2015.06.09. 10:54
Egy szimbólummal ismét kevesebb…
Nyíregyháza, Sóstó - Túl sokba kerülne a működtetés, felújításra szorulna a pálya és a járműpark is, a kihasználtság alacsony lenne.
Nyíregyháza, Sóstó - Túl sokba kerülne a működtetés, felújításra szorulna a pálya és a járműpark is, a kihasználtság alacsony lenne.
Korábban felmerült a kisvasút újraindításának kérdése, így kíváncsiak voltunk arra, hogy áll most az ügy, az önkormányzat tervei között szerepel-e, hogy Sóstóig közlekedtesse a vonatot.
– A keskeny nyomközű vasút az állam tulajdona, a kezelői jogkört a MÁV Zrt. gyakorolja. A gazdaságtalan üzemeltetés miatt 2009-ben a MÁV leállította a forgalmat, és 2010-ben nyilatkozott is arról, hogy nem gazdaságos az üzemeltetése. A nyilatkozatot a minisztérium elfogadta, és a továbbiakban nem rendelte meg a személyszállítási közszolgáltatást – tájékoztatta szerkesztőségünket a polgármesteri hivatal főépítészi osztálya, ahol felelevenítették: a közgyűlés 2010. március 29-én határozott arról, hogy a Nyírvidéki Kisvasútnak a vasútállomás és Sóstógyógyfürdő közötti újraindításáról egyeztessenek a szaktárcával és a MÁV Pályavasúti Üzletágával.
Költségek, problémák
A MÁV ajánlata négy hónapos időszakra, napi öt vonatpár közlekedtetésével számolva havonta 9,8 millió forintos (+ÁFA) költséget tartalmazott. Ez az összeg meghaladta az önkormányzat lehetőségeit, így az újraindítást a 2010. május 27-ei közgyűlésén nem javasolták.
A városi és elővárosi közösségi közlekedési rendszer és intermodális csomópont fejlesztése projekt keretében az önkormányzat megalapozó tanulmányt, majd részletes megvalósíthatósági tanulmányt készíttetett, melyekben a kisvasút újraindítását is megvizsgálták. Ebből kiderül, hogy a magas üzemeltetési költségeken kívül a felújításra szoruló vasúti pálya, az elavult és rossz állapotú járműpark is az újraindítás gátló tényezői. Probléma az is, hogy a vasúti nyomvonal környezetében – Sóstó kivételével – nincsenek jelentős turisztikai látnivalók, a környék nevezetességei pedig közúton is megközelíthetőek, emiatt a kihasználtság rendkívül alacsony – írták.
- Cservenyák Katalin -
A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország június 9-i számában.
Levegőbe emeltek két keskeny nyomtávú nyitott vasúti kocsit a szakemberek csütörtök délelőtt Nyíregyházán, ugyanis a járművek a Balaton mellé kerülnek, ahol felújítás után menetrend szerinti járatként üzemelnek tovább gyermekvasúti hálózatban. tovább »