Helyi közélet

2011.07.28. 17:09

Ártatlan fogyasztók meghurcolása ellen

Nyíregyháza, Debrecen - Többen panaszkodtak arra, hogy már a vizsgálat előtt közölték velük, hogy mágnesezték az órát, és mindezt egy egyszerű, mérőóra burkolatán található karcolásra alapozták.

Nyíregyháza, Debrecen - Többen panaszkodtak arra, hogy már a vizsgálat előtt közölték velük, hogy mágnesezték az órát, és mindezt egy egyszerű, mérőóra burkolatán található karcolásra alapozták. Visszatérő eleme a fogyasztói panaszoknak, hogy a szerelők különböző indokokkal (pl. adategyeztetés céljából szükséges papírok) kiküldik a fogyasztót abból a helyiségből, ahol az óra fel van szerelve, illetve azt is többen említették, hogy a szerelők kiviszik az autójukhoz egy rövid időre az órát, majd visszahozzák. Ez egyértelműen szabálytalan eljárás.

Rosszhiszemű eljárás áldozatai

Tekintettel arra, hogy a jelenlegi jogszabályi háttér és szolgáltatói üzletszabályzat nem zárja ki az ártatlan fogyasztók megvádolásának lehetőségét, engedtessék meg egy másik irányú feltevés: ha a szabálytalan vételezésre utaló bármilyen apró jel észlelésében és jegyzőkönyvi rögzítésében anyagilag érdekeltek a szolgáltató munkatársai, akkor sajnos nem lehet kizárni azt sem, hogy a fogyasztók  esetlegesen rosszhiszemű eljárás áldozatává válhatnak.

A FOME elítéli a szerződésszegő gázvételezést, illetve a mérőműszerek befolyásolásának minden formáját, azt a tisztességes fogyasztók és a szolgáltató elleni súlyos, elítélendő magatartásnak tekinti. Ugyanakkor meggyőződésünk, hogy a hatályos jogi háttér és szolgáltatói gyakorlat alkalmas az ártatlan fogyasztók „meghurcolására”. A szolgáltató megrendelésére készült szakértői vélemény azonban „perdöntő”, a szolgáltató nem hatóság, és a fogyasztónak van lehetősége jogorvoslatra. Azt javasoljuk, hogy akik nem lopták a gázt, így nem értenek egyet a szolgáltató kötbérkövetelésével, keressék fel tanácsadó irodánkat, illetve forduljanak bírósághoz az ügy mielőbbi tisztázása céljából.

A FOME tanácsai

A FOME azt tanácsolja, hogy a fogyasztók csak előzetes egyeztetés után engedjék otthonukba a szolgáltató munkatársait, és rövid időre sem hagyják magukra őket. Az ellenőrzést végző nem intézhet a felhasználó felé olyan kérést, amely az ellenőrzés helyszínének elhagyását irányul. Az ellenőrzés eredményét minden esetben írásban kell rögzíteni (jegyzőkönyv, munkalap, stb.).

A fogyasztó jogosult a jegyzőkönyvben feltüntetni az ellenőrzéssel, illetve annak körülményeivel, és  eredményével kapcsolatos véleményét.

Ha az ellenőrzést végző szerződésszegést, vagy annak alapos gyanúját állapítják meg, arról videofelvételt vagy fényképet kell készíteni olyan módon, hogy az alkalmas legyen a jegyzőkönyvben rögzített tények bizonyítására.

dr. Morvai Gábor, jogász

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában