Kiskereskedelem

2019.07.23. 19:37

Átalakulnak a Tesco hipermarketei

A cég új üzletpolitikája a rendelkezésre álló terek jobb kihasználására törekszik, vonzóbb környezetet és kínálatot nyújtva így a vásárlóknak.

Fotós: Máthé Zoltán

A kiszámíthatóságnak, a gazdasági növekedésnek, az ország iránti elköteleződésnek, illetve a magyar kormánnyal kialakított jó partneri viszonynak is köszönhető, hogy a Tesco a kiskereskedelem legnagyobb foglalkoztatójaként és adófizetőjeként milliárdokat fektet be Magyarországon – mondta a Magyar Nemzetnek adott exkluzív interjúban a Tesco közép-európai vezérigazgatója, aki szerint lehet a mai gazdasági-adózási környezetben eredményesen kereskedni hazánkban.

Matt Simister beszélt a multivállalat hipermarketei átalakításával járó, vásárlói igényekre reagáló új stratégiájáról, amelynek során

a tízezer négyzetméternél nagyobb áruházakban optimalizálják a saját eladóteret, a kínálat minőségi irányba koncentrálódik, miközben ismert márkák jelennek meg bérlőként a bevásárlóközponttá váló épületekben.

Nem az alapterület csökkentése a cél, hanem az, hogy sokkal jobban hasznosítsuk a rendelkezésre álló teret – mondta a napilapnak adott interjúban Matt Simister, a Tesco közép-európai vezérigazgatója annak kapcsán, hogy egy ideje a vásárlók számára is látható módon szűkülnek a tescós hipermarketek eladóterei, változik a termékkínálat. A magyar piacon vezető multinacionális áruházlánc ismertette új üzletpolitikáját, amely a nagy alapterületű áruházak stratégiai átalakításáról szól.

Hatékonyabban használják a teret

– Az alaptendencia szerint a magyarországi élelmiszer-eladások folyamatosan mozdulnak el a nagyobb alapterületű hipermarketek felől a kisebb egységek felé. Mivel a Tesco jelenleg több, tízezer négyzetméternél nagyobb és számos hat- és tízezer négyzetméter közötti alapterületű áruházzal rendelkezik, meg kellett találnunk a választ a változó vásárlói szokásokra. E válasz egyúttal lehetőség is. Reagálva az igényekre: a nagy áruházakban megszüntetjük a nem jól teljesítő területeket, mint például a műszaki termékek értékesítését. Ezzel a változtatással elérjük, hogy a vásárlók számára sokkal hatékonyabban működjön a Tesco, és az üzemeltetés is jobban megérje gazdasági szempontból – mondta Matt Simister.

A vezérigazgató az új straté­giát a budaörsi hipermarketben szemléltette, ahol a korábban 16 ezer négyzetméteres áruház tescós eladótere 6300 négyzetméterre változott, a többi területen pedig több divatmárka, posta, gyógyszertár, pénzváltó, éttermek, butikok kaptak helyet, amelyek növelik a vásárlók választási lehetőségeit, egyúttal lendületet adhatnak a helyi kis- és középvállalkozásoknak is.

A vezérigazgató ismertette:

piacaikon azt tapasztalják, hogy a vásárlók számára a jó ár-érték arány a legfontosabb, és a könnyen elérhető, közepes méretű áruház a legkényelmesebb megoldás a gyakori beszerzésekre.

Az új koncepció szerint a Tesco kínálatának központi eleme a jellemzően hazai, kiemelt minőségű friss áru, az optimalizált száraz-, vegyi áru és szépségápolás kategória, a saját márkás termékek, illetve az a több száz, úgynevezett Mi árunk termék, amelyek árát folyamatosan alacsonyan tartják. Ezt egészíti ki a szezonális kínálat, amihez lakberendezési, ruházati termékkör, illetve a rohanó életmódnak megfelelő kényelmi szolgáltatások társulnak – ez a diszkontokhoz képest plusz vásárlói élményt nyújt és üzletileg is racionálisabb.

– Sokkal vonzóbb a szinte bevásárlóközponttá átalakult hipermarket a vásárlóknak, akik az egyes márkák miatt is célirányosan érkeznek. Ezzel összességében a korábbinál színvonalasabb szolgáltatást biztosítunk, ráadásul eredményesebbek is vagyunk, hiszen bérbe adjuk az eladótér egy részét – összegezte a vezérigazgató.

Mint Matt Simister elmondta, tapasztalataik szerint

a Tescót manapság a kedvező ár-érték arány mellett azért választják a magyar vásárlók, mert nagyon vonzó számukra az F&F elnevezésű saját divatmárka is, amivel – eladási forgalmuk alapján – egyedülállók a magyar szupermarket- és diszkontpiacon.

A saját márkás termékek piacán is vezető szerepben lévő Tescóban nagyjából 33 százalék a lánc neve alatt futó termékek aránya – az Egyesült Királyságban ez az arány 50 százalék, vagyis Matt Simister szerint van még potenciál ezen a téren is. A saját márkás kínálat a vezérigazgató szerint ugyancsak hozzáadott érték a diszkontokkal versenyre kelt cég áruházaiban. – A Tesco magyarországi megjelenésekor és a kezdeti terjeszkedés során olyan óriási áruházakat akartunk építeni, ahol minden kapható egy helyen. Ma már a Tesco egy jó minőségű élelmiszerbolt, széles választékkal, ruha- és szezonális kínálattal, kiegészítő szolgáltatásokkal – foglalta össze.

Jól érzik magukat Magyarországon

– Stratégiai partnerünk, a magyar kormány számára is pozitív, hogy alapvetően a vásárlói élmények javítására törekszünk, aminek érdekében komoly befektetéseket hajtunk végre a magyar piacon – fejtette ki Matt Simister. – Ezt tapasztalataink szerint a gazdasági, törvényi környezet jellemzően támogatja, ezért a szándékunk az, hogy még több befektetést hajtsunk végre az országban. Azt azonban nem tervezzük, hogy komplett cégeket vagy üzletágakat vásároljunk fel.

– Úgy gondoljuk, a mai gazdasági-adózási környezetben lehet eredményesen kereskedni az országban. Volt idő, amikor kevésbé érezték jól magukat a multivállalatok

– idézte fel a vezérigazgató. Abban az időszakban a részvényesek aggodalmukat fejezték ki a Tesco magyarországi tevékenységével kapcsolatban.

– Az elmúlt években viszont Szijjártó Péter külügyminiszter támogatásával jóval közelebbi és erősebb kapcsolatunk alakult ki a magyar kormánnyal, amit nagyon nagyra értékelünk. Ennek az erősebb együttműködésnek köszönhetően van bizalmunk arra, hogy befektessünk a magyarországi áruházainkba – fogalmazott Matt Simister. – 2009 óta 230 milliárd forintnyi adót fizettünk be a magyar költségvetésnek, áfával együtt 577 milliárd forint volt a hozzájárulásunk.

Az elmúlt tíz évben 180 milliárd forintot invesztáltunk a magyar piaci jelenlétünkbe. A Magyarország iránti elkötelezettség egyik bizonyítéka az is, hogy a Tesco Budapestre hozta az új üzleti és technológiai szolgáltatások központját.

A döntéssel a folyamat végére nyolcszáz új, hozzáadott értékű munkahely jön létre Magyarországon. Hozzátette, hogy a Tesco döntésében meghatározó szerepet játszott a magyar kormány befektetőbarát hozzáállása és az ország gazdasági teljesítménye.

Borítókép: Vásárlók a Tesco egyik budapesti áruházában

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában