Hungexpo

2020.03.04. 13:27

A járműipar magyar csodái, különlegességei

A rendezvény megnyitója hagyományosan egy látványos élő show-val kezdődik március 20-án, pénteken.

Fotó: Autós Nagykoalíció

Közeleg az AMTS Automobil & Tuning Show: március 20–22-ig rendezik meg a Hungexpo területén. Ennek a keretein belül a hazai járműgyártás múltját, jelenét, jövőjét és világraszóló mivoltát idézi fel a tematikus kiállítás a Magyarok a világ járműgyártásában címmel.

Elsősorban autók, mellettük pedig hajók és repülők veszik át a főszerepet. A rendezvény megnyitója hagyományosan egy látványos élő show-val kezdődik március 20-án, pénteken 13 órakor a „G” pavilonban.

Volga M21, taxi változat | Fotó: Autós Koalíció

Érdemes korán érkezni, hiszen a program egyedülálló lehetőséget biztosít az autóipar iránt érdeklődőknek arra, hogy személyesen találkozzanak a hazai járműipar sztárjaival. A megnyitó során sok vendéget szólítanak majd a színpadra, így az időben érkezőknek lehetőségük lesz meghallgatniuk az élő legendákat, a jelenkor legfontosabb szakembereit vagy a jövő ígéreteit.

Anyagi biztonság

– A tavalyi nagy érdeklődésre tekintettel az Autós Nagykoalíció ismét vendégül lát a rendezvény megnyitóján 700, a járműgyártás valamely területe iránt fogékony általános és középiskolás diákot – említette Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. Megerősítette: a szervezők célja, hogy a múlt és a jelen bemutatása mellett a diákok érdeklődésének felkeltésével hozzájáruljanak a hazai autóipar jövőjéhez is.

Egykor a Malév szolgálatában volt Volvo 245 DL kombi típusú autó | Fotó: Autós Nagykoalíció

– Ez a mottónk: „Álmodj velem, mert ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére!” Bár a megnyitó önmagában is igen izgalmasnak ígérkezik, emellett gyakorlatilag kihagyhatatlan a Magyarok a világ járműgyártásában kiállítás megtekintése. A nagykoalíció célja, hogy a mindennapokban is közelebb kerüljenek az emberekhez azok a magyar vonatkozású járműipari csodák, amelyek életre szóló módon inspirálhatják a fiatalokat.

Az élvonalbeli kreativitás és a mérnöki munka révén reményeink szerint mindenki számára érezhetővé válhat, hogy ez az ágazat egy olyan terület, ami által garantált az anyagi és az egzisztenciális biztonság. Mégpedig attól függetlenül, hogy a tanulmányok befejeztével valakiből szerelő, értékesítő vagy egy olyan mérnök lesz, aki a jövőt álmodja – tette hozzá Knezsik István.

Lamborghini Espada, 1974-ből | Fotó: Autós Nagykoalíció

Kihagyhatatlan élménynek ígérkezik az „F” pavilon megtekintése, ahol a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége (MAVAMSZ) jóvoltából az ország minden szegletéből érkeznek az elképesztően jó állapotban megőrzött, minimum felnőtt, de sok esetben nyugdíjas korú autók és tulajdonosaik.

Életre szóló szerelem

Ahogy Néveri István, a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége elnökségi tagja és jogi igazgatója fogalmazott, aki egyszer elindul a veterán járműves úton, hamar megszállottá válik. A többségnél ez szerelem: van, aki havonta tesz félre egy-egy alkatrész megvásárlására, míg mások a többszörösét költik el egy autóra, ami a ráköltött összeg töredékét éri csak.

Mellettük ott vannak a befektetési célú autógyűjtők, akik rendkívül értékes autókat újítanak fel, elsősorban a profit érdekében. Azt gondolnánk, hogy ez elsősorban idősebb férfiak „játéka”, de mégsem: a tagok között vannak fiatalok, idősek, férfiak, nők: a társadalom minden egyes szegletét magával tudja ragadni a régi járművek szeretete.

Porsche 356 versenyváltozat 1957-ből | Fotó: Autós Nagykoalíció

Valódi kuriózumok várják majd az „F” pavilon látogatóit. Ilyen lesz például a ritkaságszámba menő 1959-es Mercedes-Benz Ponton W180 elnevezésű pickup is.

Az autóból összesen valamivel több mint négyezer darab készült, de mivel elsősorban Dél-Afrikában volt iránta igazán nagy az érdeklődés, a legyártott modellek döntő többsége jobbkormányos, mindössze 25 darab készült a kontinentális Európában megszokott bal oldali kormánnyal. Egy magyar tulajdonos jóvoltából ezek egyike megtekinthető lesz.

Wartburg 312. előterében egy oldalkocsis Pannonia | Fotó: Autós Nagykoalíció

A pickup modelleknél maradva nem mehetünk el szó nélkül az 1938-ban gyártott, Tempo A400 névre keresztelt háromkerekű kisteherautó mellett sem, hiszen ez az autó önmagában is különleges, nem beszélve arról, hogy a kiállított modell nem egy felújított változat, hanem egy gyári állapotában megőrzött példány.

MW

Nosztalgiázó pilóták

A Magyar Veteránjárművesek Szövetségének tagszervezete a Légi Közlekedési Kulturális Központ is, akik jóvoltából idén Malév-emléknap is várja a látogatókat, ahol egykori pilóták és más dolgozók elevenítik fel a magyar légitársaság legszebb napjait. Emellett pedig számos, a reptéren szolgálatot teljesítő járművet is kiállítanak.

Szubjektív

Az autóvilágot is sokkolta a koronavírus mellékhatása. Három nappal a sajtómegnyitó előtt lemondták a szervezők a Genfi Nemzetközi Autókiállítást úgy, hogy a standok 95 százaléka már elkészült. A világ egyik legnagyobb autóipari rendezvénye tavaly több mint 600 ezer látogatót vonzott, most viszont a svájci hatóságok úgy látták jónak, ha lefújják a seregszemlét.

A szállásadóknak, a gyártóknak nagy üzlet ez, ám ők is tehetetlenek, kénytelenek voltak elfogadni a döntést, ami komoly anyagi veszteség nekik. Kudarcba fulladt a Genfi-tó melletti show. Több márkát az interneten mutatnak be, de az egészen más, mint amikor nagy nyilvánosság előtt leplezik le az újdonságot.

A szervezők biztosak benne, hogy a budapesti AMTS Automobil & Tuning Show-nak semmi sem állja útját a Hungexpo területén.

Talán lassan lecseng a koronavírus körüli hisztéria. Vajon miért gondolják az aggódók, hogy ha felvásárolják a lisztet és a konzervet, akkor megmenekülnek? Amíg az autóknál kötelező meghatározott időnként a műszaki vizsga, az emberi agyra is ráférne olykor a „szoftverfrissítés”.

Ladányi Tóth Lajos

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában