Helyi közélet

2012.01.19. 18:32

Immár minden esetben kötelező az energetikai tanúsítvány

Nyíregyháza - 2012. január elsejétől azon személyeknek, akik el akarják adni ingatlanukat, illetve hosszú távon bérbe adnák, kötelező energiatanúsítványt készíttetniük az épületről.

Nyíregyháza - 2012. január elsejétől azon személyeknek, akik el akarják adni ingatlanukat, illetve hosszú távon bérbe adnák, kötelező energiatanúsítványt készíttetniük az épületről.Az új építésű ingatlanokról már 2009. januárja óta kötelező készíttetni energiatanúsítványt, míg 2012. január elsejétől a már felépült épületekről is kötelező, amennyiben azokat tartós bérletbe akarják kiadni, vagy értékesíteni szeretnék. Ez a tanúsítvány 10 éves időtartamra szól, és az épület energetikai minőségét értékeli.

Osztályokba sorolnak

A tanúsítvány beszerzéséről és annak folyamatáról Tar Flórián épületenergetikai tanusító, azaz egy vérbeli szakértő beszélt lapunknak.

– A tanúsítás az épület tényleges energiafelhasználását hasonlítja egy ugyanolyan alakú, méretű és rendeltetésű - a követelményeknek megfelelő - épület energiafogyasztásához. Ehhez viszonyítva sorolja az „A+”-tól „I”-ig terjedő minőségi osztályba, és tesz javaslatot az esetleges korszerűsítésére ha az nem éri el a „C” minőségi osztályt.

A tanúsítvány elkészíthető az egész épületre, de természetesen egy lakás (albérletre) egységre is. A tanúsítványban üzemeltetési, illetve korszerűsítési tanácsokat is adnak a tulajdonosoknak, amelyek megvalósításával csökkenhető az energiafogyasztás és csökkenhető a rezsiköltség. A tulajdonos érdeke, hogy elkészíttesse a tanúsítványt, hiszen az energiatakarékos épület növeli az ingatlan értékét. A megszerzett tanúsítvány 10 évig érvényes. 2012. január 01-től kötelező minden meglévő épület és lakás eladásakor vagy bérbe adásakor is az energiatanúsítvány elkészítése, az illetékes földhivatal kéri a bejegyzéshez – meséli a szakember.

Csak szakember végezheti

A tanúsítás speciális vizsgálatot igényel, kiadását felsőfokú végzettséggel rendelkező személyek végezhetik. A tanúsítókról névjegyzéket vezet a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara, ezek honlapján megtalálható a tanúsítással foglalkozó szakemberek listája.

Ingatlanos szemmel

Boczákné Radvánszki Erzsébet az ingatlanosok oldaláról számolt be az energetikai tanúsítvánnyal kapcsolatos eddigi tapasztalatokról. – Jelenleg egy bérbeadásunk van folyamatban, de megmondom őszintén még nem találkoztunk ezzel a tanúsítvánnyal, de nyilván az idő előrehaladtával ez majd változik, hiszen kötelező lett az elkészítése.

Egyelőre csak az érzéseimről tudok beszélni. Lakáskiadás esetén felesleges adminisztrációs teher és kiadás ez a dolog, azzal sem vagyunk teljesen tisztában, hogy az ezzel kapcsolatos terheket ki állja. Félő, hogy sokan emiatt feketén fogják majd kiadni a lakásukat, azaz nem teszik hivatalossá, csak hogy az energetikai tanúsítvány költségei még ne növeljék a kiadásokat – tette hozzá az egyik nyíregyházi ingatlaniroda vezetője.

A felmerülő költségek

A tanúsítvány elkészítésének költsége a tulajdonos(oka)t terheli, amelynek mértéke: az építtető, illetve a tulajdonos biztosítja a tanúsítás elvégzéséhez szükséges dokumentumokat, számlákat, a szükség szerinti mérések, ellenőrzések elvégzésének helyszíni feltételeit. Az ingatlan eladásakor bevételcsökkentő tényező, vagyis költségként elszámolható. Az elkészítés költségei: (kiszállás, felmérés, tanúsítvány kiállítása ) új építés esetén bruttó 30.000.- ft-tól, meglévő épület esetén pedig bruttó 39.000.- ft-tól kezdődik.

- KM -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában