2009.07.08. 11:41
Változik a járművezető-oktatás – de kinek?
<p>Ötszörösére emelnék a<br /> jelenlegi KRESZ vizsgadíjakat egy ősztől<br /> bevezetésre kerülő tervezet szerint. Abban<br /> mindenki egyetért, hogy a<br /> járművezető-oktatásban<br /> változásokra lenne szükség, de a<br /> szakemberek óvatoskodnak, az oktatók<br /> bizalmatlanok, a tanulók pedig magasról<br /> tesznek az egészre...</p>
Örökzöld téma a
közlekedési morál
elkeserítő helyzete. Sajnos a
változások is igen lassúnak
látszanak, ráadásul azt az
illetékesek sem tudják megmondani, hogy a
javuló tendencia az oktatás
színvonalának vagy az objektív
felelősség bevezetésének
köszönhető-e.
A rendőrség által
nyilvántartott statisztikákból az
is kiderül, hogy a friss
jogosítvánnyal (0-5 éves)
vezetők 25 százalékkal több
balesetet okoznak, mint a gyakorlottabb
sofőrök. Ezeken - és a
halálozási statisztikákon is
- kíván javítani a
Nemzeti Közlekedési
Hatóság (NKH) az
ősztől bevezetendő
autóvezetés-oktatás
változtatásaival. A
módosítások nem csak a
diákok, hanem az oktatók
képzésére is vonatkoznak, melynek
egy pontja már az új rendszer szerint
működik. Korábban a
szakoktatók száz
órás tanfolyam keretében
sajátíthatták el a
járművezetők
tanításának
elméletét, ezt a képzési
óraszámot emelték 460-ra. A
képzési minőség
javulását azzal is szeretnék
elérni az NKH szakemberei, hogy a Budapesti
Műszaki Egyetem által felügyelt
öt felsőoktatási
intézményben szerezhetnék meg a
minősítést a
járművezetést
oktatók.
Százezer alatt nincs
minőségi oktatás?
Jelentős változások
várhatók a
jogosítványszerzés
körülményeiben is, hiszen abban
mindenki egyet ért – legyen az a
közlekedési hatóság, egy
oktató, vagy akár egy egyszerű
közlekedő -, hogy a közlekedési
kultúrának komoly
változáson kell átesnie. Az egyik
legfontosabb a dolgok anyagi vonzatát
érinti: 100-120.000 forinttól
olcsóbban nem lehet megúszni a
jogosítvány megszerzését
– közölte Érsek
István, az NKH képzési
és vizsgáztatási
főosztályának vezetője.
- Egy átlagos vezetési órán
nagyjából két és fél
liter üzemanyagot fogyaszt egy autó.
Már csak ez az összeg majd’ ezer
forint, és akkor még nem számoltuk
az autó kopását és az
oktató bérét – tudtuk meg
Lengyel Zoltántól, az
egyik nyíregyházi
autósiskola tulajdonosától.
Emiatt történhet meg az, hogy egyes
autósiskolák diákjai csak
20-25 percet vezetnek a kötelező ötven
helyett, rajtuk spórolják meg a hasznot.
Ennek kiküszöbölésére az
oktamétert tervezik bevezetni, mely pontosan
rögzítené az oktatásra
fordított időt. A szakértők
és a szakmabeliek is egyetértenek
abbanal, hogy a jelenlegi képzés
elavult, gyakorlatilag a nyolcvanas évek
szintjén rekedt. Gondoljunk csak a műszaki
ismeretekre: közel harminc éves tananyagot
kell megtanulniuk a diákoknak. Elég, ha
csak az izzócserét említeük,
amit, bár nem kell bemutatni vizsgán, de
elméletben végre kell tudni hajtani.
Ötszörösére
emelnék a pótvizsga
díját!
Egyre kevesebb az olyan autó, melyeken ezt a
műveletet végre lehet hajtani. Van olyan
típus, amelynek ki kell venni az
akkumulátorát, hogy hozzá lehessen
férni a kiégett izzóhoz. Sőt,
akad olyan is, melynek a
lökhárítóját és
a lámpáit is ki kell szerelni a
cseréhez. Fontos részlet, hogy a
jelenlegi 3660 Forintos vizsgadíjat keveslik a
tervezetet írók. Az összeg
módosítását azzal
magyarázzák, hogy az túl alacsony,
így nem tanulnak a diákok, hiszen
„nem nagy pénz, legfeljebb megyünk
megint” – gondolják a
nebulók. A kívánatos
vizsgadíjnak a jelenlegi
ötszörösét tartanák a
szakértők. A jelenleg a jogsi
megszerzéséért küzdő
diákok véleményét is
megkérdeztük, de egyikük sem hallott
még a tervezett
változtatásokról. Ennél
azonban szomorúbb, hogy nem is nagyon
érdekelte őket a téma. Valahol
érthető is, hiszen nekik az az
érdekük, hogy minél hamarabb
és minél olcsóbban
kaphassák kezükbe a vezetői
engedélyüket.
A későbbiekben a gyakorlati oktatás
is nagyobb hangsúlyt kapna a
közlekedési hatóság tervei
szerint. Sokan szeretnék, ha a tanulók
egy vezetéstechnikai
pályán is eltöltenének
legalább három órát, ahol
megtanulhatnák a
vészfékezés módját,
megismerkedhetnének az autó mechanikus
tapadásának határaival,
ezáltal pedig azzal is, miként kell
cselekedni akkor, ha már megcsúszott az
autó. A hatóság emberei a
bevezetés lehetőségét
még vizsgálják, így sajnos
kimaradhat a tananyagból.
Nincs egyetértés a
részletekben!
Az NKH munkatársai ellenérvként
azt hozzák fel, hogy a tanulók
felbátorodhatnának a megszerzett
tudás birtokában.
A témával kapcsolatban szinte alig
találunk olyan pontot, amellyel a szakemberek
és az autósiskolák is
egyetértenének. Ennek legjobb
példája, hogy az általunk
megkérdezett oktatóknak sem
egységes a véleménye. Egyikük
szerint gyökeres változásokra van
szükség, akár a
vezetéstechnikai részt
vizsgáljuk, akár a vezetési
óraszámot tekintve, amelyet 40
órára szándékoznak
fölemelni. A másik megkérdezett
viszont úgy nyilatkozott, hogy
láthatóan fejlődik a
közlekedési kultúra, nem
szükségesek a változások.
A kiírt óraszám emelése sem
szükséges, hiszen plusz
órákat így is lehet venni, ha
pedig megbukik a diák, akkor is vesz még
további órákat. A
módosítások egy része
tehát még változhat, az azonban
biztosnak tűnik, hogy előbb vagy utóbb
bevezetik a rendszert, hiszen a Nemzeti
Közlekedési Hatóság
és az autósiskolák
érdekképviseletei is egyetértenek
abban, hogy a közlekedési kultúra
javításának egyik legfontosabb
mozzanata a
járművezető-képzés
módosítása.
jogosítvány nélkül
Nyíregyházán
jogosítvány a mopedautóra
-A. Norbert-