékpár többi részegysége úgynevezett konfekcionált alkatrészekből tevődik össze, hiszen a motor egy kétütemű, egy hengeres angol Villiers, a váltó pedig egy három sebességes öntöttvas szintén angol Albion. - Az F.P. különlegessége, hogy motolkóval üzemel, amely negyedrész alkohol és egy rész benzin keverékéből tevődik össze, emellett a motor kenését biztosító olajat a vezető egy pumpa segítségével adagolhatja menet közben – magyarázta Nagy Sándor, a lelkes tulajdonos.

 

Mindössze tucatnyi motor készült

 

Az üzem létrehozói, Dr. Frohner Román és Pásztélyi András mellesleg megszállott autósport őrültek voltak, így amikor 1923-ban létrehozták a kis üzemet, a céljuk az autójavítás és a karosszériakészítés volt. Később azonban nem elégedtek meg ennyivel és saját motor kifejlesztésébe kezdtek, amelynek eredményeképpen mérnökük, Engelmayer János tervei alapján el is készítették első, 350 köbcentis motorjukat. Az üzem sorsát azonban megpecsételte a közelgő gazdasági válság, így 1928 környékén az üzem megszűnt. Ez idő alatt körülbelül egy tucatnyi motorkerékpárt készítettek, amely közül egyet Sanyi bácsi féltve őrizget.

 

A videóért kattintson a képre!

 

- Hozzám még 1977-ben került ez a motorkerékpár, de két-három éve látható a mostani formájában. Nekem ez az egyetlen szenvedélyem, nem dohányzom, nem italozom, nekem ez a kikapcsolódás, ez azonban egy kellően toleráns feleség nélkül aligha menne – tette hozzá az öreg motoros. Sanyi bácsi kijelentését felesége eközben a háttérből ezt is egy kedves mosollyal nyugtázta.

A fiatalos megszállott kezei közül azonban nem csak ez az egy remekmű kerül ki, számos olyan az országban egyedülálló ritkasággal büszkélkedhet, amelyet később kívánunk bemutatni. A patinás műremekek kedvelői addig is legyenek türelemmel és vegyék alaposan szemügyre Sanyi bácsi 1924-es Frohnerét.

 

-M.I.-

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!