Nyírtelek

2023.05.29. 10:01

Tündérkert nyomában...

„Tündérkert nyomában” címmel ötnapos napos tanulmányi kiránduláson vettek részt a nyírteleki Szent Anna Katolikus Általános Iskola hetedik évfolyamos diákjai, akik eljutottak a történelmi Magyarország csodálatos területeire.

Fotó: Tereminé Horváth Ildikó archívuma

A program célja volt, hogy tanulók a történelem órák során tanultakat személyes tapasztalattal, élménnyel töltsék meg, valamint betekintsenek az ott élő magyarság mindennapjaiba, megismerjék szokásaikat, hagyományaikat, kapcsolatokat, barátságot építsenek.

Tereminé Horváth Ildikó pedagógus beszámolóját olvashatják.

– Május12 - én a kora reggeli órákban szülőktől elbúcsúzva egy közös ima után indultunk el erdélyi kirándulásunkra. A gyerekek izgatottan várták a határátkelést, hiszen többségük eddig még soha nem lépte át az országhatárt. A sikeres határátkelés után hamarosan megérkeztünk kirándulásunk első helyszínére, Nagykárolyba. Itt megtekintettük a Károlyi-kastélyt, sétáltunk a kastély csodálatos angolkertjében, s megkoszorúztuk Károlyi Sándor szobrát. Utunk a Tordai-sóbányához vezetett tovább. A gyerekek számára hatalmas élményt jelentett a sóbányában való túra. A kedves, barátságos idegenvezetőtől sok érdekességet tudtak meg a só kitermeléséről, a sóbánya működéséről.  A szabadidős térben játszottak, fotókat készítettek, apró emléktárgyakat vásároltak.

Több órás utazás után az esti órákban megérkeztünk szállásunkra. A kedves fogadtatás, a finom vacsora feledtette a gyerekekkel a hosszú út fáradalmait, s jó hangulatban fogyasztottuk el vacsoránkat.

Történelmi emlékhelyek

–Második napunk Székelyudvarhelyen keresztül, Segesvárra vezetett.  A hangulatos kis házak, a macskaköves középkori utcák, a vár díszes tornyai, bástyái megelevenítették számunkra a múltat. Hatalmas élmény volt az óratorony, a város jelképe, mely a város minden részéből látható. Számos érdekességet hallottunk a vár történetéről, az 1642-ben épült diáklépcsőről, s természetesen nem maradhatott el a hírhedt Drakula szobor melletti fotókészítés sem. A várlátogatás után felkerestük az Ispánkútnál található Petőfi emlékhelyét, ahol egyik diákunk szavalatával, és koszorúzással róttuk le tiszteletünket. Ezután Szelykefürdőn a Mini Erdély Parkot tekintettük meg, ahol sétálhattunk Erdély számos történelmi épülete és középkori vármakettjei között. A gyerekek nagy izgalommal hajtották végre a várfelismerő játékos feladatokat is. A parkban való látogatásunkat az Orbán Balázs emlékház és a sírjához vezető székelykapuk megtekintése zárta. A nap utolsó állomása Farkaslaka volt. Megbeszéltük a Tamási Áronról való ismereteinket, majd megkoszorúztuk a sírhelyét.

Kegytemplom

–A harmadik napot Madéfalván kezdtük. ahol egy koszorú elhelyezésével megemlékeztünk a madéfalvi veszedelem áldozatairól. Ezután Csíksomlyóra zarándokoltunk. Itt megnéztük a csodálatos neobarokk stílusban épült kegytemplomot, imádkoztunk a csodatévő Mária-szobornál és részt vettünk a szentmisén. Innen gyönyörű tájakon keresztül utaztunk Nyergestetőre, az 1848/49-es forradalom és szabadságharc utolsó színhelyére, ahol szintén koszorúval róttuk le tiszteletünket e kiemelkedő történelmi esemény hősei előtt. Sétáltunk a kopjafák között, gyönyörködtünk a táj szépségében, majd tovább indultunk Csíkszeredára, ahol az óvárosban egy hatalmas sétát tettünk. Útban hazafelé megtekintettük a Maros forrását is. Napunkat egy vidám, jó hangulatú táncházzal zártuk Gyergyóújfalun, ahol a helyi tánccsoport tanította diákjainkat a székely tánclépésekre.

Mindezek után a Keleti-Kárpátok talán egyik legszebb, leglátványosabb tájaiban gyönyörködhettünk. A Gyilkos-tónál és a Békás-szorosnál tett túránk hatalmas élmény volt. Megismerkedtünk a tó keletkezésének mondájával, sétáltunk, nézelődtünk, vásároltunk a korondi székelyek portékái közül. Miután Gyergyószentmiklós belvárosában egy röpke városnézés során megnéztük a Szent Miklós Katolikus templomot, ellátogattunk az Elekes Vencel Általános Iskolába. A kedves fogadtatás során az iskola igazgatója röviden bemutatta az iskola működését, majd tanulóink és az iskola diákjai egy barátságos focimecset játszottak egymással, valamint megismertették tanulóinkkal a helyi népviseletet.

Kirándulásunk utolsó napján elbúcsúztunk kedves szállásadóinktól és az idegenvezetőnktől. Útban hazafelé megálltunk Marosvécsen, ahol megnéztük a Kemény-kastélyt, az erdélyi reneszánsz építészet egyik legjellegzetesebb épületét. Sétáltunk a parkban, és megkoszorúztuk Wass Albert sírhelyét. Több órás utazás után érkeztünk a határra, ahol a gyerekek ismét izgalommal élték át a határátlépés szabályait. Fáradtan, de felejthetetlen élményekkel tértünk haza az esti órákban a csodaszép Erdélyből.

Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani fenntartónknak, a Debrecen –Nyíregyházi Egyházmegyének - Palánki Ferenc megyéspüspök úrnak a Bethlen Gábor Alapnak, valamint minden segítőnknek, hogy lehetővé tették, támogatták a nyírteleki „szentannások „ számára ezt a feledhetetlen kirándulást „Tündérkertben" !