2019.09.27. 14:17
Megváltoztak az igények
Egy új dolgozó munkába lépésekor az első időszak meghatározó.
Forrás: Illusztráció
Fotó: KM-archív
– A fluktuáció mértéke elég magas a cégnél, ez szeretnénk mérsékelni a jövőben – mondta el a Kelet Állásbörzével párhuzamosan megrendezett szakmai fórumon dr. Nemes Attila. A Michelin nyíregyházi gyárigazgatója előadásában négy fontos munkaerőpiaci szegmenst emelt ki: a megtalálást, a kiválasztást, az integrálást és a megtartást. – Egyre szorosabbra fűzzük kapcsolatunkat a középiskolákkal és a szakképzési centrumokkal. – Igyekszünk kihangsúlyozni, hogy
a műszaki életpálya egyáltalán nem ciki, és a szülőknek sem kudarc, ha gyermekük erre a pályára lép
– mondta dr. Nemes Attila, majd hozzátette: az utóbbi években változtattak a kiválasztás rendszerén, igyekeznek az „ipari valóságot” bemutatni a fiatalabb generáció számára.
A gyárigazgató szerint az integráció első lépése a betanulás, az első napokban, első hetekben fontos, hogy az újakat milyen impulzusok érik. Az új dolgozók mellé úgynevezett tutorokat rendelnek, akik felelnek a szakszerű és hatékony betanításért. A Michelin gyárigazgatója kiemelte: a tutorok, azaz a betanítók teljesítménykiesését természetesen kompenzálja a cég.
– A vezetői munka minősége is kiemelt tényező a munkaerő-megtartásban. A vezetőinket különböző tréningeken igyekszünk felkészíteni és tudatosítani bennük, hogy kulcsszerepben vannak. Tapasztalataink szerint aki két évig a cégnél marad, arra a dolgozóra hosszabb távon is számíthatunk, ez a kör már nagyon nehezen vált. A Michelinnél ötévente jubileumi ünnepséget rendezünk, ez az idén az 1300 fős alkalmazotti létszámunkból 130 dolgozót fog érinteni – húzta alá dr. Nemes Attila.
Munkavállalói élmény
A megyeszékhelyen 2500 munkavállalót foglalkoztató Lego HR-vezetője is megerősítette előadásában: csökken a munkanélküliség, de ezzel párhuzamosan egyre nehezebben érhető el a szakképzett munkaerő. Nagy István úgy látja: a dolgozók manapság egyre inkább a munkavállalói élményt keresik, változnak az elvárások, így
egyre inkább előtérbe kerül, hogy mennyire jó fej a főnök, van-e családi nap és ingyenebéd, mennyire megterhelő a munka.
– A mostani fiatalok nem gondolkodnak hosszú távon, azt vallják: majd lesz valami 1-2 év múlva.
Az idősebb kollégák sokszor pofátlannak nevezik az új generáció tagjait, pedig nem feltétlenül azok, csak másképp gondolkodnak, az érdekli ezt a korosztályt, hogy hogyan is tudja megnyerni őket a cég – sorolta a HR-vezető, aki dr. Nemes Attilához hasonlóan kiemelte: fontos a vezetők képzése, s a Legónál is van egy „párja” az új dolgozónak, aki segít a beilleszkedésben. Nagy István szerint fontosak a személyes beszélgetések, de természetesen az új dolgozóknak is alkalmazkodniuk kell a céghez.
TG