Finom és egészség!

2020.10.30. 10:08

Jól teszi, ha halat eszik

A halfogyasztással sokat tehetünk az egészségünkért, mégis kerüljük az „uszonyos” ételeket.

A hal a megfelelő konyhatechnikával az energiaszegény étrendbe is beilleszthető

Forrás: illusztráció / shutterstock

Egy friss felmérés szerint a magyarok többsége tisztában van a heti egyszeri halfogyasztás áldásos hatásaival, mégis ennél jóval ritkában fogyasztanak „uszonyos” táplálékot. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) adatai szerint hazánkban évi 6,7 kilogramm az egy főre jutó halfogyasztás, ami jelentősen elmarad a 24,5 kilogrammos uniós átlagtól.

Utánajártunk, miért érdemes minél többször halat tenni a családi asztalra, és mi állhat az alacsony halfogyasztás hátterében.

Áldásos hatásai vannak

Sorosinszki Katalin dietetikus lapunknak elmondta, a rendszeres halfogyasztó népcsoportoknál alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek előfordulása, mint azokban az országokban, ahol kevesebb halat esznek az emberek.

– A halak húsa laza szövetszerkezetű, könnyen emészthető és magas a víztartalma. Kedvező az energia-, zsír- és fehérjetartalma, ráadásul a megfelelő konyhatechnika alkalmazása mellett az energiaszegény étrendbe is beilleszthető. Kisebb-nagyobb mértékben többszörösen telítetlen ómega-3 zsírsavakat tartalmaz, melyek élettani szempontból nagyon fontosok, de az emberi szervezet nem tudja őket előállítani, ezért a táplálékaink révén juthatunk hozzájuk. Az ómega-3 zsírsavak gátolják a vérrögképződést, mérséklik a vérzsírszintet, szabályozzák a vérnyomást, ezáltal csökkentik a koszorúér-megbetegedések kockázatát – ismertette a halfogyasztás jótékony hatásait a dietetikus, hozzátéve, hazánkban a halálesetek több mint felének hátterében szív- és érrendszeri betegségek állnak. Sorosinszki Katalintól megtudtuk, a hal remek forrása a zsírban oldódó, elsősorban az A- és D-vitaminoknak, melyek segítségével a szervezetünk semlegesítheti a szabadgyököket, az érfalakat károsító anyagokat, továbbá a vitaminok növelik a betegségekkel szembeni ellenálló képességet.

Számít a konyhatechnika

A halhúsnak tehát számos pozitív élettani hatása van, mégis hazánkban keveset fogyasztunk belőle. A dietetikus szerint sokan idegenkednek a hal szagától vagy a szálkáktól, és az sem mindegy, hogy gyermekkorban a szülők megszerettetik-e a halat csemetéikkel.

– A közétkeztetési rendelet is előírja, hogy tíz nap alatt legalább egyszer halat kell fogyasztani a gyerekeknek. A halrudacskákat könnyen megszeretik a kicsik, de nem szabad elfelejteni, hogy az elérhető termékek között hatalmas különbségek vannak. Arra is figyeljünk, hogy ne bő olajban, hanem inkább sütőben készítsük el az ételt, így sokat tehetünk gyermekeink egészségéért – hívta fel a figyelmet Sorosinszki Katalin.

A halfogyasztással kapcsolatban olvasóink véleményére is kíváncsiak voltunk. Tószegi Erzsébet kérdésünkre elmondta, szereti, de ritkán vásárol halat.

– Általában halfilét szoktam venni, mert ár-érték arányban számomra az a megfelelő, de sajnos már abban is van olyan, ami túl zsíros, ehetetlen. Nagyon drága a hal, és nem is annyira laktató, mintha disznó- vagy csirkehúst vennék – fejtette ki véleményét a háziasszony. Varga József viszont eltökélt halfogyasztó, elmondása szerint régebben ritkán került „uszonyos” az asztalra, de amióta kiderült, hogy gond van a koleszterinjével, kétszer meggondolja, mit eszik.

– Megráztam magam, és teljesen megváltoztattam az étrendem. A halak ízét néhány hónap alatt megszoktam, hiszen a feleségem ezekből is remek fogásokat tud készíteni. A halak árával nem vagyok kibékülve, szerintem sokakat ez riaszt el a fogyasztásuktól, de a fiam remek pecás, így költséghatékonyan jutok hozzá az egészséges alapanyaghoz – mesélte Varga József.