Egészség

2022.06.06. 08:00

Aludjunk jó mélyen és mindig eleget!

A rendszeres és elegendő alvás alatt tud a szervezetünk valóban regenerálódni.

MW

Fotós: Illusztráció: Shutterstock

Ahhoz, hogy naponta helyt tudjunk állni, elengedhetetlen a mély, rendszeres és elegendő alvás. Ezalatt tud a szervezetünk regenerálódni, ilyenkor kerülnek helyükre az ébren töltött idő alatti érzelmi hatások. A kialvatlanság, a fáradtság gyengíti a koncentrációs képességet, csökkenti a reakcióidőnket, és a hangulatunkra is negatívan hat. A Fanny összeállítása csokorba szedi, mire figyeljünk, amikor álomra hajtjuk a fejünket, hogy az alvás valóban pihentető és elegendő legyen. 

Az alvási póz sem mindegy 

Ügyeljünk rá, hogy az ágyunk olyan hosszú legyen, amelyen kényelmesen ki tudunk nyújtózkodni. Az ideális matrac nem túl puha, nem túl kemény, és megfelelően rugózik. A nagyobb testsúlyú embereknek inkább a valamivel keményebb ágybetétek ajánlottak, míg kisebb testsúlyúaknak a puhább. Az ágybetétnek, az ágyneműnek és pizsamának jó nedvszívó tulajdonságokkal kell rendelkeznie. 
A szörnyű éjszakák egyik oka lehet a rosszul beidegződött vagy megválasztott alvási póz. 

Háton fekve gyakrabban álmodunk rosszat, sokkal éberebben alszunk. Ennek oka lehet, hogy a testhelyzetünkből adódóan tudat alatt sebezhetőnek érezzük magunkat. Más szempontból viszont határozottan egészséges ez a helyzet, mert ez tehermentesíti leginkább a gerincünket. 
Sokan a hason fekvésre szavazunk, mert így igazán békésen tudunk álomba merülni. Ám ne lepődjünk meg rajta, ha reggelente sajgó derékkal ébredünk, ugyanis ezzel a pózzal igencsak terheljük a gerincet. Ezt elkerülhetjük, ha egy nem túl magas és nem kemény párnára hajtjuk a fejünket. 

A kuporgó, vagy embriópóz a leginkább javasolt az alváshoz. Ebben a testhelyzetben felnőttként is a legnyugodtabban tudunk elszenderedni. Ilyenkor az egész gerincünk a lehető legtermészetesebb módon görbül, így biztosítva a nyugodt és pihentető alvást. 

Az oldalunkra fordulva is lehet az alvás kényelmes és egészséges, hiszen a csípőtájékot teljes mértékben tehermentesítjük. Ha el szeretnénk kerülni, hogy a térdcsontjaink nyomják egymást, akkor tegyünk kispárnát a két térdünk közé. Hogyha nem egyedül alszunk, akkor az úgynevezett kiskifli-nagykifli pozíció nagyon jó lehet a stressz megszüntetésére. 

Mozogjunk rendszeresen! 

A rendszeres testmozgás serkenti a vérkeringést, fokozza a boldogsághormon termelését. Ráadásul, ha fizikailag lefáradunk, sokkal jobban alszunk, mint ha csak agyilag vagy lelkileg merülünk ki. Lefekvés előtt 1-2 órával viszont már kerüljük az intenzív sportolást, mert utána a felfokozott vérkeringés miatt nem tudunk elaludni. Persze egy könnyű séta a friss levegőn belefér, sőt így még a bárányok számolgatását is elkerülhetjük. 

Ha túl sok gondolat cikázik a fejünkben, ami miatt cseppet sem érezzük fáradtnak magunkat, akkor vegyünk egy illatos, nyugtató, levendulás fürdőt, hallgassunk kellemes zenét, meditáljunk vagy csak csukott szemmel gondoljunk kellemes dolgokra. 

A hálószoba hőmérséklete nagyban befolyásolja az alvás minőségét. Ha túl meleg van, akkor megizzadunk, forgolódunk. A nyitott ablakon ugyan friss levegő áramlik be a szobába, de emellett a külső zajok is könnyebben beszűrődnek. 

A legjobb, ha lefekvés előtt alaposan kiszellőztetünk, majd becsukjuk az ablakot és besötétítünk. Száműzzük a szobából a ketyegő órát, a villogó mobiltelefont, és ha lehet, akkor a hálószobában már ne tévézzünk! 

Álomba ringató 

Ahhoz, hogy békésen aludjunk, nem elég a koffeint elkerülnünk lefekvés előtt, az is fontos, hogy napközben milyen csemegékkel kényeztetjük magunkat. Érdemes olyan ételeket fogyasztanunk, amelyeknek magas a triptofántartalma. Ez az aminosav megtalálható a pulykahúsban, a csicseriborsóban, szezámmagban, mézben, tejben és tejtermékekben. 

A melatonin nevű hormon is segíti az alvást. Ezt megtaláljuk a zabban, banánban vagy meggylében. A fűszerekre is érdemes ügyelnünk, vannak ugyanis olyanok, amelyek miriszticinben bővelkednek, ez pedig szintén elősegíti a nyugodt éjszakai alvást. Ilyen a szerecsendió és a petrezselyem. Nassolhatunk egy kevés tökmagot, mert a benne található ásványi anyagok elősegítik a nyugodt alvást. 

Ne feledjük, a súlyos alváshiány a test leromlásához, az immunrendszer legyengüléséhez vezet, ezért tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy éjszakánként mélyen és eleget aludjunk.

Tanácsok

Legyen mindig napirendünk! 

Próbáljunk mindennap nagyjából ugyanakkor lefeküdni, és reggelente ugyanabban az időpontban felkelni. A szervezetünk hamar hozzászokik a rendszerességhez, szereti is, ezért meg is hálálja. 

Kérjünk segítséget! 

Ha már valóban mindent megtettünk, minden módszert kipróbáltunk és mégsem tudunk aludni, akkor kérjük szakember segítségét, mert lehetséges, hogy olyan betegségben szenvedünk, amely kezelést igényel. 


 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában