2025.01.31. 07:00
Munkavégzés otthonról? Egyre népszerűbb a home office Szabolcsban is
A pandémia hatással volt a munkaerő-piacra is, átalakultak a munkavégzéshez kapcsolódó szokások. Az otthoni munkavégzés, azaz a home office egyre nagyobb teret nyer hazánkban is.

Sok esetben hasznos lehet, ha a cégünk engedi az otthoni munkavégzést
Fotó: MW-archív
A koronavírus-válság jelentős hatással volt a munkaerőpiacra is, Magyarországon és világszerte. Ez a változás, átalakulás megjelent többek között a munkavégzés módjában, a munkahelyek szerkezetében és a munkatársak által megfogalmazott igényekben - mondta portálunknak Szilágyiné Bécsi-Tímea a nyíregyházi székhelyű, munkaerő-közvetítéssel foglalkozó IntSolution Kft. ügyvezetője, akit a home office elterjedéséről is kérdeztünk.

Fotó: MW-archív
A home office és a távmunka elterjedése
Szilágyi-Bécsi Tímea szerint a világ számos országában, köztük Magyarországon is, a koronavírus miatt gyorsan elterjedt a home office, az otthoni munkavégzés. Sokan először kényszerből dolgoztak otthonról, azonban idővel a munkáltatók és munkavállalók is rájöttek, hogy számos iparágban működőképes a távmunka.
A koronavírus előtt a home office csak egy alternatív munkavégzési forma volt, ám a koronavírus hatására a cégek és munkatársaik számára is világossá vált, hogy bizonyos munkakörök távolról is működtethetők. Ez különösen az irodai, adminisztratív és informatikai szektorokban volt jellemző.
- fogalmazott az IntSolution Kft. ügyvezetője.
A pandémia felgyorsította a digitális technológiák alkalmazását a munkahelyeken. Az online kommunikációs eszközök (Zoom, Microsoft Teams, Slack stb.) mellett a cégek egyre inkább befektettek felhőalapú rendszerekbe és egyéb digitális megoldásokba a munkahelyek működésének fenntartásához.
- A home office elterjedésével a munkavállalók és munkáltatók egyre inkább felismerték annak előnyeit, hogy a munkahelyek nem feltétlenül igényelnek fizikai jelenlétet. A rugalmas munkavégzés egyre népszerűbbé vált, és a munkatársak számára fontosabbá vált a munka és a magánélet közötti egyensúly - emelte ki Szilágyi-Bécsi Tímea.
A szakember hozzátette: a járvány alatt és után a munkahelyek jelentős átalakuláson mentek keresztül. Sok vállalat csökkentette az irodai területeit és ezzel párhuzamosan új munkakörnyezeteket alakítottak ki, amelyek a hibrid munkavégzés támogatására szolgáltak. Gyakran az is előfordul most már, hogy nincs fix asztala a munkavállalóknak, hanem aki bemegy az irodába, oda ül, ahol éppen szabad asztal van.
A home office igénye ma már szinte alapelvárás a kiválasztás során a jelöltek részéről. Ha nincs az ajánlatban hetente egy-két nap, amit otthonról való munkavégzésre használhatnak, akkor sokszor vissza is utasítják azt a lehetőséget. Ez a változás ott volt a legnehezebb, ahol nincs meg a megfelelő bizalom a vezető és a szervezet részéről, vagy ahol azt tapasztalták, hogy visszaéltek a munkavállalók a home office lehetőségével.
- Az biztos, hogy a home office akkor a legeredményesebb és leghatékonyabb, ha megfelelően leszabályozzák, és a munkavállaló is ki tudja alakítani azt a munkavégzési feltételrendszert, amivel az otthonlétet megfelelően el tudja különíteni a munkától - mondta a Szilágyi-Bécsi Tímea.
Mit gondolnak a home office-ról a cégek?
Ahogy a legtöbb vállalatnál, úgy a MARSO-nál is nagyjából 5 évvel ezelőtt kezdtünk el komolyabban foglalkozni a home office kérdésével, hiszen akkor a világ egészségügyi helyzete, a munkatársaink védelme is ezt kívánta meg
- mondta Becser Zoltán, a MARSO Kft. ügyvezető igazgatója.

Fotó: MW-archív
- Azt azonban figyelembe kell vennünk, hogy a MARSO Kft. alapvetően gumiabroncs forgalmazással, autószerviz szolgáltatással foglalkozó vállalat, ahol a személyes értékesítés megkerülhetetlen és az ezzel szorosan összefüggő területek munkája is, mint például a raktár. Így a legtöbb munkakörben elképzelhetetlen a home office gyakorlatba történő átültetése, de vannak olyan munkakörök, ahol megoldható és ennek lehetőségét szabályzatban is megfogalmaztuk. Ilyen terület például az IT területén dolgozó programozó kollégák, akik habár rendszeresen, személyesen is találkoznak a nyíregyházi központban, de alapvetően otthonról végzik munkájukat – tette hozzá Becser Zoltán, a nyíregyházi székhelyű MARSO Kft. ügyvezető igazgatója.
Munka és magánélet egyensúlya
A LEGO Csoportnál a vállalati kultúra szerves része a lehető legjobb munka-magánélet egyensúly megteremtésére törekvés. Számos olyan döntést hoztunk az évek során, amelyek ezt a célt szolgálják: rugalmas munkaidőben és hetente akár kétszer home office-ban dolgozhatnak az irodai munkakörben alkalmazott kollégák - mondta portálunknak egy korábbi cikkünkben Tóth Csaba, a nyíregyházi LEGO üzem, a LEGO Manufacturing Kft. HR igazgatója.