Szabolcs-Szatmár-Bereg

2023.06.07. 17:30

Mesterséges intelligencia: lehetőség és veszély

A közelmúltban alakult meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarán belül a Fiatal Vállalkozók Klubja.

Fotó: Dodó ferenc

– A klub támogatja, segíti az induló vállalkozásokat, a fiatal vállalkozókat. Az új vállalkozások vezetői sokszor egyedül érzik magukat a problémáikkal, igény mutatkozik részükről egy olyan közösségre, ahol megbeszélhetik az aktualitásokat, tapasztalatot cserélhetnek, jó gyakorlatokat oszthatnak meg – vezette fel a Fiatal Vállalkozók Klubjának szerdai rendezvényét a kamara főtitkára, Párkányiné dr. Csurka Edina. A szervezet nyíregyházi székházában Balogh Dávid, a Boom Marketing alapítója beszélt a mesterséges intelligenciában rejlő potenciálokról, és az MI esetleges veszélyeiről.

– Az általunk választott téma egyrészt jelzi a jövő technológiai fejlődését, másrészt az üzleti világ átalakulásának hatásait is. A mesterséges intelligencia rendkívüli képességeivel új dimenziókat nyitunk az üzleti lehetőségek terén – üdvözölte a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára a Fiatal Vállalkozók Klubja rendezvényén megjelenteket.

Fotó: Dodó Ferenc

Nyitnak a fiatalok felé

Párkányiné dr. Csurka Edina szerint, ha jól „bánunk” a mesterséges intelligenciával, az egy olyan hasznos, új tudáshoz juttathat bennünket, amivel versenyelőnyre tehetünk szert. Ha a mesterséges intelligenciát a megfelelő módon, jó célra és etikusan használjuk, egy innovatív eszköz lehet a kezünkben. A kamara főtitkára arra kérte a hallgatóságot, hogy akinek bármilyen kérdése van egy vállalkozás beindításával kapcsolatban, az bátran keresse őket, hiszen a kereskedelmi és iparkamara küldetése az, hogy a területén működő vállalkozásokat segítse, erősítse a versenyképességét.

A kamara főtitkára után Tóth Szilvia köszöntötte a vendégeket. A webáruházat működtető fiatal vállalkozó elmondta, ő maga is használja a mesterséges intelligenciát, és az ő meghívására érkezett a vármegyeszékhelyre Balogh Dávid, a Boom Marketing alapítója. A szakember előadásának elején bemutatta a cégét, mely pár év alatt egy nettó 100 milliós vállalkozássá nőtte ki magát, és az AI-nek köszönhetően már 1,25 millió embert érnek el a tartalmaik.

Balogh Dávid különbséget tett az AI (Artifical Intelligence) és az AGI (Artificial General Intelligence) közt. Elmondta, az AI általában olyan számítógépes programokra vonatkozik, amelyek képesek intelligens módon viselkedni vagy döntéseket hozni bizonyos feladatokban, például a képfelismerésben vagy a nyelvfeldolgozásban. Az AI általában a szűkebb, specializáltabb problémák megoldására fókuszál. Az AGI, ami magyarul általános mesterséges intelligenciát jelent, egy a szélesebb értelemben vett, emberi szintű intelligencia létrehozására törekszik. Olyan általános intelligencia, amely képes lenne olyan különböző feladatokat megoldani, amelyekhez az emberi gondolkodás is hasznos lenne.

A mesterséges intelligencia (AI) nagy mennyiségű nyelvi adatot használ és tanul belőle. Ezek a modellek képesek megérteni és létrehozni emberi nyelvű szövegeket a tanult adatok alapján. A modellek olyan feladatokra használhatóak, mint szöveg generálása, szövegértés, fordítás, összefoglalás, kérdésekre adott válaszok és még sok egyéb más. Balogh Dávid beszélt a San Franciscó-i székhelyű OpenAI nevű cégről (aminek alapítói közt volt Elon Musk is, aki azóta kiszállt a cégből, és amit azóta a Microsoft felvásárolt), melynek GPT-4 modellje például egy "large language model", amely képes széles körű feladatok elvégzésére a nyelvi adatok alapján.

– Sok-sok milliárd szónyi adata van. És csak azért érti meg, hogy mit kérdezünk és akarunk, és azért tud válaszolni, mert minden adatot átlát és tudja, hogy mi mit jelent – emelte ki a Boom Marketing alapítója.

Fotó: Dodó Ferenc

És hogy mikre jó?

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett előadáson Balogh Dávid elmondta, az AI és az AGI rengeteg mindenre használható, a teljesség igény enélkül: fordítás, kreatív írás és ötletgenerálás, ügyfélszolgálati feladatok ellátása, podcasthez téma- és címkeresés. Használható a marketing munkára, úgy, mint a social médiában való hirdetés, posztolás, hírlevél-készítés, de bizonyos szoftverek alkalmasak videóvágásra, egyes tartalmak újra felhasználására. Nagy segítség lehet a márkaépítésben, a sales szövegek legyártásában és a marketing stratégiánk megtervezésében.

És hogy a munkaerőpiacra hogyan hathat a mesterséges intelligencia, illetve a ChatGPT és a különböző chatbotok térnyerése? - erről is beszélt Balogh Dávid.

– Korábban tizennégy fővel működött a cégünk, de most már csak tízen vagyunk. Nyilván fájdalmas volt meghozni a döntést, de ha egy profitorientált cég vezetőjeként szemléljük a helyzetet, akkor nincs min gondolkodni, a mesterséges intelligencia el tudja végezni az emberek munkáját. A ChatGPT nem lesz beteg, nem megy el szabadságra. Ez cégvezetői oldalról szemlélve a dolgokat előnyös, a másik oldalról természetesen nem az – fogalmazott a Boom Marketing vezetője.

Az előadás további részéről (a Google válaszlépéseiről, az AI esetleges veszélyeiről, hátulütőiről), illetve a hallgatóság által feltett kérdésekről, az arra adott válaszokról lapunk egy későbbi számában számolunk majd be. 

TG

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!