Autóvilág

2021.10.13. 11:30

Árulkodó kútoszlop a töltőállomáson

Az elektromos autók fogyasztását is feltüntetik a benzinkutakon szeptember óta.

LTL

20190924 Dunaújváros Elektromos autó töltő Illusztráció A képen: Máté Márton tulajdonos Fotó: Zsedrovits Enikő ZSE Dunaújvárosi Hírlap

Fotó: Zsedrovits Enikő

Minden benzinkútnál fel kell tüntetni szeptembertől azt, hogy az adott üzemanyagfajtából mennyibe kerül 100 kilométernyi út megtétele. A fiktív gépjárművekre számolt becslés az elektromos autókra is vonatkozik, ahol a fajlagos fogyasztást 100 kilométerenként 17,13 kWh-ban határozták meg. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke közleményében arról tájékoztatott, hogy a kötelező összehasonlítással rendkívül szembetűnő lesz a különbség a hagyományos és az elektromos gépjárművek fogyasztása között, utóbbiakat ráadásul otthon még a feltüntetettnél is olcsóbban és kényelmesebben is lehet tölteni.

A fiktív autó fogyasztása

Nemrég hirdették ki a fajlagos üzemanyagköltségek kötelező összehasonlítását: eszerint szeptember végétől legalább a kútoszlopokon vagy az üzemanyagtöltő állomást kiszolgáló kereskedelmi egység területén fel kell tüntetni, hogy 100 kilométernyi út megtétele a különböző üzemanyagokkal mennyibe kerül.

A számítás alapjaként egy fiktív autó fogyasztását veszik, a felszorzáshoz pedig a NAV által megadott üzemanyagárak érvényesek. A 100 kilométerre jutó üzemanyag költségét úgy számítják ki, hogy a fajlagos fogyasztást megszorozzák az adott üzemanyag egységárával.

Kényelmesebb megoldás

– A kutakon feltüntetett értékek nagyjából azt mutatják, hogy 100 kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos autóval, mint dízel- vagy benzines meghajtású kocsival. Ez már egy jelentős különbség, ami még tovább fokozható, hiszen ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, akár negyedakkora összegből utazhat a hagyományos gépjárművekhez képest. Ráadásul jóval kényelmesebb megoldás is, hiszen útközben nem kell megállni benzinkutakon – magyarázta Pukler Gábor. Mint fogalmazott, az ott­honi töltésnél 40 forint/kWh-val számolva 100 kilométer ­megtétele 680 forintba kerül, miközben egy benzines autó esetében ez mai áron ­körülbelül 2800 forintot tesz ki.

A rendeletben meghatározott, kerekítve 17 kWh/100 km átlagos fogyasztással egy elektromos autó 37 g/km széndioxidot bocsát ki nem megújuló energiából, hanem hálózatról feltöltve.

Összehasonlításként a most kapható modern benzinüzemű autók 105 g/km, az átlagos korú autók pedig 150 g/km széndioxid-kibocsátással futnak az utakon. A különbség tehát akár három-ötszörös is lehet a környezeti terhelése szempontjából.

Az MVM Mobiliti Kft. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hosszú távú együttműködési megállapodást kötöttek. Ennek egyik első eleme volt az elektromos autózásról szóló online kérdőív, amelynek eredményei nagyon tanulságosak voltak mindkét társaságnak, a beérkezett visszajelzéseket részletesen elemzik és a jövőben figyelembe veszik.

Gazdaságos a telepítés

– Érdemes különválasztani a töltés célját, legfőképpen annak, aki telepíteni szeretne töltőt – legyen az állami szerv vagy egy magántulajdonú vállalat. Autópályák és gyorsforgalmi utak mentén a villámgyors töltés a legfontosabb, hiszen senki sem szeretne órákig ülni egy pihenőben. Ezeken a helyeken az egyenáramú villámtöltő a megoldás.

– Viszont ha máshová szeretnénk töltőt telepíteni, sokkal fontosabb a sok helyen megtalálható és nagyszámú töltési pont, amit az online kérdőív kitöltői is preferáltak. Erre a célra váltakozó áramú gyorstöltő oszlopok ideálisak. Munkahelyi parkolóba, üzletközpontokhoz, turisztikai látványosságok mellé ezek jelentik a megoldást. Nagy számban, gazdaságosan telepíthetőek – jegyezte meg Széles Tamás, az Autó Széles Mennekes eMobilitás üzletágának projektvezetője.

Borítókép: Az elektromos autók térhódítása vitathatatlan Magyarországon is, de sokan nem engedhetik meg maguknak | Fotók: MW-archív

 

Sűrítenék a lehetőségeket

Az MVM Mobiliti Kft. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. online kérdőívét kitöltők döntő többsége elektromossággal teli autóval indul útnak.

A villanyautósok a kevesebb töltőponttal rendelkező, de sűrűbben elhelyezkedő állomásokat preferálnák, szemben a ritkábban telepített, hatalmas töltőcentrumokkal.

Abban meglehetősen nagy a konszenzus, hogy a töltőpontokon a legfontosabb elvárás a megfelelő közvilágítás, mosdó és ivóvíz elérhetősége, illetve a térfigyelő kamera.

Nyitottak

Az Opinio piackutató applikáció kutatása szerint a 16–59 közötti korosztály közel fele szeretne autót vásárolni a következő három év során. Az elektromos autókkal kapcsolatban nagymértékű nyitottság tapasztalható. A megkérdezettek 3 százaléka már most rendelkezik elektromos autóval, míg további 44 százalék nyitott lenne egy ilyen gépkocsi beszerzésére. Az elektromos autók a fiatalok és a diplomások körében népszerűbbek az átlagosnál.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában