stratégia

2021.07.03. 20:00

Online marketing: hiányzik a tudatosság

Átgondolt stratégia nélkül nehéz fejlődni, de a szomszédos országok gyakorlata jó példa lehet.

MI

A hirdetések eredményeinek vizsgálata a fejlődés egyik kulcsa

Fotó: Illusztráció: Shutterstock

A magyarországi kis- és középvállalkozások (kkv) közel fele végez digitális marketingtevékenységet, ám döntő többségük előre átgondolt stratégia híján, találomra költi a pénzét – derült ki a legújabb, az idén tavasszal készült Digiméter kutatásból.

További probléma, hogy a digitálisan hirdető cégek harmada nem értékeli ki kampányai eredményeit, így az sem tudja, a jövőben hogyan tehetné hatékonyabbá a hirdetéseket – világított rá a 200 vállalkozás megkérdezésével készült felmérés. Az Intren digitális ügynökség egy tízpontos skálán jelölte a vállalkozások fejlettségét a témában, s bár a cégek összesítve csak 2,6 pontot értek el, a vállalat ügyvezetője szerint nem feltétlenül ilyen borús a helyzet.

Hiányzik az értékelés

Gandera Balázs, az Intren ügyvezetője lapunknak elmondta, a felmérésben részt vevő vállalkozásokat nem válogatták tevékenységi kör szerint, a legtöbbjüknek csak néhány vevője van, ezért nincs is szükségük kiterjedt marketingtevékenységre.

– A viszonylag alacsony százalék ezért nem feltétlenül baj, sokkal fontosabb az, hogy a hirdető vállalatok hogyan érik el a vevőiket.

– Általában az a jellemző, hogy erőforrás, eszköz és tudás hiányában nem tudatosak a vállalkozások ezen a területen, és bár tudják, mit csinál a konkurencia, fontos lenne, hogy kijelöljék a saját céljaikat, és értékeljék az adatokat a jobb eredmény érdekében. A kampányok utókövetése nélkül ugyanis nem tudhatják pontosan, mennyire térült meg a befektetett pénz és energia. Ennek az egyik legnagyobb hátránya, hogy nem lehet optimalizálni a költségeket – hívta fel a figyelmet Gandera Balázs, hozzátéve: a vállalatok többsége a közösségi médiában hirdet, aminek több előnye is van.

– A jó termékkel rendelkező kisvállalkozások hiába csinálnák meg a saját weblapjukat, nehéz lenne odacsábítani az ügyfeleket. A közösségi médiát viszont sokan böngészik, ezért célszerűbb ott elhelyezni az üzenetet. Sok vállalkozásnak elég a közösségi média, hiszen ott is el tudja adni a termékét, de ha ennél többre van szükség – referenciákat vagy egyéb információkat megosztani –, akkor célszerűbb mindezt saját weboldalon megoldani. A kis- és középvállalkozások az egyszerű megoldásokat keresik, de a következő lépést már nem mindenki teszi meg, hogy hatékonyabb legyen a reklámtevékenysége – tudtuk meg a szakembertől, aki szerint lehetőségekben, eszközökben hazánkban sem állunk rosszul, viszont ezek kiaknázása már hagy kívánnivalót maga után.

– Természetesen nem a legnagyobb nyugati vállalatokkal kell versenyezni, de a szlovák, cseh és lengyel kisvállalkozásoktól is elmaradunk. A tudatosságra nevelő eszközöket ott sokkal nagyobb arányban használják, gondoljunk csak az ár-összehasonlító oldalakra, ahol gyorsan utánajárhatunk, milyen áron adják termékeiket az egyes cégek. Az említett országokban ezeket már nem egy ember kezeli, hanem automatizált rendszerek, így a szoftver gyorsan reagál a változásokra, licitál a konkurensek áraira, ezáltal növelve a versenyképességet. Nálunk ez teljesen gyerekcipőben jár, ha használnak is ilyen oldalakat a cégek, akkor azt kézzel teszik, ami közel sem olyan célravezető – példázta Gandera Balázs, majd kiemelte: a most felfutó kisebb webshopok többsége is a szomszédos országokból indult.

Támogatóprogramok kellenek

A szakember szerint a jövőbeni fejlődés kulcsa, egyben kihívása az lesz, hogy a kis- és középvállalkozások legalább a modern eszközök kipróbálásáig eljussanak.

– A vállalkozástól függ, mi a legjobb megoldás a hatékonyság növelésére. Lehet specialistát alkalmazni a marketingtevékenységre, de megoldható mindez egy kifejezetten ezzel foglalkozó külsős partnerrel is. A legfontosabb, hogy olyan piactámogató programokra van szükség, amik mindezt elősegítik, és aztán a tapasztalatok kiértékelése alapján dönthetnek a cégek a fejlődés útjáról.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában