frisco

2021.05.03. 11:30

Kokárdát készítenek és almás pitét sütnek a gyerekek San Franciscoban

A céljuk a magyar örökség megőrzése, magyar közösségek létrehozása, fenntartása.

MARIK SÁNDOR

Muhi Máriát első New York-i utam idején ismertem meg; Turistavízum című kötetét vettem meg a repülőútra. Később beszélgettem vele az „amerikai álom”-ról, s be is számoltam erről a Kelet-Magyarországban – ennek tizenöt éve. Most újra fölkerestem. Pénzügyi szakemberként dolgozó férjét a munkaadója 2015-ben a Wall Streetről Kaliforniába küldte, ahol magasabb beosztást kapott.

Rachidi-Muhi Máriának ismét új életet kellett kezdeni, a nyüzsgő világváros után teljesen ismeretlen terepen. San Franciscótól 25 kilométernyire egy „vidéki” kisvárosban, Walnut Creekben béreltek lakást.

Színvonalas tanári kar

– Megérkeztünk Kaliforniába, és rám borult a csönd. A férjem hajnalban elment dolgozni, és késő este jött haza. Két gyermekünk még otthon volt, az első napokban csak ültem a dobozok között, és egyre az járt a fejemben, hogy ez nem az én világom. Hamarosan kezdődik az iskolaév, magyarul is tanulni kell a gyerekeknek, de nincs magyar iskola. Akkor alapítani kell! Az első hétvégén – hol másutt, mint a piacon – váratlan segítséget kaptam. Egy idős hölgy, feltehetően a beszédemen megérezte, hogy magyar vagyok, akárcsak ő, és elmondta, hogy van itt néhány kisebb magyar közösség. Több sem kellett nekem, együtt könnyebb lesz! Hozzáláttunk a szervezéshez, 2016-ban, néhány családdal a házunk klubszobájában kezdtünk.

A magyar iskola tanárai, tanulói
Fotó: Rachidi-Muhi Mária archívuma

– Mivel tartósnak látszott az igény, alapítványt hoztunk létre, helyiségeket, nyárra táborhelyet béreltünk. Jelenleg 60–65 aktív diákunk van, akik rendszeresen járnak hozzánk. Elkezdtük a felnőttoktatást is. Jó tempóban fejlődünk, ami egyrészt a szülőknek, másrészt támogatóinknak köszönhető. Amióta vannak értékelhető eredményeink, a magyar államtól is kapunk támogatást, ami sokat segít a fennmaradásban. Nem gondoltuk, hogy a környéken sok olyan kiváló személyiség él, aki mással foglalkozik, de pedagógusi gyakorlattal is rendelkezik és hétvégenként szívesen segítene. Talán nem túlzok: most a mi iskolánknak van az egyik legszínvonalasabb tanári kara. Az intézmény működési elveit az alapítvány kuratóriuma határozza meg, én ügyvezető igazgatóként a gyakorlati munkát irányítom. Célunk a magyar örökség megőrzése, a magyar nyelv fejlesztése és gyakorlása, a magyar közösség létrehozása, fenntartása.

Az iskolában nem tanulják

Rachidi-Muhi Mária egyik közvetlen munkatársa Pázmándiné Hágen Erika. Hajdúböszörményben érettségizett, majd a Nyíregyházi Főiskolán magyar–történelem szakon szerzett tanári diplomát. Férje munkája révén került a család Kaliforniába. – Változó a feladatom, de van egy állandó tennivaló: gyerekeket és felnőtteket tanítok magyarul írni és beszélni. Azok, akik zömmel angol nyelvi környezetben élnek, gyakran sok hibával és rossz hangsúlyozással beszélnek magyarul, az írással pedig még több gond van. Ezeket csak rendszeres gyakorlással lehet javítani. Sajátos téma a magyar irodalom és történelem, általában a magyar kultúra ismerete. A gyerekek iskolában ezt nem tanulják, a felnőttek pedig alig követik. De a hozzánk járókban legalább az igény megvan. A lehetőségeket a családom, a három gyermekünk révén is jól fel tudom mérni; külön öröm, hogy már legidősebb lányom is tanított a Walnut Creek-i iskolában. Mivel keramikus, kerámiatanár is vagyok, kikapcsolódásként workshopokat, műhelygyakorlatokat is vezetek.

Tavaly a járvány az iskolákat is megviselte. Rachidi-Muhi Mária az előremenekülést választotta.

– Amint érzékeltük, hogy nem gyorsan múló veszélyről van szó, azonnal áttértünk az online oktatásra. Jelenleg online iskola vagyunk, a hosszú távú tervek között pedig szerepel ennek a megtartása akkor is, amikor újra lesz jelenléti oktatás. Több kisebb iskolát hozunk létre a környéken, hogy a gyerekek a távolság ellenére is szervezett keretek között tanulhassanak magyar nyelven. A legújabb kísérletünk az angolnyelv-oktatás anyanyelvi tanárokkal, Magyarországon, online módszerekkel. Új fejlemény, hogy az iskola tehetséges diákjai elsajátították a videókészítés alapjait, és saját YouTube-csatornát hoztak létre – Creative Kids Adventure –, amitől bevételeket is várnak.

Az első tánclépések
Fotó: Rachidi-Muhi Mária archívuma

Máriával és Erikával sorra vettük, mivel is foglalkoznak a Walnut Creek-i iskolában. A magyar beszéd, az írás és olvasás természetes. A rajzórákon a gyerekek kifogyhatatlanok az ötletekből. A néptánc a legkisebbektől a legnagyobbakig minden korosztályban kedvelt, Tihanyi László Budapesten diplomázott táncpedagógus vezeti a foglalkozásokat. A főző-sütő iskola a gyerekek kedvence, alig várják, hogy gyúrhassanak, süthessenek, s hogy majd megehessék az almás pitét, linzert, lángost, mézeskalácsot. Az iskola a járvány előtt rendszeresen hívott vendégeket. Nagy sikerrel mutatkoztak be hagyományőrző magyar huszárok, elment hozzájuk Kerékjártó Tamás úszó, aki magyar színekben versenyzett a pekingi olimpián, de az érdeklődők egy magyar művész segítségével a cimbalommal is megismerkedhettek. A koronavírus a technika olyan mértékű fejlődését hozta magával, hogy az online beépült a mindennapokba. Felemelő érzés volt mindenki számára, hogy meg tudták szervezni március 15-e közös ünneplését. Bekapcsolódtak a budapesti vigadóbeli rendezvényekbe, kiegészítve a programokat egy virtuális sétával a magyar fővárosban. Szenzáció, hogy az iskola online programjain meghívásukra magyar művészek mondanak verset, mutatnak be magyar zenei produkciókat.

Érdeklődnek a nyelv iránt

Amikor beszélgetésünket befejeztük, éppen online eszmecsere következett az amerikai diaszpóra magyarságának jelenlegi helyzetéről, hit- és kulturális életéről, közösségi létéről. A számok: a 2013-as amerikai népszámlálás adatai szerint az Egyesült Államokban 1,7 millió magyar vagy magyar származású ember él. Azok az idős emberek, akik a II. világháború vagy 1956 után érkeztek Amerikába, legfeljebb érdeklődőként tartoznak az iskola hatókörébe.

Készül a dekoráció a nemzeti ünnepre
Fotó: Rachidi-Muhi Mária archívuma

A fiatalabbak két részre oszthatók: a rendszerváltás előtt vagy közvetlen utána érkezők főként saját egzisztenciájuk megteremtésével foglalkoztak, és inkább angolul tanultak, „amerikaiak” akartak lenni. Gyermekeiket is inkább angolul taníttatták. Ők ma már középkorú felnőttek, és éppen mostanában kezdenek el szép számban érdeklődni a haza, a magyar történelem és nyelv iránt, keresik a magyar iskolákat a gyermekeik számára, sőt maguk felnőtt fejjel próbálnak magyarul tanulni. Ez a Walnut Creek-i iskolának új feladatokat jelent. Az utóbbi két évtizedben érkezők eltérnek a korábbiaktól: többségük képzett, angolul eleve tud. Ők a „tudatos szülők”, általában ösztönzik gyermekeik magyartanulását. Ebből kiindulva épít közösséget a kaliforniai magyar iskola.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!