HAON Sziréna

2012.05.18. 19:36

Tervezés előtt az intermodális központ

Debrecen. Először 2006-ban a Pólus Programban merült fel a megvalósítás ötlete, majd minden további fejlesztési programba is „bennevezte” az önkormányzat az intermodális központ pályázatát – mondta el Pajna Zoltán alpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján.

Debrecen. Először 2006-ban a Pólus Programban merült fel a megvalósítás ötlete, majd minden további fejlesztési programba is „bennevezte” az önkormányzat az intermodális központ pályázatát – mondta el Pajna Zoltán alpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján.

A napokban kapta meg az értesítést az önkormányzat, hogy a város és a hozzá tartozó aglomeráció közlekedési helyzetét nagyban javító beruházás tervezéséhez 767 millió forint támogatást kap – folytatta az alpolgármester. A támogatási szerződés aláírását követően júniusban megkezdődhet a munka, ami várhatóan 2014 végére fejeződik be. Azt követően lehet majd beadni a pályázatot a megvalósításra, amennyiben Brüsszelben is rábólintanak. Tartalmi szempontból egészen biztos beleillik az uniós törekvésekbe, hiszen az aglomerációval együtt 450 ezer ember közlekedését érinti, és az elővárosi közlekedés révén a határon is átnyúlik – érvelt Pajna Zoltán.

 

Mélygarázs és irodaház is

A beruházás tervezett elemeit sorolva az alpolgármester elmondta, három változat közül választották ki a költségvetési szempontból is legmegfelelőbbet. Az első változat szerint a jelenlegi állomásépület megtartásával arrább épült volna az új, míg egy az elfogadottnál másfélszer nagyobb összegű elképzelés a vágányok fölé helyezte volna a központot. Végül a nettó 20,8 milliárdból megvalósítható változat mellett döntöttek, a régi helyén épül meg az új, többszintes központ. A mostani épület (még nem eldöntött, hogy lebontják, vagy hozzáépítenek) alatt kap helyet a távolsági buszpályaudvar, a földszinten a pénztárak, illetve a kereskedelmi egységek, valamint a helyi autóbusz állomás.

Egy 600 férőhelyes mélygarázs, valamint 12 ezer négyzetméteres irodaház is része a beruházásnak.

 

A MÁV-val közösen

Az új utasforgalmi épület szolgál majd csomópontként a vasúttal és a villamossal közlekedőknek is. Innen indulnak majd az elővárosi közlekedésbe bekapcsolt településekre (köztük Nagyváradra) az első 8 vágányról a szerelvények és akár a Zsuzsi vonat is. Ezeknek a megközelíthetőségét mozgólépcső biztosítja és felújítják a már meglévő aluljáró hálózatot is. Az átépített Petőfi térről egy hídon juthatnak majd fel a gyalogosok és a kerékpárosok az épületbe, de azt kihagyva közvetlenül a vágányokhoz is mehetnek, illetve a tervek szerint később a déli városészbe. A Mikepércsi felüljáró mellett körforgalmi csomópont épül, ahol a buszvégállomás egyik bejárata lesz, a másik pedig a Petőfi téri torkolatnál. HBN-ÉP

 

Az építést indokolja

A megye 82 településéből 63 közvetlen autóbusz összeköttetésben van Debrecennel. Naponta több mint ezer autóbuszjárat érkezik a városba, hétvégén csaknem 400, hétköznapokon Hajdúsámsonból és Mikepércsről a legtöbb, 60-t meghaladó. A helyi autóbusz forgalomban csak reggel 6 és 9 óra között 315 a járatszám, ami a délutáni 13-18 óra közötti csúccsal 751. A DKV naponta megközelítően 300 ezer utast szállít, ebből 23 100-an a Nagyállomás környéki megállókat érintve közlekednek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!