Túl a sebességhatáron...

2021.11.21. 15:30

„Sajnos olyan gyalogos-átkelőhelyet nem tudok mutatni Nyíregyházán, ahol nem volt gázolás”

Egy napfényes őszi napon fokozott közlekedési ellenőrzésen jártunk a rendőrséggel.

BM

Bárhol, bármikor mérhetik az utakon a sebességet a rendőrök – ez kötelező része a munkájuknak

Forrás: Dodó Ferenc

Fotó: DODO FERENC

– A város teljes területén, a forgalmasabb útvonalakat és a baleseti szempontból kiemelt helyeket veszik górcső alá a kollégák – jelenti be Molnár Péter százados. A Nyíregyházi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály helyettes vezetője lesz az egyik útitársunk a kiemelt közlekedésbiztonsági akción, ahol két autóból figyelhetjük, mi történik az utakon.

A gócpontokat egyéves adatok alapján elemzik és értékelik, de alig teszünk meg 200 métert, máris egy olyan kereszteződéshez érünk, ahol sok koccanáshoz, gyalogos- vagy kerékpáros gázoláshoz riasztják a rendőröket. A Sóstói út és Krúdy Gyula utca találkozása első ránézésre egyszerű „ügy”, és mégsem az. Kérdezni sem kell, máris sorrendbe rakja a százados a balesetek leggyakoribb okait: figyelmetlenség, a sebesség helytelen megválasztása, elsőbbség­adási, kanyarodási szabályok megszegése.

A figyelmetlenség nem korfüggő

– Sajnos olyan gyalogos-átkelőhelyet nem tudok mutatni Nyíregyházán, ahol nem volt gázolás. A zebrák környéke a legveszélyesebb baleseti pont és ebből a szempontól teljesen mindegy, hogy a városnak melyik részén járunk – jegyzi meg.

– Figyelmetlen a gépkocsivezető, figyelmetlen a gyalogos is, azt gondolja, hogy elsőbbsége van és ez kőbe vésett, pedig csak az az elsőbbség számít, amit meg is adnak – magyarázza dr. Fedor Rita. A megyei rend­őr-főkapitányság sajtószóvivője – ő a másik útitárs – szerint, ami még veszélyesebbé teszi a gyalogátkelőket, az a bringás.

– Ha van kerékpáros átvezetés, akkor azért, ha nincs, akkor azért veszélyes, ugyanis a kerékpáros át fog rajta tekerni. Nem, nem száll le – osztja meg tapasztalatait –, és nem tolja a biciklit. A pedálozó nagyobb sebességgel érkezik a kereszteződésbe, a hirtelen az autó elé hajtó bicikli, elektromos roller előtt nem könnyű fékezni. A figyelmetlenség nem korfüggő, a hölgyeknél és uraknál is előfordul. Az idősebb korosztálynál ehhez társulhat a lassabb reakcióidő, a tompább reflex, a fiataloknál a vagányság és a rutintalanság.

A gyalogosok a legvédtelenebbek a közlekedés nevű társasjátékban, ha őket éri baleset, az ritkán könnyű sérüléses, a legrosszabb esetben már nem menthető meg az életük.

– Mindig elmondom, a gyalogos keresse a szemkontaktust a sofőrrel, mert ha összenéznek, akkor biztos, hogy látják egymást. Aki nem néz oldalra, nem is veszi észre a gyalogost és el fogja ütni – magyarázza a nem túl biztató esélyeket Molnár Péter, s hogy legyen okunk egy pillanatig nem levegőt venni, látjuk, ahogy a temető hátsó bejárata és a jósavárosi piac közötti zebránál, a belső sávban megáll az autós, hogy a gyalogost átengedje, ám a külső sávból nagy sebességgel épp a gyalogos mögött elhajt egy piros kocsi. Három lépésen múlt.

– Vajon mit gondolhatott a piros autó vezetője, a zebránál ugyan miért álltak meg a többiek? Nagy valószínűséggel nem gondolkodott. Ez hatpontos szabálysértés – mérgelődik a százados, és felidéz egy, a mai napig megmagyarázhatatlan balesetet, ami a Kert utcán történt.

– Üres volt a leállósáv, nem parkoltak autók, tökéletesek voltak a délelőtti látási viszonyok. A gyalogos szemből jött, lelépett a zebrára, az autó pedig fékezés nélkül elütötte és azt állította a kocsi vezetője, nem látta a gyalogost, noha a mögötte lévő lassított, mert ő észrevette. Ennyire figyelmetlenek lehetünk, és ez akkor emberéletet követelt – csóválja a fejét a százados, aki a 25 év közlekedési szakterületen eltöltött tapasztalatával nem rejti véka alá a véleményét: a közlekedés nálunk olyan, mint az orosz rulett, vagy sikerül, vagy nem, s nem feltétlenül azért, mert én vagyok a hunyó, hanem mert jön egy rakéta.

Mindig van kockázat

Vasútállomás, temető és piac környéke. Ismerjük a városunkat, a járművezetők is tudják, hogy ezek azok a pontok, ahol a legtöbb gyalogos megy át úgy az úttesten, hogy nem sétál el a kijelölt gyalogos-átkelőhelyig, hanem leszáll a buszról, leparkol az autójával és azon a ponton indul is a túloldalra, akár 4 sávon keresztül.

– És mégsem ezeken a pontokon ütik el a legtöbb gyalogost – cáfol egy téves feltételezést dr. Fedor Rita. – Pontosan azért nem, mert itt a járművezetők erre számítanak. Ott gázolják el, ahol lehet, hogy abban az egy órában az volt az egyetlen úttesten, vagy zebrán áthaladó gyalogos. Ha számít rá, figyel, de ha nem, akkor óvatlanabb.

– Mindenkinek van rossz napja, előfordul, hogy elbambul, fáradt, feszült. Ilyenkor jobb, ha nem ül a volán mögé, ám erre ritkán van példa – oldja a pillanatnyi feszültséget az őrnagy. Vannak olyan helyzetek, amelyek elkerülhetetlenek, kivédhetetlenek. Ilyen, ha valaki vezetés közben lesz rosszul, durrdefektet kap, meghibásodik a jármű, vagy akár az időjárás is lehet olyan tényező, ami akkor is balesetet okozhat, amikor az autó vezetője nem lépi túl a megengedett sebességhatárt.

– Ha minden szabályt betartok, akkor is van a közlekedésben baleseti kockázat. Ezek száma nem szorítható nullára, de az emberi mulasztást, felelőtlenséget kiszűrve a legminimálisabbra csökkenthető. Ez lenne a lényeg, és ez a célja a közlekedési akcióknak is. Értjük és tudjuk: nehéz megállni, hogy az ember ne lépjen rá a gázpedálra, ráadásul ezekkel a mai autókkal észre sem vesszük a sebességet – utal a technika „csodájára” az őrnagy, míg a százados a másik autóban ülőktől kér gyors helyzetjelentést, a Sóstói úton tartunk az úti célunkhoz, ahol a kollégák igazoltatnak.

A gépjárművezetőknél gyakran megfigyelhető, hogy a „ha tegnap nem jött senki, most sem fog” hozzáállással ott sem lassítanak, ahol például jól látható és feltűnő stoptábla figyelmeztet erre. A Kemecsei úton, a régi Vadászcsárda parkolójában állunk, csak itt néhány perc alatt 3 gépjárművezetőt állítottak le a járőrök. Jogosítvány, forgalmi, személyi igazolvány ellenőrzése, majd mindannyian ötezer-ötezer forintos bírságot kapnak. Ketten a csekket kérik, egy autós a helyszínen bankkártyával egyenlíti ki a számlát, s az sem vigasztalná, ha tudná, hogy a mögötte várakozó sofőr a dupláját fizeti azért, mert vezetés közben mobiltelefonált, vagy az a negyven körüli hölgy is, aki elfelejtette bekötni a biztonsági övet.

– A megye területén bárhol és bármikor számítani kell sebesség-ellenőrzésre, az akciók célja nem a büntetés, hanem a balesetek megelőzése, traffipax-szal, civil jelzés nélkül autóval, kamerával kiszűrni a szabálytalankodókat – halljuk az ismert mondatokat. S ez nem szlogen, a dinamikus ellenőrzés mindennapos – a civil gépkocsiba felszerelt kamera pedig mindent lát, amit az előtte haladó tesz, vagy éppen nem tesz – gyors­hajtás, mobiltelefon-használat, biztonsági öv, amit tucatjával szűrnek ki. Azzal, amit a kamera rögzít, felesleges vitatkozni. Bár mindig akad, aki megpróbálja, ám a táblagépen a képet nézve rádöbben, tetten érték.

S ha már a kapitányság teljes területére vonatkozik az akció, Bujra tartunk, ahol traffipax mér, 100-150 méterrel távolabb kiintik a száguldókat.

Mindig van magyarázat

– Szürke BMW (elhangzik a rendszám), 99 – halljuk a rádióban, kit kell kiállítani. Az 50-es táblánál ez bizony azt jelenti, hogy 90 ezer forintos bírságot kell fizetnie és 6 büntetőpontot is kap. A fiatal hölgy nem vitatkozik, láthatóan nagyon zavarban van, csekket kér, közben ellenőrzik az iratokat, azok érvényességét, kitöltik a szükséges nyomtatványokat és megkapja a csekket. Harminc napon belül kell befizetnie, ha nem teszi, adó formájában is behajtható a bírság, sőt az autó is kivonható a forgalomból.

– Nagyon sietek, már így is késésben vagyok – magyarázkodik egy másik autós, ő „csak” 75 kilométer per órás sebességgel rótta az utat. A 30 ezer forintos bírságot bankkártyával kifizeti, és négy büntetőponttal a neve mellett autóversenyzős rajttal folytatja az útját. Belefuthat még egy traffiba...

– Siet, késésben van, nem látta a táblát, de ami a legaranyosabb, nem látta a traffipaxot – említ kifogásokat az osztályvezető helyettes. Magyarázata mindig mindenkinek van, ám ez nem mentesít a felelősség alól.

Jó az út, jó a kocsi, biztonságban érzi magát, de ez téves biztonságérzet, aminek nagyon nagy ára lehet. Volt autós, aki a tempomatra, valamint a sáv­elhagyásjelzőre hagyatkozott és fékezés nélkül pukkant bele a parkoló kocsiba, ugyanis az autó nem kerüli ki az előtte lévő akadályt. Ezek vezetéssegítő és nem vezetést helyettesítő funkciók. A vezetésnél az emberi tényező nem váltható ki – erősíti meg a sajtószóvivő.

Padlógázzal és satufékkel élők az utakon

– Szemléletváltásra lenne szükség, mert bírságolhatunk, szankcionálhatunk, de amíg a fejekben káosz van, addig lesöprik magukról, hogy a szabályok rájuk is vonatkoznak, a padlógázban és a satufékben élik ki magukat. Amíg az utak uraként nem tudnak és akarnak toleránsabbak, figyelmesebbek és szabálykövetőbbek lenni, addig jelentős változást hiába várunk – fest nem túl rózsás képet a jelenről Molnár Péter.

– Akár elfogadjuk, akár nem, van abban igazság, hogy ahogyan közlekedünk, az tükre annak, ahogy élünk a mindennapjainkban. Másokat hibáztatni pedig mindig könnyebb. – Nagyon szeretnénk, ha a közlekedők megértenék: ne azért tartsák be a szabályokat, mert a rendőrség meg fogja büntetni őket, hanem azért, mert biztonságban akarják tudni önmagukat, a többi közlekedőt, épségben meg akarnak érkezni az úti céljukhoz, majd haza – nyomatékosít az osztályvezető helyettes.


Ellenőrzés menet közben

Nem a statikus, hanem a dinamikus, közlekedés közbeni ellenőrzésre helyezik a hangsúlyt.

Az autóba szerelt kamera mindent lát és rögzít

– Amikor síppal, dobbal, állványra felállva mérték a rendőrök a sebességet, annak – legyünk őszinték –, nem sok értelme volt, mindenki tudta és látta, hogy hol kell lassítani, majd ahogy elhagyta az ellenőrzési pontot, úgy taposott a pedálra, ahogy kedve tartotta – tesz rövid időutazást a sebességmérés történetébe Molnár Péter.

Amikor visszaállt a rendőrség a rejtett mérésre – természetesen nem elvtelenül elbújva, a traffipax helyszínei a police.hu-n, a rendőrség hivatalos honlapján is megtalálhatóak, de nem figyelemfelkeltő táblával a mellkasukon –, hatékonyabb lett az ellenőrzés és ez a baleseti statisztikán is meglátszik.

– Akkor egy óra alatt fényképezett a gép 65-öt, azaz percenként megörökített egy-egy gyorshajtót, ami elképesztő. Melyiknek van nagyobb visszatartó ereje? – az osztályvezető helyettes költői kérdésére a válasz egyértelmű, ahogy valahol az is érthető, hogy miért kell újabb és újabb ellenőrzési módokat hadrendbe állítani.

A drónok már megvannak

Ahogy változik a világ, ahhoz igazodni kell és egy más típusú ellenőrzéssorozatot bevezetni. Sokkal több civil járművet használ a rendőrség, nem a statikus, hanem a dinamikus, közlekedés közbeni ellenőrzésre helyezik a hangsúlyt, mert ezzel lehet valóban hatékonyan kiszűrni a notórius szabályszegőket, száguldókat.

Mielőtt többórányi kocsikázás után elválnánk, muszáj megkérdeznünk, hogy hol vannak a drónok, hiszen Nyíregyháza rendőrkapitánya, Tóth Attila lapunknak mondta el, a levegőből is figyelik majd a közlekedőket, vigyázzák az utakat. Megtudtuk, a drónok megvannak, folyamatos a kollégák képzése, hiszen ennek is szigorú szabályai, előírásai vannak.


Mire az akció befejeződött

– A közlekedési akció ideje alatt kollégáink 34 járművezetővel szemben szabtak ki közigazgatási bírságot a biztonsági öv használatának elmulasztása, 11 helyszíni bírságot vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használata, 35 helyszíni bírságot a stoptábla figyelmen kívül hagyása miatt, és 29 gyorshajtót kaptak lencsevégre. Kisebb közlekedési szabályszegések elkövetőivel (többségében kerékpárosokkal) szemben 20 esetben figyelmeztetést alkalmaztak, de 5 esetben szabálysértési feljelentést tettek a jogsértő ellen – összegzi a napot dr. Fedor Rita.


Nyugodtan, jogkövetően

Ha minden szabályos és rendben van, az iratok érvényességének vizsgálata,
az ellenőrzés pár percig tart

Akit leintenek, az eljárás alatt őrizze meg a nyugalmát, s ne tagadja meg az intézkedést.

Sokakban már a rendőr puszta látványa stresszt okozhat, még akkor is, ha az autós tudja, hogy semmilyen szabálysértést nem követett el. Vannak, akik egy egyszerű közlekedési ellenőrzéskor is pánikba esnek.

– Látjuk, ha valaki feszült, sokan azt is elmondják, hogy még soha életükben nem állították meg, nem ellenőrizték. Lehet ezt oldani nekünk is, ha nem szigorúan, de nyugodtan, udvariasan, a protokollokat, előírásokat betartva végezzük az ellenőrzést. Amennyiben minden rendben van, mindössze pár perc múlva az autós folytathatja is az útját – térünk ki erre is beszélgetés közben.

Amikor a rendőr lámpavillogással, fényjellel, tárcsával, hangszórón keresztül megállásra utasít, a jármű vezetőjének az első biztonságos lehetőségnél meg kell állnia. Ha nem teszi, vagy menekül, súlyos helyszíni bírságra, vagy akár feljelentésre számíthat.

A rendőr bemutatkozik és elmondja az intézkedés célját, felszólít személyazonosságunk igazolására. A jogosítványt mindenképpen elkéri, s ellen­őrizheti az autónk műszaki vizsgájának érvényességét, a jármű alkalmasságát a biztonságos közlekedésre. Az adataink igazolását nem tagadhatjuk meg, különben az egyenruhásnak joga van feltartóztatni és előállítani minket addig, amíg meg nem győződik a személyazonosságunkról. Maradjunk nyugodtak és jogkövetőek, ugyanezt elvárhatjuk a rend őrétől is. Fontos, hogy mindig csak azt tegyük, amire a rendőr megkér bennünket, kerüljük az ingerültséget, a félreérthető mozdulatokat. A járőr az adatainkat rögzítheti akkor is, ha csak figyelmeztet.

Zéró tolerancia

– A kollégák néha persze megkapják: „Maga azt hiszi, hogy én ittam?”, „Minek néz engem, alkoholistának?”. Nem, erről szó sincs, ez a munkánk része. Amikor az az akció célja, hogy az ittas, vagy bódult állapotú járművezetőket kiszűrjük, akkor mindenkinek fújnia kell – mondja az osztályvezető helyettes. A legendárium pedig számos esetet őriz olyan sofőrről, aki szabályosan kidőlt a kocsiból, annyira részeg volt, vagy arról a férfiról, akit egy nap alatt háromszor kaptak ittas vezetésen, de mindig csak annyira volt ittas, hogy nem lépte át a szabálysértési határt.

– Sok a posztrészeg, aki azt gondolja, hogy az éjszakai italozásnak hajnalra már nyoma sem maradt. Idő, amíg a szervezetből kiürül az alkohol, az nem mentség, hogy „nem most ittam” – sztoriznak útitársaink. Magyarországon zéró tolerancia van, így értelmetlen a kérdés, mennyit ihattam volna. Egy kortyot sem!


Öv nélkül csak a légzsák nem véd meg

A biztonsági öv használata – néhány, a KRESZ-ben is rögzített kivételtől eltekintve – minden esetben kötelező.

– Mert az is korlátoz, de nem annyira, mint egy tolókocsi. Azon túl, hogy kötelező, több ezer esetből csak egyben jelenthet túlélést, ha valaki kirepül a kocsiból – ad nagyon őszinte és egyben megdöbbentő választ Molnár Péter arra, hogy miért fontos bekötni a biztonsági övet.

Bankkártyával is ki lehet egyenlíteni a bírságot

Szomorú példák

– Megszámlálhatatlanul sok esetben láttuk, hogy valaki azért halt meg, mert nem volt bekötve, és ütközésnél úgy ütötte meg a kormány a mellkasát, hogy életét vesztette. Láttuk, amikor azért hunyt el a sofőr mellett ülő utas, mert kirepült a kocsiból, nem volt biztonsági öv, ami megfoghatta volna. A test a gépkocsiból kizuhanás előtt áttöri a jármű szélvédőjét, ez olyan fej-, illetve végtagsérülést okoz, amely önmagában is halálos lehet. Láttuk, amikor a kinyíló légzsák okozott komoly sérüléseket, mert gyakorlatilag a sofőr arcába robbant, ugyanis az öv nem tartotta meg, mert nem volt bekapcsolva – hozza a szomorú példákat a százados, s annyi helyszínen szakadt már ki belőlük a mondat: életben maradt volna, ha be van kötve.

Gyakran hallják kifogásként, hogy „nekem ne szabja meg senki, hogy becsatolom-e magam, az én életem, az én egészségem”.

– Valóban, mindenki felelős a saját életéért és testi épségéért. De ez nem jelenti azt, hogy a közlekedés során szándékosan, felesleges veszélynek tehetjük ki magunkat – reflektál a felvetésre Molnár Péter.

Nem számít a távolság

„Van a gépkocsimban légzsák, az úgyis megvéd” – ez is sokszor felbukkanó mentség, azonban a légzsák csak a becsatolt biztonsági övvel együtt fejti ki azt a védelmi hatását, amiért kifejlesztették és beépítették a gépkocsiba.

– Az sem jó hivatkozási alap, hogy csak ide megyek a közelbe. Sajnos – és erre is volt példa – már az indulás pillanatában történhet baleset – sorolja tovább a százados, s mint kiderül, egyetlen esetben nem kötelező bekötni a biztonsági övet, ha erről orvosi igazolása van a járművezetőnek. Az osztályvezető-helyettes eddig egyetlenegy ilyen dokumentumot látott, de mint mondja, valós, észérvekkel alátámasztható indok nincs a biztonsági öv használatával szemben.


A pénzbírság mellé a büntetőpontokat is kiosztják

A jogszabályok egyértelműen meghatározzák, hogy hol, mekkora sebességgel haladhatunk.

Hogy hol mennyivel haladhatunk, az egy érdekes történet, ugyanis a látási viszonyokhoz, az időjárási körülményekhez és a forgalomhoz is igazodni kell. Amennyiben a körülmények azt kívánják meg, hatvan helyett csak negyvennel menjünk. No, ez a relatív gyors­hajtás.

– Vannak olyan útszakaszok, ahol az autóvezetők beállnak a 70-75-80 km/h-s sebességre, akár lakott területen belül is. Ugyancsak a Kert utcán történt, hogy kora délután 143-mal repesztett az autós. Volt olyan BMW-s, aki a 60-as táblánál 171-ig nyomta a pedált, majd visszakérdezett: „Kicsit gyorsan mentem?” Rosszul esett neki a 300 ezer forintos bírság – húz elő a tarsolyból újabb extrém példát Molnár Péter százados és megjegyzi: váratlan közlekedési szituációkat ilyen sebességgel nem lehet kikerülni.

Helyszíni és közigazgatási bírság

Sebességhatár-túllépés miatt kétféle bírságot kaphatunk: közigazgatásit, illetve helyszínit. Helyszíni bírságot akár minimális, pár kilométer per órás sebességhatár-túllépésért is fizethetünk, ez általában 30 ezer forint alatti összeg.

– Ilyen esetekben van mérlegelési lehetősége a rendőrnek, s amennyiben azt látja, hogy az autós korábban nem sértett jogszabályt, nem volt sebességtúllépése, akár figyelmeztetéssel is továbbengedheti a járművezetőt – mutat rá egy lehetőségre az osztályvezető helyettes.

Ugyanakkor közigazgatási bírságot jelentősebb sebességtúllépés miatt szabnak ki, ezért a minimális bírság itt 30 ezer forintnál kezdődik, s nincs mérlegelési lehetőség, a tarifa fix.

– A pénzbírság mellett büntetőpontokat is kapnak a gyors­hajtók, enyhébb esetben 4-et, de nagyobb sebességtúllépés után 6, illetve 8 pont jár, és 18 pont esetén bevonják a vezetői engedélyt. A bezsebelt pontok elévülési ideje 3 év, vagy önkéntes utánképzés elvégzésével csökkenthető a gyűjtött pontok száma. A rendőrség erre már 12 pontnál figyelmeztet –ismerteti dr. Fedor Rita.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában