Helyi közélet

2008.12.01. 15:47

Mikulások a tereken, s a polcokon Nyíregyházán is

<p>Nyíregyháza - Az elmúlt évek trendje alapján csoki Mikulásból mintegy egymilliárd forintos kiskereskedelmi forgalom várható az idén – állapította meg az egyik piackutató intézet a legutóbbi három év decemberi adatai alapján.</p>

Pénteken este sok millió kisgyerek pucolja majd ki a csizmáját szerte a világon, s ébred másnap reggel izgatottan. Azt nézik majd, mit hozott nekik a Mikulás, csokit kaptak-e vagy netán virgácsot. A legtöbb csizmába édességgel, gyümölcsökkel teli csomagok kerülnek, s egyikből sem hiányozhat a csokimikulás.

Az elmúlt évek trendje alapján csoki Mikulásból mintegy egymilliárd forintos kiskereskedelmi forgalom várható az idén – állapította meg az egyik piackutató intézet a legutóbbi három év decemberi adatai alapján, mi pedig megnéztük, miből is jöhet össze ez az óriási összeg. A legkisebb, 15 grammos csokimikulást 95 forintért lehet megvásárolni, a legdrágábbért, melyez exkluzív jelzővel láttak, el, 2590 forintot kell fizetni. Van 40 grammos 385 forintért, 55 grammos 255-ért, 125 grammosból találtunk 225 forintosat és 895 forintosat is, de utóbbi összegért 200 grammosat is kínálnak az üzletek. Ahol persze minden kapható, mi gyerek szem-szájnak ingere: a csokigolyókat rejtő mikulás alakú fémdoboz a szülők 1290 forintja bánja, a hasonló elven működő, ám papírdobozos változat 780 forintba kerül.

Vannak bögrés mikulások is: a színesre festett, édességgel teli ajándék 1200 forint, a mindenféle jót összeválogató ház vagy csillag alakú papírdobozért 495 vagy 895 forintot kell fizetni. A télapós nyalóka – négy darab – 175 forintba kerül, az elkészített csomagok 150 forinttól 1990 forintig vásárolhatók meg. Az sem mindegy, milyen a csomagolás: a télapócsizma 700 forintnál kezdődik, a valódi zsákra hajazó csomagoló 230 forinttól kapható. Vannak olyan ajándékok is, melyeket valószínűleg azért lehet ilyenkor eladni, mert van bennük valami mikulás-forma: ilyen a télapót formázó kulcstartó, mely a hátizsákjában apró cukorkákat cipel, s ilyen az a műanyag mikulás figura is, mely hasában rejti az édességet – hétszáz forintért.

Széles István számára munkával teli napok jönnek: a nyíregyházi férfi évek óta Mikulásként örvendezteti meg a gyerekeket december 6-án: iskolákban, óvodákban osztja a csomagokat és persze a megszívlelendő jó tanácsokat, de családok is gyakran hívják, hogy tegye emlékezetessé a kicsik kedvelt időszakát.

– Az a legfontosabb, hogy a Mikulás azonnal a gyerekek bizalmába tudjon férkőzni – osztja meg portálunkkal az egyik legfontosabb titkot, s azt mondja, ennek a ruhával együtt kell járnia. Az a gyerek, akit azzal ijesztgettek a szülei, hogy ha rossz lesz, a Mikulás nem hoz neki ajándékot, legtöbbször sírva fakad, ha meglát, de a csodálkozás és az öröm a gyakoribb reakció. Széles Istvántól megtudtuk, hogy sokat változtak a szokások az elmúlt évek, évtizedek alatt: annak idején a gyerekek megelégedtek a csokimikulással, és a csomaggal, ma már nem egy helyen tíz–tizenöt ajándékot is kap a gyerek, ami a Mikulás szerint többet árt, mint használ. Ennek a napnak az örömről, a meglepetésről kell szólnia, ennek pedig fontos „kelléke” maga a Mikulás, akivel ezekben a napokban gyakran találkozhatnak a kicsik és nagyok a Kossuth téren, amint apró ajándékot osztogat.

TÉNYEK

Az üreges csokoládék november-januári forgalmának több mint nyolcvan százalékát a Mikulás forma teszi ki.

A csomagok közül legkedveltebb az, amely az édesség mellett játékot is tartalmaz, ez az eladott mennyiségbõl 45 százalékkal részesedett a legutóbbi szezonban.

Az adventi kalendárium a forgalom 44 százalékát, míg a speciális édességcsomagok a 11 százalékát tették ki.

Az ünnepi édességek közt a tejcsokoládé a legelterjedtebb alapanyag, részaránya 53 százalék, míg a nugáté 42 százalék.

A vegyes és az étcsokoládé részaránya egyaránt 2-3 százalék között mozog.

A felmérés szerint a decemberi szezonális édességek fõ beszerzési forrása egyre inkább a hipermarket: értékben és mennyiségben is 57 százalék jutott rá a legutóbbi szezonban.

A hagyományos, 400 négyzetméternél kisebb üzletek 18 százalékkal, a szupermarketet és diszkontot egyesítõ 400-2.500 négyzetméteres üzletek 25 százalékkal részesedtek az eladásokból.

Kapcsolódó cikkek:

- Száraz Ancsa -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában