Buj

2021.04.25. 20:00

Kilovolt a vadkender helyén

Mi épül vajon Buj határában a 3823-as számú út mellett?

MML

Az alállomás a sikeres próbaüzemet követően az év végén kezdi meg működését | Fotó: Sipeki Péter

Fotó: Sipeki Peter

Mi épül vajon Buj határában a 3823-as számú út mellett? – vetődik fel minduntalan a kérdés az arra közlekedőkben. Szerkesztőségünk utánajárt a szántóföldből egyik napról a másikra „kivirágzott” beruházásnak.

Történelmi rekord

– Zöldmezős beruházásban egy nagyfeszültségű alállomást épít az MVM XPert Zrt. a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. megbízásából – mondta el érdeklődésünkre Kinyik-Bartha Kinga projektvezető.

– Biztonsági célból készül az új létesítmény, hogy a lakossági szolgáltatásban ne legyen fenn­akadás.

Az utóbbi években ugyanis egy-egy jelentősebb lehűlés következtében megdőlt Magyarország áramfogyasztási rekordja. Legutóbb február 12-én érte el hazánkban a rendszer terhelése a történelmi rekordot.

– Szükséges tehát az országos hálózat fejlesztése, s a 2030-ig tervezett ciklus keretében valósul meg a „Buj 400/120 kV-os zöldmezős alállomás létesítése” elnevezésű projekt.

Kapcsolat több alállomással

– A beruházás megkezdése előtt a régészek elvégezték a kötelező feltárást, majd munkagépek mozgatták meg a talajt. Amikor 2020 júniusában az építőipari szakembereink átvették a munkaterületet, legyalult terep és azon rengeteg vadkender fogadta őket – mesélte a szakember.

– Nagyon összetett feladat egy ilyen ipari objektum megépítése. A kezdeti durva tereprendezés után a terepszintet ki kellett alakítani, gondoskodni kellett a csapadékvíz-elvezetésről, az egész területet be kellett keríteni. Készítettünk transzformátoralapokat, építettünk egy vezénylőépületet, három reléházat, s létesíteni kellett többek között savgyűjtő aknát, tűzivíztározót, telepítettünk villámvédelmi-térvilágítási oszlopokat is.

Az alállomás a sikeres próbaüzemet követően az év végén kezdi meg működését | Fotó: Sipeki Péter

– A buji központ kapcsolatban lesz a szabolcsbákai alállomással, ahol az Ukrajnából érkező 750 kV-os áramot 400 kV-ra transzformálják, s úgy továbbítják ide. Itt Bujon ezt az értéket letranszformálják 132 kV-ra, s ezt küldi tovább a vele kapcsolatban álló bázisokra. Úgy tervezték meg ugyanis, hogy csillagszerűen több irányban is kapcsolatban állhasson a térségben lévő többi hasonló létesítménnyel. Található ilyen Felsőzsolcán, Józsán (Debrecen), Nyíregyházán a Lego-gyár mellett és Sajószögeden.

Olcsóbb, kisebb veszteség

Légvezetéken érkezik és megy tovább az áram. Miért előnyösebb a légvezeték, mint a földbe fektetett? – vetődött fel a kérdés.

– A légvezetéken kisebb a veszteség. A föld alatti vezeték kiépítése drágább, nagyobb a korrózió veszélye, meghibásodás esetén nehezebb a hibafeltárás – magyarázta Kinyik-Bartha Kinga, s még hozzátette:

A tervek szerint az alállomás a sikeres próbaüzemet követően 2021 végén kezdi meg működését, növelve a környék lakossága villamosenergia-ellátásának biztonságát.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában