Helyi közélet

2015.05.24. 16:06

Lovas hagyományok újraélesztése Kisvárdán

Kisvárda - Így lesz halódóvá egy Kisvárdának hazai és nemzetközi sikereket, s hírnevet hozó, a hetvenes évektől mintegy három évtizeden keresztül lovas pályából, s létesítményeiből már csak múló emlékezet.

Kisvárda - Így lesz halódóvá egy Kisvárdának hazai és nemzetközi sikereket, s hírnevet hozó, a hetvenes évektől mintegy három évtizeden keresztül lovas pályából, s létesítményeiből már csak múló emlékezet.

Aki Kisvárdáról Cigánd–Dombrád irányába közlekedik, vagy éppen Kisvárdára tart, a 4. sz. főút körforgalma előtt a HÁDA KFT új üzemcsarnokának szomszédságában méteres fűvel–gazzal benőtt több mintegy háromhektáros terület gondozatlansága hívja fel magára a figyelmet. Ennek már nyolc éve, hogy a város eladta a lovas pályát azzal a céllal, hogy ott üzletlánc épül. Azóta nem történik semmi. Információink szerint a 240/70 és a 71 es helyrajzi szám alatt van a lovas pálya mintegy hat hektáros területe, melyből három hektáros területet a Top–Shop cég (1133. Budapest Árbóc út 6) vásárolta meg s jelenleg a Kisvárdai Ingatlanfejlesztő Kft. tulajdonát képezi. A volt lovas pálya és területe az óta is gondozatlan. A bírói tribün és a közönséget kiszolgáló lelátó mögötti terület –a gyakorlópálya területe 4683 négyzetméter, az Önkormányzat tulajdona a 204/71 helyrajzszám szerint.

Történet, az álom megvalósulása

Czap Sándor, aki a Szmrecsányi birtokról indult el, ahol tizenkét évesen kezdett el dolgozni lovászfiúként. Életében jelentős sikereket ért el a lovassportban. 1950–ben Sóstón megrendezett fogathajtó versenyen valamint a 100 kim–es síklovaglásban is első lett. Orosházán megrendezett díjugrató országos bajnokságon érte el legnagyobb sikerét, országos bajnok lett. Élete visszahozta Kisvárdára 1957–ben s hozzálátott élete álmának megvalósításához a lovassport megteremtéséhez, a lovas pálya építéséhez. A hatvanas évek végén hozzálátott álma megvalósításához. De már ez időben is kedvelt hely volt Kisvárda, a Német, Osztrák, Lengyel s más országok lovakat szerető turistáinak, a határlovaglása a Tisza mentén. A kisvárdai lovas iskola hosszú időn keresztül a környék lovas turizmusának központja volt. Főleg, német, osztrák, holland lovasok ismerhették meg a Felső–Szabolcsi táj szépségeit, értékeit a több napos lavasturák alatt. De szerveztek külföldiek részére tereplovaglást akác és almafa virágzáskor, s más alkalommal a növekvő igények szerint, a Budapest Tourist szervezésében.

Lovas pálya összefogásból

A pályaépítési munkában a város, s akkori vezetői, a Nyírtassi Állami Gazdaság vezetése segítette. Nagy része volt a nemzetközi minősítésnek is megfelelő pálya megépítésében az akkor a társadalmi munkaszervezésért felelős Kovács Lászlónak. Kitartó munkájával létrejött egy országos csoda, amikor 1973. szeptember 1–én felavatták a korszerű, lelátóval, bírói épülettel, a szükséges létesítményekkel, a korszerű lovas pályát. Akkor egyedüli volt az országban, hogy a pályát mintegy méteres magasságban körülvevő csőrendszerrel oldották meg a locsolást. A pálya akkori értéke 2.3 millió forint volt, amelyből a társadalmi munka értéke több mint kétmillió forint. Ekkor már kezdetét vette a több mint tíz éven át tartó lovasverseny sikersorozat. A hazai sikereket elért tanítványok közül csak néhány név, Bertók Ildikó, Makai Béla, Vertess Sándor, Györkényi András, Hutás István, ifj. Czap Sándor, Bertók Béla, Juhász Levente, Maklári Tivadar, Fekete István, Zborai Károly, és mások. A nyolcvanas évek közepéig rendszeres résztvevői voltak a Presovban megrendezett Dukla–kupa versenyei. Sikereket értek el a Hortobágyi Nemzetközi Lovas napokon. Az eredményes munkában segítőtársa volt Czap István, kollégája, munkatársa a lovas iskola dolgozója. A nyolcvanas évek elején ment nyugdíjba. Azt követően szomorúan vette tudomásul a kilencvenes években a létesítmény pusztulását. Örült, amikor még látta Sanyi bácsi, hogy újra beindult az élet a lovas pályán, s látta 1998–ban, hogy hogyan veszi az akadályokat a ló és lovasa. A létesítmény, a nemzetközileg is elismert díjugrató és fogathajtó lovas pálya mára már tönkrement. A legutolsó lovas és fogathajtó verseny és bemutató 2007 májusában volt. S ezt követően 300 millióért adta el a város a lovas pálya területét, mellyel még dicsekedtek is, hogy földterületet ilyen értékben még nem került eladásra Kisvárdán.

A lovas turizmus újraélesztése

Ma a különböző lehetőségekkel élve több helyen, Dögében az AMEKO, Ajakon a Mózes Lovas park, de lehetne sorolni, de lehetne sorolni a mándoki Tiszakönyök Haditorna Egyesület íjászait és lovasait. Kisvárdán ma is vannak lovasok, akik alkalmanként részt vesznek különböző rendezvényeken. Ők a folytatói a hatvanas években, több évtizedes kihagyást követően– elkezdődött országos hírnevet szerző Kisvárdai lovas sportnak. Ma már több lehetőség is kínálkozik a hagyományok folytatásának, hiszen a lovas turizmus fejlesztésére különböző pályázatokkal meglehetne teremteni, újra éleszteni a lovas életet. Fogadóház, istálló, karámok, a lovagló pálya felújítása, fedett lovarda, s más szükséges létesítmények megépítésével, a lovas oktatás újraélesztésével, képzések, rendezvények lebonyolításával, az óvodások és iskolások tehetséggondozása, a versenyzők kinevelése mellett visszatérhetne az élet a ma teljesen elhanyagolt pálya területén.

A lovas turizmus egyre népszerűbb és egy többrétű szolgáltatást nyújtó lehetőség. Az ide látogatóknak a vidék szépségeinek bemutatása, lovakkal, lovas fogatokkal való bebarangolása vinné hírét, Felső–Szabolcs szépségeinek, történelmi értékeinek s kulturális örökségének. Ebben a környezetben a szabadidő, kulturális–, sport valamint egészség megőrzésre alkalmas programok kínálatával újra hírnevet lehetne szerezni Kisvárdának.

- Vincze Péter -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában