Helyi közélet

2013.03.26. 09:29

Igazi oázis Kelet-Magyarországon

Biri – Ebédeltetek már? – kérdezte az bölcsisek és ovisok alkotta Katica csoport apróságaitól Balog Zoltán, majd érdeklődve figyelte a rajzlapon szárnyaló pillangókat, a kockákból magasodó épületet.

Biri – Ebédeltetek már? – kérdezte az bölcsisek és ovisok alkotta Katica csoport apróságaitól Balog Zoltán, majd érdeklődve figyelte a rajzlapon szárnyaló pillangókat, a kockákból magasodó épületet. A harmadikosok épp az igék helyesírását gyakorolták, amikor az Emberi Erőforrások Minisztériumának első embere a terembe lépett, a hetedikeseknél pedig egy interaktív magyar órába pillanthatott be a miniszter a Dankó Pista Egységes Bölcsőde-Óvoda, Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégiumban. A látogatás célja az volt, hogy az átalakuló magyar közoktatási rendszerben, a korábban más keretek között működő, alapítványi és magániskolák (ilyen a Dankó Pista is), hogyan tudnak tovább működni, erre pedig pozitív példa a Biriben létrehozott intézmény-komplexum, ahol a bölcsődétől a középiskolán át a felnőttképzésig tart az integrált oktatás és felzárkóztatás.

Út a munka világához

Almássy Lászlóné Nagykállóban tanított, s fogalmazódott meg benne, hogy a hátrányos helyzetű gyerekekkel kiemelten kell foglalkozni, így lesz esélyük sikeres felnőttekké válni.

– Felkaroltuk őket és 2004-ben 120 gyerekkel indultuk Biriben – elevenítette fel a múltat Almássy Lászlóné, s ma már több mint 1400 diákja és felnőtt tanulója van az intézménynek a megye minden részéről (sőt Budapestről és Szolnokról is), de elsősorban a nyírbátori kistérség településeiről. Az elmúlt 9 év az alapítókat igazolta. A miniszter országosan is példaértékűnek és támogatásra méltónak nevezte azt a programot, amit az ország egyik leghátrányosabb kistérségének egy aprócska falujában megvalósítottak.

– Itt ahol a hátrányos helyzetű tanulók 80 százaléka roma családokból érkezik különösen szükség van arra, hogy már a bölcsődétől a középiskoláig a gyerekek jó oktatásban részesüljenek és a felzárkózásukhoz is hozzájáruljanak – fogalmazott Balog Zoltán és hozzátette: sok olyan programot indítottak, amelynek ehhez nyújtanak támogatást. Kiemelte a Híd I. és II. programot, míg az első a nyolc osztályt már befejező, de szakképzésben részt nem vevő fiatalokat segíti, addig a második a nyolc osztályt be sem fejezetteket juttatja el a szakképzésig, esélyt adva arra, hogy bekerüljenek a munka világába.

– Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a szegénység vagy a hátrányos helyzet önmagában ne jelentsen akadályt abban, hogy valaki bejusson a főiskolára vagy az egyetemre – fogalmazott Balog Zoltán. Négymilliárd forintos program segíti, hogy a középiskolák felzárkóztató foglalkozásokat szervezzenek, 30 milliárdot pedig a főiskolák, egyetemek oszthatnak el a hallgatóik között szociális ösztöndíjként.

Tovább lépni, többre jutni

A szakiskola fodrász tanulóinak keze alatt simultak a tincsek, a szakács tanműhelyben palacsinta sült, a leendő bolti eladók a banki átutalás kitöltésének rejtelmeivel ismerkedtek a miniszteri óralátogatáskor.

– Példaértékű a működés. Látva a diákok aktivitását, nyitottságát, örömét, a roma és nem roma gyerekek közötti összhangot nyugodtan kijelenthetem: a Dankó Pista intézmény igazi oázis Kelet-Magyarországon – összegzett a miniszter.

– Egy kitörési pontja van a gyerekeknek, ez pedig az oktatás – ezt már Almássy Katalin, az iskola igazgatója (és Biri polgármestere) mondta. – Az integráció és felzárkóztató programunk meghozta az eredményét, az érettségizett diákjaink továbbtanulnak, a szakiskolások pedig visszatérnek, hogy leérettségizzenek. Mindannyian tovább akarnak lépni, többre jutni. Ha pedig megkapjuk a Híd I. és II. programban is részt vehetünk, akkor egy sikeres jövő áll előttünk – mondta az igazgató. – Minden támogatást megadunk ahhoz, hogy a modell-értékű intézmény továbbra is a felemelkedés lehetőségét megadhassa a diákoknak – mondta dr. Vinnai Győző megyei kormánymegbízott, a Híd II. programban való részvételről már az egyeztetések is megkezdődtek.

Összetartó közösség

– Nagyon szeretek idejárni – jelentette ki a Biriben élő Nagy Adrienn, aki öt éve diákja a Dankónak. A tizenegyedikes, rendvédelmi osztályba járó lány azt mondja, itt tanuló és tanuló között nincs különbség. Összetartó osztályok vannak, ahol együtt örülnek a sikereknek, toleránsak és elfogadóak egymással.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában