Helyi közélet

2015.08.08. 09:59

Nagy a titkolózás a kisvasút körül

Nyíregyháza - „Több napja lázas munka folyik a kisvasút nyíregyházi végállomásán, újítják fel a mozdonyokat és a kocsikat. Talán végre elkezdődött valami, s újra fog járni a kisvonat Nyíregyházán?” – kereste meg az egyik olvasónk szerkesztőségünket. Utánajártunk!

Nyíregyháza - „Több napja lázas munka folyik a kisvasút nyíregyházi végállomásán, újítják fel a mozdonyokat és a kocsikat. Talán végre elkezdődött valami, s újra fog járni a kisvonat Nyíregyházán?” – kereste meg az egyik olvasónk szerkesztőségünket. Utánajártunk!

Szerelnek, javítanak

Szerkesztőségünk munkatársainak is felcsillant a szeme, hogy talán végre felébred Csipkerózsika-álmából a kisvonat, igyekeztünk is kideríteni, hogy mi lehet vajon az igazság. Azt hittük, könnyű feladatra vállalkoztunk, de csalódnunk kellett, mert egyelőre mindenhol falakba ütköztünk.

A hivatalosan 2009 óta ideiglenes jelleggel nem működő Nyírvidéki Regionális Kisvasút végállomásán, az úgynevezett átrakóban valóban dolgoztak szakemberek, amikor kilátogattunk a helyszínre. Ketten a mozdonyokat szerelgették, ketten pedig a műhelyben lévő kocsit javították, illetve építették át.

Először a mozdonyokat javító munkásoknál érdeklődtünk, de ők a vezetőjükhöz, egy fiatalemberhez irányítottak, aki érdeklődésünkre csupán annyit mondott: – Hívják fel a MÁV sajtóosztályát, ott érdeklődjenek! Mi titoktartási kötelezettséget írtunk alá, semmit sem mondhatok.

Ezt a titoktartást annyira komolyan vette, hogy sem a nevét, sem a beosztását nem volt hajlandó elárulni, s nem engedte fényképek készítését sem. Viccesen még annyit hozzátett, hogy ők tulajdonképpen hobbiból vannak ott.

A kérdéseinket elküldtük a MÁV sajtóosztályának július végén. Azonnal érkezett válasz, de csak annyi állt benne, hogy legyünk türelemmel, idő kell, mire a kérdésekre választ tudnak adni. Néhány bennfentes tudni véli, hogy hamarosan a Felcsúton megépítendő kisvasúti pályán fognak zakatolni a jelenleg még Nyíregyházán lévő mozdonyok. Mások ezt az állítást cáfolják arra hivatkozva, hogy ha a dunántúli településen vadonatúj pálya épül, akkor oda nem ezeket a veterán, rozoga, összefoltozott mozdonyokat fogják elvinni.

Felcsút is hallgatag

Hogy megbizonyosodjunk a felcsúti valóságról, hogy megtudjuk az igazságot, felhívtuk a Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítványt is, ugyanis ez a civil szervezet nyerte meg a vasútépítési pályázatot, amit aztán a kormány kiemelt beruházássá nyilvánított. Az interneten található mobilszám helyes volt, a telefont fel is vette az egyik vezető beosztású munkatárs, azonban a kérdéseinkre már nem volt hajlandó válaszolni.

Megkerestük a nyíregyházi polgármesteri hivatalt is azzal kapcsolatban, tudnak-e valamit a mostani felújítási munkálatokról. A sajtóosztálytól azt a választ kaptuk, hogy a kisvasúti járművekkel kapcsolatban semmilyen tájékoztatást nem kapott a MÁV-tól a városháza.

Megelőzte az erdei kisvasutakat

A Nyírvidéki Kisvasút egyik különlegessége az volt, hogy a többi keskeny nyomközű vasúttal ellentétben nem csak teherszállítás céljából épült, már korán nagy hangsúlyt kapott a személyszállítás is. A Nyíregyházavidéki Kisvasutak Részvénytársaság által épített kisvasút 760 mm nyomtávolságú, 56 kilométeres fővonalát Nyíregyháza és Dombrád között 1905. december 20-án adták át. A személyforgalom igen korán, 1906. március 24-én indult meg ezen a vonalon. Ez nagyon korai volt, hiszen az erdei kisvasutak körében először 1923-ban Lillafüreden indult meg a személyszállítás.

A MÁV Zrt.-hez elküldött kérdéseink

A MÁV Zrt. kommunikációs osztályát július 29-én e-mailben kerestük meg a következő kérdésekkel:

– Valóban elviszik-e a kocsikat és a mozdonyokat, ha igen, hová, s vajon mi lesz majd a járművek további sorsa?

– Felmerült, hogy a kocsik és a mozdonyok Felcsútra kerülnek, ahol a Puskás Akadémia működtetne kisvasutat uniós és állami forrásból. Ha ez az információ helytálló, mennyiért adja el a MÁV a járműveket, milyen értéket képvisel egy-egy vasúti kocsi, illetve mozdony?

– Maradnak-e még Nyíregyházán vasúti kocsik, mozdonyok, és ha igen, akkor hány darab?

– Ha a MÁV eladja ezeket, megilleti-e valamiféle elővásárlási jog Nyíregyházát vagy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, ahol a kisvonat száznégy éven át közlekedett? Ha igen, felajánlották-e ezt a lehetőséget a helyhatóságnak?

KM

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában