életet menthetnek

2020.05.01. 11:30

Napi félezer hívás fut be

Égnek a vonalak a lelkielsősegély-szolgálatoknál.

Fotó: shutterstock

– Az éves kétszázezres átlagot is meghaladó hívásszámot jegyzünk, megsokszoroztuk ügyelőink számát, átlagban naponta több mint félezer telefon érkezik a 17 szakszolgálatunkhoz. Egyre több az állását elvesztett, kétségbeesett hívó, és továbbra is sokan tartanak az ismeretlen kór terjedésétől.

– Az izolációs nehézségektől egy általános rossz közérzet, lehangoltság lesz úrrá az embereken, ezzel kapcsolatos gondjaikat is megosztják önkénteseinkkel. Az egyedül élők szeretnék, ha meghallgatná valaki őket – mondta el lapunknak Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének alelnöke.

– A napokban számos interjút adtunk a sajtóban, mert szükségességét látjuk, hogy felhívjuk az emberek figyelmét a lelki segítségnyújtás fontosságára: senkit ne hagyjunk egyedül a problémáival.

Az ingyenesen hívható 116-123-as lelkielsősegély-vonalunk nonstop működik, ezenfelül a járvány alatt létrehoztunk egy új vonalat: a 06-80-810-600-as telefonszám hétfő este 19 és szerda 15 óra között, csütörtökön 19 órától vasárnap reggel 7 óráig hívható – emelte ki a lényeges információt a szervezet szakembere.

Itt lesz még közöttünk...

– Egy hívás 10–20 percet vesz igénybe, attól függően mennyire szeretné feltárni, kibontani a problémáját a hívó. Azt tapasztaljuk, hogy kevesebb ál- vagy hecchívás fut be, mint általában, ebben az időszakban a valós élethelyzetekkel, aggodalmakkal keresik fel munkatársainkat.

A nagycsaládok nehezen viselik az egymástól elkülönített életmódot, és bár hamarosan oldódnak valamelyest a korlátok, de egy olyan vírussal kell tovább élni, ami még sokáig megbújhat közöttünk, és ami ellen jelenleg nincs vakcina.

Sokan félnek, hogy visszatérhet egy nagyobb méretű járvány.

Az egzisztencia elvesztésével járó szorongás is egyre jellemzőbb a hívások között, főleg az egyszülős családokban, ahol a családfő nem támaszkodhat társra sem anyagi, sem lelki értelemben.

A segítő beszélgetéseket a 45 felettiek és a 60 felettiek igénylik inkább, azok, akik nem szeretnék családtagjaikat, barátaikat terhelni saját problémáikkal, megosztják velünk, mert így anonimak maradhatnak, kevésbé sérülnek mások előtt – tudtuk meg.

– Ha a hozzátartozók hiánya miatti érzelmek jelennek meg a hívásokban, a kapcsolattartás más módjait hangsúlyozzuk.

Az összezártság során keletkező feszültségek oldására pedig a közös problémamegoldást, a személyes beszélgetéseket ajánljuk.

Munkánk az értő meghallgatáson alapszik, a hívó feszültségét oldjuk az ehhez szükséges kommunikációs technikákkal, bizonyos terápiás alapelemekkel, és önkénteseink fel vannak készülve a krízishívásokra is, amelyek az adekvát hívások 10-15 százalékát teszik ki. Ez az a szituáció, amikor valóban veszélyben van a hívó élete, az öngyilkosságon gondolkodik.

Ilyenkor a 112-es segélyhívóval együttműködve egy meghatározott protokoll szerint jár el a vonal túlsó végén dolgozó szakember, szerencsére ilyen szituációval a koronavírus-járvány idején nem találkoztunk – mondta el Dudás Erika, és megköszönte a lelkisegély-szolgálatok önkénteseinek, hogy a megszokottnál nagyobb létszámban és óraszámban vállalják a járvány idején a munkát.

KO

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában