2021.03.22. 14:00
Tarolnak a „válságautók” a piacon
Míg az új gépjárművekre alig van igény, az olcsó kocsikért sorban állnak az emberek.
Sokan keresik a kisebb kategóriás, olcsó autókat | Illusztráció: MW-archív
Fotó: Mirkó István
A koronavírus-járvány már egy éve az életünk része, sokan – teljes joggal – félnek a fertőzéstől, és emiatt nem szívesen szállnak buszra vagy vonatra.
Közlekedni márpedig kell, időben kell érkezni a munkahelyre, és a bevásárlást is megkönnyíti egy négykerekű. Ezek miatt egyre többen döntenek úgy, hogy a kevés megtakarításuk ellenére beruháznak egy autóra, mégpedig az olcsóbb fajtából, és a növekvő kereslet hatására az autós világban hamar felbukkant a „válságautó” kifejezés. A statisztikák is ezt támasztják alá, hiszen a használtautó-piacon szárnyal az olcsó kategória.
Alig volt elmaradás
Az előző esztendő első nyolc hónapjában több mint 511 ezer használt autó cserélt gazdát belföldön. Ez mindössze 3 százalékos elmaradást jelent a 2019-es rekordévhez képest a JóAutók.hu közleménye szerint.
– Különösen a korosabb, alacsonyabb kategóriába tartozó használt autók iránt nőtt meg a kereslet, ugyanis a vásárlók a bizonytalan helyzetben egyrészt igyekeznek korlátozni a kiadásaikat, másrészt sokan a tömegközlekedésről a lehető legkisebb ráfordítással próbálnak egyéni közlekedésre váltani – mutatott rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
A használt autók felé elmozduló érdeklődést mutatja az is, hogy miközben a hazai használtautó-piac aktivitása alig maradt el az előző évekétől, addig az új autók értékesítése ugyanebben az időszakban több mint 25 százalékkal esett vissza. A témáról egy nyíregyházi autókereskedőt is megkérdeztünk.
Nagy László elmondta, az olcsóbb, úgynevezett válságautókat külföldről nem éri meg behozni a kereskedőknek, ezért mindenképp a hazai kínálatból válogatnak az emberek.
– Ezek a 200 és 700 ezer forint közötti árfekvésű gépjárművek nagyon jól fogynak a pandémia alatt is, és az 1 milliós kocsik is kimondottan népszerűek. Azt azonban fontos kiemelni, hogy a drágább, többmilliós autók iránti kereslet nagyon lecsökkent – árulta el a kereskedő, aki a legnépszerűbb „válságautók” ismérveiről is mesélt lapunknak.
Nem kellenek extrák
– A tömegközlekedés helyett gépkocsit választók leginkább az alsóbb kategóriás, kisebb motorral szerelt autókat keresik, nem kívánnak extrákat, a szervokormány és klíma mellett egyéb igényük nem nagyon van. A legfontosabb a vevőknek, hogy kiszolgálja őket az új kocsi, ne fogyasszon sokat, és ne legyen drága. Az olcsó Suzukik és a kisebb Opelek kelendőek, de azt nem szabad elfelejteni, hogy ezek nem mai darabok, a rozsda mellett a nagyobb szervizigényre is számítani kell – hangsúlyozta Nagy László, hozzátéve: a vevőknek az ár a legfontosabb, de a megbízhatóságot is szem előtt tartják, hiszen a mindennapos ingázásra, a tömegközlekedés kiváltására veszik a kocsikat, és inkább benzines járműveket nézegetnek, a dízelek iránt visszaesett a kereslet.
Siket Nándor nemrég vásárolt használt autót, bár a döntését nem csupán a pandémia miatt hozta meg.
– A vírus terjedése engem is megrémített, de nem pusztán ezért ruháztam be egy autóra. A vásárlásnál az idegen emberek és a zsúfoltság elkerülése is szempont volt, de a kocsira inkább azért volt szükségem, hogy a költözés után is könnyen eljuthassak a több mint 30 kilométerre lakó szüleimhez. Szűk volt a keretem, az autó pedig kellett, így hát én is az úgynevezett „válságautók” kategóriájából választottam, ahogy egyre többen az országban.
– Ennyi pénzért – nevezetesen 300 ezer forintért – nem kell csodákat várni, a szerzeményemen itt-ott van egy kevés rozsda, de kis odafigyeléssel egészen megbízható gépkocsikat lehet vásárolni. Több kereskedésben is jártam, a túrákra minden alkalommal elkísért egy autószerelő barátom, mert így éreztem biztosnak a döntést. Végül a „mi autónkra” esett a választásom az alacsony fogyasztás, a kedvező alkatrészárak és adók miatt – tudtuk meg Siket Nándortól. MI