Nyíregyháza

2023.03.13. 07:00

Hungarikumok szárnyán a cél felé

A repülőteret a legjobb légikikötő rang megtartása, a pálinka ágazatot pozíciói visszaszerzése motiválja.

Forrás: AMC

Hazánkban vendégeskedő külföldiek számára indított márciusban egy hónapos pálinkanépszerűsítő kampányt az Agrármarketing Centrum (AMC) a Pálinka Nemzeti Tanáccsal (PNT) karöltve. Ennek eredményeként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér duty free üzletében a távozó vendégek hazautazás előtt nemcsak megízlelhetik, de meg is vásárolhatják a hungarikumot. Az akcióval a házigazda reptér és a kampányszervező egyaránt építheti saját jövőjét. A 15–25 milliós utasforgalmat lebonyolító légikikötők között tavaly az év legjobbjának minősített budapesti reptér nyilván idén is szeretné ezt a rangos pozíciót elérni. A pálinka népszerűsítését kezdeményezők viszont szeretnék a világjárványt és az inflációt megelőző pozíciójába visszasegíteni ezt a különleges ágazatot.

Nehéz helyzetben a főzdék

– Változatlan az utóbbi időszak tendenciája, mivel évek óta az a terv, hogy – miként az a bor ágazat esetében működik – egy államilag támogatott országos marketingakció segítse elő a kiegyensúlyozottabb fogyasztást, hogy kialakuljon egy tervezhetőbb, kiszámíthatóbb piaci kereslet – nyilatkozta a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke. Mihályi László hozzátette: a szinte minden piaci szereplőt nehéz helyzetbe hozó inflációs válság hatásai a pálinkák árában is megjelennek majd. A pálinkás üvegek jelentős része ukrán importból érkezett, a háború kitörése óta ez megszűnt. A megnövekedett keresletre a német és olasz piacok drasztikus árnövekedéssel válaszoltak, az üvegek beszerzési árai legalább 50 százalékkal nőttek. Így elkerülhetetlen volt, hogy az inflációs hatások miatt a termelők árat emeljenek. A kalkulációk alapján 40 százalékos áremelkedést kellene megvalósítani, de ilyen esetekben számos más tényezőt is figyelembe kell venni. A PNT elnöke szerint a legfontosabb az lenne, hogy ebben a remélhetőleg átmeneti időszakban se csökkenjen a pálinkák iránti kereslet.

Forrás kellene marketingre

– E termékek legnagyobb hazai értékesítői a vendéglátóhelyek, amelyekre szintén rossz idők járnak. Egy részük a megemelkedett energiaárak és az élelmiszertermékek inflációja miatt kénytelen bezárni vagy szüneteltetni a tevékenységét, ez pedig érinti a kereskedelmi pálinkafőzdéket is, hiszen komoly mennyiségben értékesítenek vagy értékesítenének panzióknak, szállodáknak, éttermeknek. A Pálinka Nemzeti Tanács szeretné elérni azt is, hogy a hazai fejlesztési források az ágazatban tevékenykedő vállalkozások versenyhelyzetének javulását is segítsék. Ezzel kapcsolatban javaslattal fordultunk a kormányzathoz, jelezve, milyen nehezen jutunk olyan marketing forrásokhoz, mint amilyenhez a borágazat. Ám az EU tiltja az alkoholok reklámozását, nemzeti forrás megítéléséről pedig nincsenek pozitív jelzések. Most kiviszünk három hazai céget a düsseldorfi nemzetközi vásárra, mert csak néhány millióba kerül, s azt vallom, hogy ha nem csinálunk semmit az értékesítési lehetőségek tágítása érdekében, nem is lesz benne előrelépés. Ami pedig a pálinkáink reptéri promotálását illeti, vétek lenne egy apró lépésként nem kihasználnunk ezt a lehetőséget is – szögezte le Mihályi László.

Ideális helyszín a reptér

A forgalmas légikikötőnek szintén érdekében áll a nemzeti italunk kóstoltatása, hiszen a ferihegyi terminálról naponta több tízezer ember távozik és persze érkezik ide, így ideális helyszín arra, hogy az utazók megismerhessék e hungarikumot. A március végéig tartó kampány során négy hétvégén át kóstolhatják Magyarország legtüzesebb italát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vámmentes zónáján áthaladók. A kóstoltató pultnál négyféle ízzel ismerkedhetnek az arra járók, és amennyiben kedvet kapnak hozzá, szuvenírként vagy akár saját maguknak is vehetnek néhány palackkal. 

GB

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában