Helyi közélet

2009.07.08. 11:41

Változik a járművezető-oktatás – de kinek?

<p>&#214;tsz&#246;r&#246;s&#233;re emeln&#233;k a<br /> jelenlegi KRESZ vizsgad&#237;jakat egy &#337;szt&#337;l<br /> bevezet&#233;sre ker&#252;l&#337; tervezet szerint. Abban<br /> mindenki egyet&#233;rt, hogy a<br /> j&#225;rm&#369;vezet&#337;-oktat&#225;sban<br /> v&#225;ltoz&#225;sokra lenne sz&#252;ks&#233;g, de a<br /> szakemberek &#243;vatoskodnak, az oktat&#243;k<br /> bizalmatlanok, a tanul&#243;k pedig magasr&#243;l<br /> tesznek az eg&#233;szre...</p>

Örökzöld téma a

közlekedési morál

elkeserítő helyzete. Sajnos a

változások is igen lassúnak

látszanak, ráadásul azt az

illetékesek sem tudják megmondani, hogy a

javuló tendencia az oktatás

színvonalának vagy az objektív

felelősség bevezetésének

köszönhető-e.

A rendőrség által

nyilvántartott statisztikákból az

is kiderül, hogy a friss

jogosítvánnyal (0-5 éves)

vezetők 25 százalékkal több

balesetet okoznak, mint a gyakorlottabb

sofőrök. Ezeken - és a

halálozási statisztikákon is

- kíván javítani a

Nemzeti Közlekedési

Hatóság (NKH) az

ősztől bevezetendő

autóvezetés-oktatás

változtatásaival. A

módosítások nem csak a

diákok, hanem az oktatók

képzésére is vonatkoznak, melynek

egy pontja már az új rendszer szerint

működik. Korábban a

szakoktatók száz

órás tanfolyam keretében

sajátíthatták el a

járművezetők

tanításának

elméletét, ezt a képzési

óraszámot emelték 460-ra. A

képzési minőség

javulását azzal is szeretnék

elérni az NKH szakemberei, hogy a Budapesti

Műszaki Egyetem által felügyelt

öt felsőoktatási

intézményben szerezhetnék meg a

minősítést a

járművezetést

oktatók.

Százezer alatt nincs

minőségi oktatás?

Jelentős változások

várhatók a

jogosítványszerzés

körülményeiben is, hiszen abban

mindenki egyet ért – legyen az a

közlekedési hatóság, egy

oktató, vagy akár egy egyszerű

közlekedő -, hogy a közlekedési

kultúrának komoly

változáson kell átesnie. Az egyik

legfontosabb a dolgok anyagi vonzatát

érinti: 100-120.000 forinttól

olcsóbban nem lehet megúszni a

jogosítvány megszerzését

– közölte Érsek

István, az NKH képzési

és vizsgáztatási

főosztályának vezetője.

- Egy átlagos vezetési órán

nagyjából két és fél

liter üzemanyagot fogyaszt egy autó.

Már csak ez az összeg majd’ ezer

forint, és akkor még nem számoltuk

az autó kopását és az

oktató bérét – tudtuk meg

Lengyel Zoltántól, az

egyik nyíregyházi

autósiskola tulajdonosától.

Emiatt történhet meg az, hogy egyes

autósiskolák diákjai csak

20-25 percet vezetnek a kötelező ötven

helyett, rajtuk spórolják meg a hasznot.

Ennek kiküszöbölésére az

oktamétert tervezik bevezetni, mely pontosan

rögzítené az oktatásra

fordított időt. A szakértők

és a szakmabeliek is egyetértenek

abbanal, hogy a jelenlegi képzés

elavult, gyakorlatilag a nyolcvanas évek

szintjén rekedt. Gondoljunk csak a műszaki

ismeretekre: közel harminc éves tananyagot

kell megtanulniuk a diákoknak. Elég, ha

csak az izzócserét említeük,

amit, bár nem kell bemutatni vizsgán, de

elméletben végre kell tudni hajtani.

Ötszörösére

emelnék a pótvizsga

díját!

Egyre kevesebb az olyan autó, melyeken ezt a

műveletet végre lehet hajtani. Van olyan

típus, amelynek ki kell venni az

akkumulátorát, hogy hozzá lehessen

férni a kiégett izzóhoz. Sőt,

akad olyan is, melynek a

lökhárítóját és

a lámpáit is ki kell szerelni a

cseréhez. Fontos részlet, hogy a

jelenlegi 3660 Forintos vizsgadíjat keveslik a

tervezetet írók. Az összeg

módosítását azzal

magyarázzák, hogy az túl alacsony,

így nem tanulnak a diákok, hiszen

„nem nagy pénz, legfeljebb megyünk

megint” – gondolják a

nebulók. A kívánatos

vizsgadíjnak a jelenlegi

ötszörösét tartanák a

szakértők. A jelenleg a jogsi

megszerzéséért küzdő

diákok véleményét is

megkérdeztük, de egyikük sem hallott

még a tervezett

változtatásokról. Ennél

azonban szomorúbb, hogy nem is nagyon

érdekelte őket a téma. Valahol

érthető is, hiszen nekik az az

érdekük, hogy minél hamarabb

és minél olcsóbban

kaphassák kezükbe a vezetői

engedélyüket.

A későbbiekben a gyakorlati oktatás

is nagyobb hangsúlyt kapna a

közlekedési hatóság tervei

szerint. Sokan szeretnék, ha a tanulók

egy vezetéstechnikai

pályán is eltöltenének

legalább három órát, ahol

megtanulhatnák a

vészfékezés módját,

megismerkedhetnének az autó mechanikus

tapadásának határaival,

ezáltal pedig azzal is, miként kell

cselekedni akkor, ha már megcsúszott az

autó. A hatóság emberei a

bevezetés lehetőségét

még vizsgálják, így sajnos

kimaradhat a tananyagból.  

Nincs egyetértés a

részletekben!

Az NKH munkatársai ellenérvként

azt hozzák fel, hogy a tanulók

felbátorodhatnának a megszerzett

tudás birtokában.  

A témával kapcsolatban szinte alig

találunk olyan pontot, amellyel a szakemberek

és az autósiskolák is

egyetértenének. Ennek legjobb

példája, hogy az általunk

megkérdezett oktatóknak sem

egységes a véleménye. Egyikük

szerint gyökeres változásokra van

szükség, akár a

vezetéstechnikai részt

vizsgáljuk, akár a vezetési

óraszámot tekintve, amelyet 40

órára szándékoznak

fölemelni. A másik megkérdezett

viszont úgy nyilatkozott, hogy

láthatóan fejlődik a

közlekedési kultúra, nem

szükségesek a változások.

A kiírt óraszám emelése sem

szükséges, hiszen plusz

órákat így is lehet venni, ha

pedig megbukik a diák, akkor is vesz még

további órákat. A

módosítások egy része

tehát még változhat, az azonban

biztosnak tűnik, hogy előbb vagy utóbb

bevezetik a rendszert, hiszen a Nemzeti

Közlekedési Hatóság

és az autósiskolák

érdekképviseletei is egyetértenek

abban, hogy a közlekedési kultúra

javításának egyik legfontosabb

mozzanata a

járművezető-képzés

módosítása.

Kapcsolódó hírek:

jogosítvány nélkül

Nyíregyházán

  • Rendszám a quadra,

  • jogosítvány a mopedautóra

  • Egy egész család halt meg

  • a 35-ös úton

     

    -A. Norbert-

    Ezek is érdekelhetik