Lesújtó a statisztika

2025.05.21. 10:45

Nyolc ember halt értelmetlen halált ezen az elátkozott szabolcsi útszakaszon

Úgy tűnik, még várnunk kell arra, hogy jelentősen kevesebb baleset történjen az utakon. A vármegyei adatok is lesújtóak, ismét emelkedett a közúti balesetek száma.

Nyolc ember halt értelmetlen halált ezen az elátkozott szabolcsi útszakaszon

A 4-es főút is bekerült a leghalálosabb útszakaszok közé

Fotó: Illusztráció: Bordás Béla

Hiába a rengeteg újságcikk, a hatóságok figyelemfelhívó kampányai, no meg a büntetések, mégsem csökken a balesetek száma Magyarországon. Hírportálunkon is egymást érik a vármegyei útjain történt balesetekről szóló cikkek: rengeteg jó tanácsot igyekszünk adni, felhívjuk a figyelmet az esetleges veszélyekre, olyan kockázatokra, amikre kis odafigyeléssel fel lehet készülni, ezzel is megelőzve a bajt. Az adatok viszont nem hazudnak, és a KSH friss statisztikái szerint nemhogy csökkent volna a közúti balesetek száma 2024-ben, hanem az előző évihez képest még emelkedett is – legalábbis a vármegyei adatokat vizsgálva. Az is megfigyelhető, hogy számos olyan útszakasz van az országban – és persze Szabolcs-Szatmár-Beregben is –, amelyek állandó szereplői a baleseti híradásoknak. A közelmúltban mi is összegyűjtöttük ezeket, a megállapításaink pedig egybecsengenek a vezess.hu cikkével is.

a közúti balesetek számában élen jár a 4-es főút
A 4-es főút a közúti balesetek egyik állandó helyszíne 
Illusztráció: Bordás Béla

Az ezerhez közelít a közúti balesetek száma

A számokban elmerülve egyáltalán nem rózsás a kép. A KSH adatai szerint 2023-ban 849 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében, tavaly viszont 885 – ez közel 10 százalékos emelkedés egyetlen év alatt. A KSH külön nem részletezi a kisebb ütközéseket, koccanásokat – azokkal kiegészítve még megdöbbentőbb lenne a statisztika. A halálos balesetek számában is hiába keresnénk a javulást: míg 2023-ban 23 halálos baleset történt a vármegye útjain, addig tavaly 30, ami mintegy 8 százalékos emelkedést jelent. Továbbgörgetve a listát a súlyos sérüléssel járó balesetek számát is közölte a KSH: 2023-ban 200, 2024-ben viszont 216 súlyos baleset történt, így a fentebb leírtakhoz hasonló, 9 százalékos emelkedésről árulkodik a statisztika.

Jogosan merül fel a kérdés: mi áll a közúti balesetek hátterében? A Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet elemzése alapján megdőlt egy több évtizedes tendencia. 

Tavaly a fő baleseti okok sorrendjében az elsőbbség meg nem adása miatt okozott balesetek száma meghaladta az abszolút és a relatív gyorshajtásra visszavezethető balesetekét.

 Minderre évtizedek óta nem volt példa, de ettől függetlenül a gyorshajtás még mindig a vezető baleseti okok közé sorolható. Az elsőbbség meg nem adása a személyi sérüléssel járó balesetek 32 százalékáért felel, míg a gyorshajtás 27 százalékkal veszi ki a részét a teljes statisztikából.

Két vármegyét érintő út a leghalálosabb szakaszok között

A beszédes – és sajnos lesújtó – adatok mellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy hol történik a legtöbb baleset a vármegyében. A vezess.hu összeállításából kiderült, hogy két, Szabolcs-Szatmár-Bereget érintő út is van a hazai leghalálosabb szakaszok között, ráadásul mindkettő a szomorú „toplista” első öt helyén szerepel. Az egyik az M3-as autópálya, amelynek aszfaltcsíkján tavaly 10 halálos baleset is történt. A másik veszélyes szakasz sem fogja meglepni a vármegyei közlekedőket. Magyarország leghosszabb főútvonala, a 4-es számú főút is befért a top 5-be, csak tavaly 8 halálos baleset történt ezen az útvonalon. Ahogy arról már többször beszámoltunk, a 4-es számú főút a halálos kimenetelű balesetektől eltekintve is szinte állandó szereplője a baleseti híradásoknak. A vármegyei szakasz veszélyeire Bordás Béla városgondnok is felhívta a figyelmet.

– A Debreceni úton, a 4-es számú főút városból kivezető szakaszán gyakoriak a balesetek.

 Számos telephely van azon az útszakaszon, emiatt sokan kanyarodnak balra, és nem biztos, hogy mind a két egyenesen haladó sávban lemondanak az elsőbbségükről a járművezetők.

 Elég egy figyelmetlen sofőr, és máris megtörténik a baj. Ugyanakkor Nyíregyháza külterületén és a várostól távolabb is sok baleset történik a 4-esen, legutóbb május 11-én ütközött össze két személygépkocsi, Császárszállás külterületén. Az ütközés következtében egy ember megsérült. A szakasz veszélyességét mutatja az is, hogy az adatok alapján a 4-es főt minden második kilométerére jutott egy személyi sérüléses baleset 2024-ben.

A szomorú statisztika

  • Míg 2023-ban 23 halálos baleset történt a vármegye útjain, addig tavaly 30, ami mintegy 8 százalékos emelkedést jelent
  • A súlyos sérüléssel járó balesetek számát is közölte a KSH: 2023-ban 200, 2024-ben viszont 216 súlyos baleset történt

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában