2025.05.02. 09:00
Megdöbbentő tragédia: meghalt egy közutas Szabolcsban
A munkaterületek mellett a járművezetők nem a kihelyezett forgalmi jelzéseknek, korlátozásoknak megfelelően közlekednek. Szinte minden hétre jutnak közutas balesetek, sajnos vármegyénkben tavaly tragédia is történt.

2000 óta 23 közutas halt meg munka közben
Fotó: MW-archív
Az elmúlt 25 év alatt 23 közútkezelő halt meg munkavégzés közben figyelmetlen vagy szabálytalanul közlekedő autósok miatt – ez azt jelenti, hogy szinte minden esztendőre jutott egy tragikus közutas baleset. A Magyar Közút mindent megtesz a kollégái védelmében, de az autósok együttműködése nélkül semmit sem érnek a fáradozásaik. Sajnos Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is voltak már súlyos, sőt, tragikus baleset áldozatai vagy sérültjei közutasok.

Fotó: Magyar Közút Zrt.
Közutas baleset: az autósok figyelmetlenek, gyorsan hajtanak
Közös jellemzőjük ezeknek az eseteknek, hogy a munkaterületek mellett a járművezetők nem a kihelyezett forgalmi jelzéseknek, korlátozásoknak megfelelően közlekednek, és legtöbbször jelentősen túllépik a megengedett sebességet. A legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik: vagy nem engedik be az elfogyó sávból az autósok egymást, vagy figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket, és emiatt becsapódnak a munkavégzők közé. Egy-egy tragédia után minden alkalommal pszichológus segíti a mérnökségek szakembereit.
Legutóbb április 11-én, a 26. számú főúton vesztette életét egy közutas. Észlelte, hogy az út szélén egy autó várakozik vészvillogót használva. A művezetői autó figyelmeztető sárga villogóját bekapcsolva megállt és megpróbált segíteni a várakozó személyautóból kiszálló hölgynek, de közben a külső sávban érkező személyautó mindkettőjüket elgázolta. A közútkezelő munkatársa a helyszínen, a nő a kórházba szállítás után halt meg. A Magyar Közút az eset után kiadott közleményében kiemeli: 2000 óta 23 közútkezelő halt meg munkavégzés közben. Azt írták, hogy az elmúlt években számos aktív, munkaterületet érintő módosítást hajtottak végre, és több figyelemfelhívó kommunikációs aktivitást is indítottak munkatársaik védelmében. Ahhoz azonban, hogy elkerüljük a baleseteket, az úton közlekedő sofőrök figyelmére és együttműködésére is szükség van. Arra kérnek minden autóst, hogy a jelzéseiket, a terelő és sebességkorlátozó táblákat, a fényjelző eszközöket vegyék figyelembe és vegyék komolyan. Emberéletek múlnak rajta – írták.
Megtudtuk: Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2021-ben két közutas sérült meg munkavégzés közben, közlekedők által okozott balesetben. Tavaly egy olyan halálos munkabaleset történt, melyben munkatársuk vesztette életét: Újfehértó és Nagykálló között a nyírbátori mérnökség egyik kollégáját gázolt halálra egy kisbusz.
Előfordulhatnak előre nem látható helyzetek
S hogy mit tehetnek az autósok? A Magyar Közút Zrt. korábbi közleményében arra kérték az autósokat, hogy minden esetben fokozott figyelemmel, a munkaterületek sebességkorlátozási szabályait betartva haladjanak el a közutakon munkát végzők mellett. „A kihelyezett jelzések minden esetben szükségesek, még ha az autósok adott esetben nem is látják a munkavégzés minden fázisát. Ugyanis előfordulhatnak váratlan, a munkavégzésből, az adott technológiából adódó, előre nem látható helyzetek, amelyeket ezekkel a jelzésekkel (sebességkorlátozás) tudnak biztosítani.
Utazásuk előtt tájékozódjanak az országos közutakat érintő korlátozásokról és forgalmi helyzetről, az esetleges hosszabb menetidőt ne a munkaterületeken próbálják meg behozni! Néhány száz méternyi munkaterületen másodpercekben mérhető az az idő, amit azzal nyernek, ha gyorsabban hajtanak, viszont minél nagyobb sebességgel közlekednek, hatványozottan nő a baleset valószínűsége.
Belterületi szakaszon 30 kilométer/óra sebességgel egy 1 kilométer hosszú munkaterület mellett körülbelül 2 perc áthaladni, dupla akkora sebesség mellett is maximum 1 percet nyerhetnek.”

Fotó: MW-archív
Statisztikák
- Halálos balesetek száma 2000 óta: 23
- Összetört védelmi berendezések az elmúlt öt évben: 58
- Baleset lehetősége munkavégzés során a leállósávban: 5-10 perc
- Legveszélyesebb útszakasz: M1
- Legtöbb közutas baleset egy évben (2018) : 83