véleményvezérek

2020.11.05. 07:00

Influenszer – a vágyott munka

Sok influenszer állít elő értékes tartalmat, de nehéz elkerülni a sztereotípiákat.

A sikeres videósok mögött többévnyi munka is állhat

Fotó: illusztráció: shutterstock

Bárki lehet véleményvezér. Minden negyedik gyerek influenszer akar lenni, a pszichológustól megtudtuk, hogyan lehet valaki sikeres videós.

– Nagyon fontos, hogy olyan témát válasszon a leendő véleményvezér, amiben tényleg jó, amit szeret csinálni, és soha ne a pénzkeresés legyen a fő motiváció. Akit csak ez vezérel, az nem tud eléggé a tartalomra koncentrálni – mondta Kovács Robertina.

Egy tavalyi felmérés szerint minden negyedik gyermek influenszer szeretne lenni, vonzza őket a népszerűség és a viszonylag könnyű meggazdagodás reménye. De pontosan kik ezek az influenszerek, és tényleg könnyen tudnak sok pénzt keresni? A témáról Kovács Robertina pszichológus elmondta, az influenszerek vagy véleményvezérek marketingtevékenységet látnak el, formálják a vásárlók szokásait, de akár a társadalom vagy egy szegmens véleményére is hatást gyakorolhatnak.

Vonzza a fiatalokat

– Sokan beskatulyázzák őket, mondván, csak azért híresek, mert szépen retusált képeket raknak fel az internetre, és csak azért követik őket, mert jól néznek ki, esetleg furcsa, meghökkentő tartalmakat állítanak elő – árulta el a szakember, hozzátéve, ez nem teljesen fedi a valóságot, hiszen sok influenszer valódi, értékes tartalmat állít elő, és nem teljesítmény nélkül válik híressé. A sztereotípiák az elmúlt években felerősödtek, Kovács Robertina szerint a videósok nagy része emiatt nem is vallja magát influenszernek, inkább a tartalomgyártó kifejezést használják. Előítéletek ide vagy oda, a fiatalok között egyre népszerűbb a videózás, de vajon miért akarnak ennyien véleményvezérek lenni?

– Nem kell különleges tehetség ahhoz, hogy valaki befusson – bárkiből lehet influenszer, s talán ez az, ami a legjobban vonzza a fiatalokat.

A legtöbben szeretnének hatást gyakorolni a környezetükre, hangot adni a véleményüknek, vágynak a pozitív megerősítésre.

– Erre remek terep a közösségi média. Kibontakoztathatják a kreativitásukat, szórakoztathatnak másokat, és az önmegvalósítás útjára is léphetnek. És persze ott van az egyik fő mozgatórugó: a pénz – tudtuk meg Kovács Robertinától, aki elárulta, szerinte mi kell ahhoz, hogy valaki influenszer legyen.

Drága reklámok helyett

– Nehezebb dolguk van a fiataloknak, mint néhány éve, hiszen jelentős a konkurencia. Ma már influenszerképzések és -táborok is vannak, ahol szakemberektől és befutott influenszerektől sajátíthatják el a „szakma” csínját-bínját – ismertette a véleményvezérré válás lehetséges útját Kovács Robertina, aki az influenszerek és a cégek kapcsolatáról is mesélt lapunknak.

– A cégeknek is hasznosak a videósok, hiszen a termékeikhez nem kell drága reklámokat gyártani, helyette a marketingre szánt összeget szétosztják a közepes és nagyobb követőtáborral rendelkező véleményvezérek között, így sokkal több emberhez juthatnak el – emelte ki a pszichológus, aki a videózás veszélyeire is felhívta a figyelmet.

– A korosztály jelentős részénél a siker evidens mércéjévé a láthatóság és a hírnév vált. A fiatalok a lájk- és követőszám növelésének érdekében és a pozitív visszacsatolás reményében az interneten sokkal kedvezőbb képet festhetnek magukról a valósnál, s ezzel sokszor nemcsak a környezetüket, hanem magukat is megtévesztik. Megjelenhet az ambivalens érzés, hogy „ez talán nem is én vagyok”, ami árthat az önbizalmuknak. Megint mások azonosulnak netes énjükkel, így hamis önképet alakítanak ki. A szülőknek a tudatos médiahasználatra kell nevelniük a gyerekeket, beszélgessenek arról, mit szeretnek, mi érdekli a csemetéiket, legyenek nyitottak és érdeklődők! Ha a fiatal vágyik a tartalomgyártásra, szabjanak kereteket, tisztázzák, hogy gyermekük mit videózhat le, és fontos, hogy soha ne osszanak meg túl sok információt magukról! – tanácsolta Kovács Robertina, s hozzátette: szülőként érdemes ellenőrizni az elkészült videót, mielőtt kikerül a nyilvánosság elé.

MI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában