Helyi közélet

2015.07.14. 12:39

Korok, tárgyak, régmúlt események meséi a záhonyi iskolásoknak

Záhony - A Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és AMI az év elején „Korok, tárgyak, történetek” címmel készített sikeres pályázatot az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt Nemzeti Tehetség Programra.

A pályázaton elnyert 1,735 millió Ft-os vissza nem térítendő támogatás nyomán a képzőművészeti tagozat 15 tanulója, köztük több hátrányos helyzetű diák 11 napos szaktáborban vehetett részt Budapesten. A programok között szerepelt az Operettszínház: A Szépség és a Szörnyeteg című musical előadása, ahol a látvány és a zene annyira megbabonázott bennünket, hogy igazi elvarázsolt kastélyban érezhettük magunkat.

A tábor részeként két egynapos kiránduláson vettünk részt. Visegrádon Mátyás király palotáját csodáltuk meg, tanultunk reneszánsz táncot, készítettünk kályhacsempét agyagból és részt vettünk egy középkori fegyverbemutatón is. Budapestre hajóval tértünk vissza.

Győrött a Bazilikát és az ott őrzött Szent László hermát csodáltuk meg, bebarangoltuk az egyházi kincstárat, majd az egyházi könyvtárat, ahol valódi középkori kódexeket is megtekinthettünk.

Múzeumok látnivalói

Több múzeum látnivalóival gazdagodtunk. A Magyar Természettudományi Múzeumban a ,,Múmiavilág” kiállításba csöppentünk, ahol különböző országok, kultúrák mumifikálásaival ismerkedtünk meg. Múzeumfoglalkozás keretében az Embertani Tárban Széchenyi Pál érsek múmiájával ,,szembesültünk” és Széchényi István koponyacsontjára vethettünk egy pillantást. Végig követtük az emberi fejlődés evolúcióját egy részletes előadás keretében.

Bepillanthattunk az antropológusok munkájába, egy napra Dr. Csont bőrébe bújtunk. Megtudtuk például hogyan készül egy arcrekonstrukció egy koponyáról, és megnézhettünk olyan maradványokat is, melyekből megállapítható hogyan, vagy milyen betegségben halt meg az adott személy. A nap legérdekesebb és legizgalmasabb részeként ásatáson előkerült csontokat moshattunk meg, melyek már több száz éve pihentek. Antropológusok feladata lesz a darabokat összerakni és a rejtélyeket megfejteni.

A Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum a keleti kultúrába avatott be bennünket. Itt indiai sátrat, totemoszlopot készítettünk és megismertük Baktay Ervint, az indológus indiánt.

Ezt követően a Nagytétényi Kastélymúzeum vált öt napra az otthonunkká. Korok, tárgyak között barangoltunk és történeteket hallgattunk. Megtudtuk hogyan jött létre a céhipar, miként készült a kelengye láda, amit mi is kipróbálhattunk. A török kort idézve a lányok fátylat, a fiúk turbánt ügyeskedtek. A továbbiakban a barokk korszakkal foglalkoztunk. Berendeztünk egy enteriőrt színes figurákkal, egy másikat arany színnel és a feladat végére egy igazi kis színházi díszlet tárult elénk. Készítettünk a korszaknak megfelelő lampiont, agyagból gyertyatartót. Utóbbit a Fény Nemzetközi Éve program jegyében. A negyedik napon ruhákba bújhattunk és barokk grófnőnek, vagy hercegnőnek képzelve magunkat, megtapasztaltuk a korszak divatvilágának színeit, viseletét, anyaghasználatát. Mai szemmel a gyerekek számára kicsit furcsának tűntek a fűzők, uszályos ruhák és a széles karimájú tollas kalapok. A drámajáték sem maradhatott el az utolsó napon. Napóleon korát idézve megkerestünk egy elveszett levelet, mely a kincs helyét árulta el a megtalálójának.

A Budapesti Történeti Múzeumban visszatértünk Mátyás király korába, és a vár kapcsolódó részeit jártuk végig. A kissé fárasztó múzeumi túra után még „mulattunk” egyet, korabeli reneszánsz ruhát öltve, a jellegzetes zenére újra táncra perdültünk.

Szabadidős programok

Természetesen nem csak múzeumokban töltöttük az időnket. Budapesten járva meg kellett néznünk a Fővárosi Állatkertet. A kellemes környezet és az állatok változatos fajai lenyűgöztek bennünket. Nagy sikere volt a kenguruknak, a hiénáknak és az állatkert új jövevényeinek, a koala mackóknak. Igaz ott jártunkkor aludtak, mint megtudtuk a nap nagy részében ezt teszik.

A Tropicarium és Óceanárium lakóit sem hagytuk ki, a halak, a hüllők, a krokodilok, a madarak, az ezerféle növény, a cápák, ráják sokaságának látványa igazi kikapcsolódás volt a szellemi napok után.

A Csodák Palotájában mindent kipróbáltunk: a szögletes kerekű sínautót, a görbe tükröket, eljátszottuk a csőorgonán a boci-boci tarkát, míg az Öveges teremben fizikai kísérleteket mutattak be nekünk. Esténként rendszeresen sétáltunk és megcsodáltuk a kivilágított budai várat.

Egy-egy hosszú nap után az éttermünk vacsorái olykor még túlságosan is nagy adagnak bizonyultak, pedig étvágyban igazán nem volt hiány.

A kis csapat egy hotelben pihente ki a naponta a fáradalmakat, de az esti szobai csevegések olykor éjfélig is eltartottak. Másnap bizony egy picit nehezükre esett a felkelés.

Megannyi élményben volt részünk és sokféle tudással gazdagodtunk, talán néha el is fáradtunk, de a következő élmény és tevékenység vágya újra tettre buzdított mindenkit.